آپدیت مخصوص حفره Spectre

آپدیت مخصوص حفره Spectre و Meltdown سرعت کامپیوتر را کاهش می‌دهد

مایکروسافت با انتشار اطلاعاتی از آپدیت مخصوص حفره Spectre و Meltdown، از کاهش سرعت کامپیوترهای شخصی ویندوزی خبر داده است. اما آیا کاربران باید نگران باشند؟

طی روزهای اخیر، کشف دو حفره امنیتی Spectre و Meltdown که تقریبا تمام پردازنده‌هایی که طی 20 سال گذشته ساخته شده‌اند را تحت تاثیر قرار می‌دهند، سبب نگرانی بسیاری از افراد شده است. این موضوع باعث شده تا کمپانی‌های مختلف با ارائه به‌روزرسانی‌های جدید، در صدد حل این مشکل باشند. به نظر می‌رسد آپدیت جدید مایکروسافت سرعت کامپیوترهای ویندوزی را کاهش می‌دهد. هرچند، اغلب دارندگان رایانه‌های مدرن مجهز به ویندوز 10، متوجه تغییر نامحسوسی در سرعت نخواهند شد. ولی اگر از کاربران سیستم‌های قدیمی‌تر با ویندوز 7 و 8 هستید، افت سرعت کامپیوتر محسوس خواهد بود.

به گفته مایکروسافت، آپدیت مخصوص حفره Spectre ، سرعت پردازنده‌های سری هسول و قدیمی‌تر شرکت اینتل را بیش از سایر محصولات تاثیر قرار می‌دهد. اینتل در تعامل با تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی مشغول آماده کردن آپدیت‌های فریمور است، ولی می‌توان گفت این به‌روزرسانی هنوز روی بسیاری از کامپیوترها نصب نشده است. این بسته‌های جدید موجب کاهش سرعت سیستم می‌شوند، اما این موضوع به قدیمی یا جدید بودن آن و البته نوع فعالیت کاربران بستگی دارد. مایکروسافت به کاربران هشدار داده و اعلام کرده است که بسیاری از بنچمارک‌های منتشر شده توسط آنها، “شامل به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم عامل و سیلیکون نمی‌شوند.”

اخیرا تری میرسون (Terry Myerson)، مدیر بخش ویندوز مایکروسافت، اعلام کرده است سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 10 که به پردازنده‌های اسکای لیک، کبی لیک و یا جدیدتر مجهز شده‌اند، در بنچمارک‌ها “افت سرعت تک‌رقمی” را نشان می‌دهند. در این صورت “اغلب کاربران متوجه تغییری نخواهند شد چرا که این درصدها در قالب میلی‌ثانیه هستند.”

میرسون می‌گوید کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز 10 که از پردازنده‌های قدیمی‌تر همچون هسول بهره می‌برند، “کاهش سرعت قابل توجه را نشان داده و ما انتظار داریم برخی کاربران متوجه افت عملکرد سیستم شوند.” در رابطه با سایر کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های هسول که از ویندوز 7 و 8 استفاده می‌کنند نیز شاهد افت عملکرد خواهیم بود، به گونه‌ای که میرسون از “متوجه شدن اغلب کاربران” خبر داده است.

آپدیت مخصوص حفره Spectre

آپدیت مخصوص حفره Spectre بیش از همه بر ویندوزهای 7 و 8 تاثیر می‌گذارد

آپدیت مخصوص حفره Spectre ، بیش از همه ویندوز 7 و ویندوز 8 را تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که برخی پردازش‌ها همچون فونت رندر در سطح کرنل این سیستم عامل های قدیمی‌تر انجام می‌شود. صرف نظر از این موضوع، مایکروسافت می‌گوید در چیپ‌های اسکای لیک یا جدیدتر، اینتل با استفاده از دستورالعمل‌های جدید تلاش کرده تا تاثیر Spectre بر عملکرد را کاهش دهد.

بهتر است یک‌بار به صورت خلاصه، موارد افت سرعت را با یکدیگر مرور کنیم:

  • در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 10 که از پردازنده‌های اسکای لیک، کبی لیک یا جدیدتر استفاده می‌کنند، بنچمارک‌ها “افت سرعت تک‌رقمی” را نشان می‌دهند، ولی اغلب کاربران نباید در انتظار کاهش قابل توجه سرعت باشند.
  • سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 10 که از پردازنده‌های هسول یا قدیمی‌تر بهره می‌برند، “افت سرعت قابل توجه بیشتری را نشان می‌دهند” و “برخی کاربران متوجه کاهش عملکرد سیستم خواهند شد.”
  • در سیستم‌های مبتنی بر ویندوز 7 و ویندوز 8 که به پردازنده‌های هسول یا قدیمی‌تر مجهز شده‌اند، “اغلب کاربران” متوجه کاهش سرعت سیستم خواهند شد.

آپدیت مخصوص حفره Spectre

همچنین مایکروسافت هشدار می‌دهد کاربران سیستم های ویندوز سرور با هر نوع سیلیکونی، خصوصا اگر تمرکز آنها روی I/O باشد، با افت عملکرد بیشتری با دریافت به‌روزرسانی رو به رو خواهند شد. در واقع مایکروسافت می‌خواهد که این دسته از کاربران انتخابی هوشمندانه میان امنیت و سرعت داشته باشند.

مایکروسافت می‌گوید آپدیت‌های فریمور تنها برای محافظت در برابر چیزی که با عنوان “Spectre نوع دو” شناخته می‌شود، مورد نیاز هستند. برای نوع اول از Spectre و Meltdown، مهندسان کارهای مختلفی همچون جدا کردن کرنل و سخت‌تر کردن مرورگرهای Edge و IE11 برای جلوگیری از بهره‌برداری از جاوا اسکریپت را انجام داده‌اند. آپدیت‌های 41 ویرایش مختلف از سیستم عامل مایکروسافت هم‌اکنون در دسترس کاربران است و مدیران امیدوارند بسته مخصوص چهار ویرایش دیگر را به زودی عرضه کنند.

میرسون ضمن اشاره به تعهد مایکروسافت در مورد شفاف بودن با کاربران، علت انتشار این اطلاعات را ایجاد زمینه لازم در کاربران برای اتخاذ بهترین تصمیم در مورد سیستم‌ها عنوان کرده است. با این کار، اهالی ردموند امیدوارند همانند اپل که بدون اطلاع کاربران سرعت گوشی های آیفون قدیمی را کاهش می‌داد، مورد سرزنش قرار نگیرند. حال سوال اصلی این است که آیا شرکت‌های دیگر همچون گوگل و اپل هم را در زمان لازم، چنین اطلاعاتی را برای راهنمایی کاربران منتشر خواهند کرد؟ به علاوه، اغلب شرکت‌ها با انتشار آپدیت‌های نرم افزاری به دنبال حل مشکلات مختلف هستند، اما در مورد به‌روزرسانی فریمورها گام قابل توجهی برداشته نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مایکروسافت با انتشار اطلاعاتی از آپدیت مخصوص حفره Spectre و Meltdown، از کاهش سرعت کامپیوترهای شخصی ویندوزی خبر داده است.
    ویندوز 10 اصل دارم بدون کرک
    هیچ فرقی نداره با ایکس باکس
    میرم رو حالت گیم مود واقعا حس میکنم پا ایکس باکسم!-_- بهترین راه تهیشم خود مایکروسافت لایسنس دات کامه