راهکار ارزان قيمت آکسفورد براي پروژه راننده خودکار خودرو

جیب های گوگل آنقدر پر پول هستند که بتواند خودروهای بدون راننده را با هر نوع امکانات گران قیمتی تجهیز کند، ولی پژوهشگران در دانشگاه آکسفورد تحقیق بر روی پروژه ای را شروع کرده اند که هدف اصلی آن، ارائه راهکاری ارزان قیمت در این زمینه است.

در حال حاضر این سیستم از دوربین ها و لیزرهایی استفاده می کند که سر جمع در حدود 7750 دلار هزینه بر می دارند ولی هدف مرحله بعدی پروژه این است که هزینه را به 500 دلار کاهش دهند و در نهایت آن را به 150 دلار برسانند. پروفسور پاول نیومن در این باره می گوید: «در اصل، ما نیاز به حل کردن چالش های مهندسی داریم تا دیگر به سنسورهای گران تکیه نکنیم و به جای آن، از سنسورهایی استفاده کنیم که در عین ارزانی، فید آنها به ما امکان ارائه راهکاری واقعاً هوشمند را بدهد.»

بینشی که پروفسور نیومن برای این سیستم -با نام RobotCar UK- دارد این نیست که خودرو در همه حال وظیفه رانندگی را برای دارنده خود ایفا کند بلکه در عوض، RobotCar طوری طراحی شده که در موقعیت های انتخابی -به عنوان مثال در جاده منتهی به خانه یا محل کار یا مسیرهای پر تردد- هدایت خودرو را بر عهده بگیرد.

RobotCar از دوربین ها و اسکنرهای لیزری 3 بعدی در جلو بهره می برد که محیط پیرامونی را با نقشه ای متشکل از داده های محیطی که قبلاً در حافظه ذخیره شده اند، مقایسه می کند. اگر سیستم به حس اطمینان برسد تا کنترل فرمان را در اختیار بگیرد از طریق نرم افزاری که به آیپد متصل به جلو داشبورد وصل است، راننده را مطلع می کند.

پروفسور نیومن می گوید:

«این یک سیستم خودمختار نیست، بلکه وقتی شرایط خوب و خطر کم باشد، پیشنهاد هدایت خودرو را می دهد.» بر خلاف سیستم راننده خودکار گوگل، RobotCar از GPS استفاده نمی کند و بر اساس مؤلفه های محیطی کار می کند ولی با این حال، می تواند برای افرادی که هر روز یک مسیر مشخص را طی می کنند، بسیار مفید باشد. آقای نیومن می گوید: «شهرهای ما زیاد تغییر نمی کنند، بنابراین خودروهای رباتیک هر روز سازه های آشنایی را می بینند و به شما خواهند گفت "من اینجا را می شناسم، می خواهی برانم؟"»

از آنجایی که این سیستم کمتر از راهکار راننده خودکار گوگل جاه طلبانه است، امکان اینکه در آینده نزدیک مورد تأیید قانونگذاران قرار گرفته و وارد زندگی شهری شود وجود دارد.


منبع : Theverge

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*