امواج تلفن های همراه

آیا امواج تلفن های همراه سرطان زا است؟

آیا امواج تلفن های همراه که ما هر روز با آن در ارتباطیم سرطان زا است؟ ما جواب این معضل را با پرسش از یک فعال در این زمینه به دست آورده‌ایم که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

من نمی‌توانم بشمارم چند مرتبه مردم به شوخی با یکدیگر در مورد اینکه ممکن است تلفن های همراهشان باعث بروز سرطان در آن‌ها شود سخن می‌گویند. از لحاظ منطقی، برخی از افراد متوجه هستند که چگونه این تشعشع عمل می‌کند. ما گوشی های خود را درست در کنار معزمان قرار می‌دهیم و تکنولوژی به طور کلی به نظر می‌رسد که باعث بروز نوعی بیماری اجتماعی در ما می‌شود. پس موضوع چیست؟

تلفن های همراه، در حال حاضر حدود 3 دهه است که به ما خدمت می‌کنند،‌ اما آیا آن‌ها واقعا در ما ایجاد سرطان می‌کنند؟ درک کنونی ما از امواج رادیویی می‌گوید که در حقیقت امواج تلفن های همراه نمی‌تواند باعث ایجاد سلول‌های سرطانی در بدن ما شود، اما همچنان محققان در حال آزمایش هستند تا به نتایج دقیق‌تری در این رابطه دست یابند.

امواج تلفن های همراه غیر یونیزه است، اما همچنان خطر دارد

امواج تلفن های همراه شبیه تشعشع حاصل از ذوب شدن سوخت هسته‌ای نیست. آن تابش که «تابش یونیزه» نام دارد حامل انرژی بسیار زیادی است و می‌تواند به DNA شما آسیب وارد کند که به ادعای محققان منجر به سرطان می‌شود. انرژی تشعشع تلفن ها بسیار کمتر است (حتی پایین‌تر از نور نامرئی) و به عنوان یک «تابش غیر یونیزه» از آن یاد می‌شود. ما می‌دانیم که تابش غیر یونیزه همانند یونیزه بر روی DNA افراد تاثیر نمی‌گذارد، اما سوالی که باقی می‌ماند این است که آیا وقتی بدن به مدت طولانی در معرض این تابش قرار داشته باشد می‌تواند به نحوه دیگری به آن واکنش نشان دهد یا خیر!

 امواج تلفن های همراه

برای یافتن اطلاعات بیشتری در مورد ارتباط بین تلفن و سرطان ما با جاناتان سامت (Jonathan Samet)،‌ دبیر دانشکده بهداشت عمومی کلرادو و یک متخصص در زمینه امواج تلفن ها که صاحب یک کارگروه تحقیقاتی در سازمان بهداشت جهانی است صحبت کردیم. در سال 2011، سازمان بهداشت جهانی امواج تلفن را «احتمالا سرطان زا» تشخیص داد که کمتر از سایر طبقه‌بندی‌ها زیان آور است، اما اینطور نیست که هیچ ضرری نداشته باشد. حال شش سال از آن زمان گذشته است و سامت عنوان می‌کند که همچنان خطر وجود دارد و شواهد امر از سرطان زا بودن تشعشع تلفن های همراه خبر می‌دهند. وی در این باره می‌گوید:

من نمی‌گویم که یک بحران بهداشت عمومی وجود دارد، حرف من این است که جامعه جهانی در مقیاس گسترده‌ای در معرض خطر قرار دارد و ما باید اطمینان حاصل کنیم که آن را به خوبی درک می‌کنیم.

در حال حاضر، بهتر است شما هم زمان زیادی را صرف استفاده تلفن ها نکنید. شما هم اکنون با سیگنال های تلفن همراه، سیگنال های وای فای و بسیاری دیگر از پرتوهای فرکانس رادیویی در داخل و خارج از منزل خود احاطه شده‌اید. بنابراین حتی زمانی که گوشی را در مقابل صورت خود قرار نداده‌اید نیز خطرات زیادی شما را تهدید می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. یونیزاسیون باید بشه