زلزله تهران

تنش‌های لرزه‌ای در ادامه‌ی زلزله تهران تا 2 هفته ادامه دارد

زلزله ملارد در شب چهارشنبه بیست و نهم آذر ماه به وقوع پیوست. بر اساس گفته‌های دبیر کارگروه ملی زلزله، تنش‌های لرزه‌ای در پی زلزله تهران تا 2 هفته ادامه دارد. به خاطر این زمین لرزه تهران مردم باید همچنان هشیار باقی بمانند.

بعد از وقوع زلزله تهران درست یک شب قبل از طولانی‌ترین شب سال، موجی از شایعات و گمانه‌زنی‌ها به راه افتاد. اگرچه مردم در فضای مجازی بر اساس حدس و گمان‌های خود دست به پیش‌بینی زده و مواردی را مطرح می‌کنند، اما هیچ‌کدام پایه علمی ندارند، به همین دلیل تنها باید به صحبت‌های افراد مسئول و دارای علم کافی در این زمینه گوش فرا داد.

بعد از زلزله ملارد ، چندی پیش دبیر کارگروه ملی زلزله اعلام کرد تنش‌های لرزه‌ای این زمین لرزه همچنان ادامه دارد. این مقام مسئول در ادامه به ثبت شدن 20 زمین لرزه دیگر از شب چهارشنبه تاکنون با بزرگی نهایتا 2 ریشتر اشاره کرد. وی سپس به عدم امکان پیش‌بینی وقوع زلزله بزرگتر در تهران اشاره و خاطر نشان کرد هنوز از نظر علمی امکان مشخص کردن زمان، مکان و بزرگی یک زمین لرزه امکان‌پذیر نیست.

نمی‌توان از زلزله تهران نتیجه‌گیری خاصی داشت

علی بیت اللهی گفت دانش ما پیرامون گسل‌های واقع شده در عمق 20 کیلومتری سطح زمین بسیار کم بوده و در بسیاری مواقع، هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها در دسترس نیست. به همین دلیل بعد از وقوع زلزله تهران، صحبت درباره بروز زمین لرزه‌ای بزرگتر و یا کوچکتر، اساس علمی ندارد. مردم دوست دارند به طور قطعی اطلاعاتی صحیح به دست بیاورند، به همین دلیل به خاطر عدم امکان پیش‌بینی کاملا دقیق، نمی‌توان حدسی قاطع داشت.

زلزله تهران

با این حال بهترین توصیه اکنون، داشتن آمادگی کافی و حفظ هشیاری است. دبیر کارگروه ملی زلزله گفت از زلزله‌های به وقوع پیوسته در کرمانشاه، کرمان، لنگرود و کرج می‌توان نتیجه گرفت پوسته ایران مدتی است در تنش قرار گرفته و این فشار در بیشتر نقاط کشورمان بالا است. به عقیده او، رخ دادن زلزله در کرج یا گسل شمال تهران از نظر زمین‌شناسی یک زون (ناحیه) محسوب می‌شود.

تاکید دبیر کارگروه ملی زلزله این است که تا رسیدن به سکون نسبی باید جوانب احتیاط را رعایت کرد. این مقام مسئول معتقد است تنش‌های لرزه‌ای نهایتا تا دو هفته ادامه خواهد شد. اگرچه ایران کشوری زلزله‌خیز بوده و خطر زمین لرزه یک خطر همیشگی است، اما تنش‌های لرزه‌ای زلزله ملارد تا نهایتا دو هفته دیگر ادامه دارد.

علی بیت اللهی مشخص کردن اصلی یا پیش لرزه بون زلزله تهران با قدرت 5.2 ریشتر را نیز غیر ممکن دانست و گفت نمی‌توان احتمال وقوع زلزله‌ای بزرگتر طی چند روز آینده را به صورت علمی تایید یا رد کرد. اگر طی دو هفته زمین لرزه بزرگتری رخ ندهد، زلزله تهران شب چهارشنبه بیست و نهم آذر ماه اصلی بوده است. از زمان وقوع حادثه، تاکنون تعداد زیادی زمین لرزه با قدرت نهایتا 2.6 ریشتر ثبت شده است. دبیر کارگروه ملی زلزله امیدوار است به خاطر این پس لرزه‌ها، انرژی درون زمین تخلیه و از بروز زمین لرزه‌های بزرگتر جلوگیری شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. بهتره هرچه سریع تر تنش زدایی بشه چون جونه خیلیا در خطره