چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد

چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد؟ (گجت تی وی)

یک هواپیمای امروزی در کنار تمام امکاناتش بسبب نوع مکانیزم موتورها و محدودیت در سرعت نمی‌تواند به فضا برسد. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا نمی‌توان با هواپیما در فضا پرواز کرد؟

یک هواپیمای امروزی در کنار تمام امکاناتش حتی نمی‌تواند تا میانه راه  (از زمین تا فضا) را طی کند. اولین مانع پیش رو جاذبه زمین است، برای اینکه بتوان به فضا رسید باید از این جاذبه گریز کرد اما حداقل سرعت مورد نیاز 33 ماخ، معادل 40.000 کیلومتر بر ساعت است. در حال حاضر سریعترین رکورد سرعت در پرواز هواپیماها 6.7 ماخ، معادل 8.200 کیلومتر بر ساعت است.

مانع دوم جو زمین است. هرچه قدر ارتفاع بالاتر می‌رود لایه‌های جو باریک تر می‌شوند. با افزایش ارتفاع در اتمسفر دو اتفاق مهم برای هواپیما می‌افتد؛ مورد اول. با روند کاهش فشار هوا و چگالی گازها، هواپیما سخت‌تر کنترل می‌شود و مورد دوم. اکسیژن کمتر، معادل احتراق کمتر و در نتیجه تولید انرژی کمتر در موتور هواپیما است.

پس هواپیماها تا چه ارتفاعی می‌توانند پرواز کنند؟

شرکت‌های هواپیمایی از 45.000 پا پیشی نمی‌گیرند اما خلبان‌های جسوری هم بوده‌اند که تا سر حد توان هواپیماهایشان اوج گرفته‌اند.

در سال 1977 خلبانی بنام آقای الکساندر فدوتوو تا ارتفاع 123.532 پا اوج گرفت و تاکنون، این مرتفع ترین پرواز یک هواپیمای زمینی بوده است. با این حال، آقای فتودوو فقط یک سوم مسیر را به سمت فضا طی کرده بود. در سال 2004 یک هواپیما خاص با نام SpaceshipOne تا ارتفاع 367.500 پا رسید اما بسبب نوع موشک پروازیش، آن را تا ارتفاع 43.500 پایی توسط هواپیمایی کمکی به نام شوالیه های سفید پرواز دادند و از آن‌جا به بعد پروازش را به تنهایی ادامه داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. جزو دانستنی ها بود کاش از اخبار روز ویدو بذارید

  2. اصلا متنتونو نخوندم ولی هر بچه ای هم میفهمه که موتور نیاز به احتراق و اسکیژن داره پس خارج و حتا در ارتفاع خیلی بالا اسکیژن کافی بهش نمیرسه و موتورش خاموش میشه
    اخه این چه مطلبیه مگه بچه دبستانی هستیم؟؟؟؟??????

  3. یه دلیل دیگه شم اینه موشک ندارن مثل مورد اخریی که اشاره شد

  4. ممنون بابت تمام زحماتی که می کشید، لطفا توی گجت تی وی آیا می دانید های ورزشی و علمی بیشتری قرار بدید

  5. جالب بود و فهمیدیم چرا!

    سپاس گجت نیوز