شهاب سنگ روسيه : 30 برابر قوي تر از بمب اتمي هيروشيما !

ناسا اعلام کرد شهاب سنگی که جمعه آسمان روسیه را در نوردید و به زمین برخورد کرد باعث زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر شده است. گزارش ها حاکی از این هستند که شدت این برخورد معادل با ۳۰ برابر قدرت بمب هسته ای بود که در جریان جنگ جهانی دوم توسط آمریکایی ها بر سر مردم هیروشیما در ژاپن ریخته شد.

گفته می شود این سنگ بیش از ۱۷ متر طول داشته و وزن آن ده هزار تن بوده است که جمعه آسمان منطقه ی اورالز – Urals را در نوردید. این برخورد باعث وارد آمدن شوک زیادی به مردم شده و باعث خرابی بیش از هزار خانه شده است. این اتفاق بی سابقه بوده است.

بیل کوک  – Bill Cooke، مدیر محیط های  شهاب سنگی در ناسا می گوید:

«قدرت این برخورد از تمام سلاحهای استفاده شده در جنگ جهانی دوم بیشتر بوده است».

روشنایی خیره کننده ی این شهاب سنگ آسمانی حتی از خورشید که انرژی معادل پانصد کیلوتن ایجاد می کند هم بیشتر بوده است.

موج انفجار این سنگ آسمانی باعث زخمی شدن بیش از ۱۲۰۰ نفر شد و هزاران هزار پنجره را خورد کرد. جالب است بدانید این روزها شیشه در روسیه گران شده و قیمتش ۳ برابر شده است. این حادثه باعث شده که مردم حادثه تلخ چرنوبیل را بیاد بیاورند که در منطقه ای در ۱۴۹۷ کیلومتری شرق مسکو اتفاق افتاد.

بیل کوک اضافه می کند: «تصور کنید که شیشه های معلق در اتاق با موج انفجار بطرف شما می آیند. واقعاً وحشتناک و باور نکردنی است. دیوارها فرو می ریزند … درب ها از چارچوبشان خارج می شوند و مردم بخاطر آواری که روی سرشان می ریزد زخمی میشوند».

این سنگ آتشین که با سرعتی معادل ۶۴۳۷۳۷ کیلومتر در ساعت در حال سقوط بود، ۳۲.۵ ثانیه بعد از برخورد با اتمسفر زمین که در فاصله ۲۴ کیلومتری قرار دارد، متلاشی شد.

تمامی این آمار و ارقام از ۵ ایستگاهی که سرتاسر جهان را پوشش می دهند جمع آوری شده است. شهاب سنگ مذکور که از شمال به جنوب در حال حرکت بوده پس از عبور از اتمسفر به جنوب از شمال واگراییده شده و به زمین برخورد می کند.

بیل کوک میگوید:

«همه این ها در یک روز اتفاق افتاد و باعث شد مردم تصور کنند که آن شهاب سنگ تکه ای از DA14 بوده است، اما این حقیقت ندارد».

سنگ آسمانی مذکور بزرگترین سنگی است که از ۱۹۰۸ تا به امروز به زمین برخورد کرده است – در همان سال شهاب سنگی به تونگوسکای سیبری برخورد کرده بود. در اینجا می توانید بیشتر در مورد این واقعه بدانید.

پاول کوداس – Paul Chodas از ناسا که روی پروژه ی اجسام نزدیک به زمین تحقیق می کند، می گوید:

«ما معمولاً انتظار چنین حوادثی را در حد و اندازه این مورد هر صد سال یکبار داریم».

پاول کوداس اضافه می کند:

«وقتی که سنگ آتشینی با این اندازه در حال ورود به جو زمین است باید انتظار داشت که پس از ورود به قطعات بزرگی تقسیم شود و به سطح کره زمین برخورد کند و باعث چنین حوادثی می شود».


منبع : thenews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*