فسیل دندان- قدیمی ترین فسیل انسان امروزی

کشف قدیمی ترین فسیل انسان امروزی خارج از آفریقا ؛ تاریخ، 50 هزار سال جا به جا شد

قدیمی ترین فسیل انسان امروزی خارج از آفریقا کشف شد. این فسیل در منطقه فلسطین اشغالی قرار دارد و 50 هزار سال از آخرین سنگواره های یافت شده هوموسپین خارج از آفریقا قدیمی تر است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قدیمی ترین فسیل انسان امروزی خارج از آفریقا ، در فلسطین اشغالی (اسرائیل) کشف‌شده است. عمر این سنگواره فک و دندان به 194 هزار سال پیش بازمی‌گردد و عملاً از آخرین فسیل‌های کشف‌شده انسان امروزی خارج از آفریقا 50 هزار سال عقب‌تر و به زمانی که، نتایج تحقیقات ژنتیکی نسبت به خروج انسان امروزی از آفریقا نشان می‌داد، نزدیک‌تر است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که انسان امروزی بیشتر از چیزی که تصور می‌شد، زمان برای تعامل با گروه‌های قدیمی انسانی خارج از آفریقا داشته و همچنین این کشفیات نشان‌دهنده مسیرهای طی شده انسان امروزی در زمان خروج از آفریقا است.

چه زمانی انسان آفریقا را ترک کرد

انسان‌های امروز تقریباً 200 هزار سال پیش در آفریقا به وجود آمدند. قدیمی‌ترین استخوان‌های یافت شده گونه ما، هوموسپین به 300 هزار سال پیش بازمی‌گردد. دانشمندان مدت زیادی است که در مورد زمان خروج انسان امروزی از آفریقا به تحقیق و بحث پرداخته‌اند. آخرین کشفیات به‌دست‌آمده نشان می‌داد که این خروج، بین 40 هزار الی 70 هزار سال پیش صورت گرفته است.

بااین‌حال، یافته‌های باستان‌شناسی در سال 2014 تاریخ مهاجرت انسان از آفریقا را به 100 هزار سال پیش برد. علاوه بر این در بخش‌های اتیوپی فسیل‌هایی با قدمت 160 الی 195 هزارساله نیز کشف‌شده که نشان‌دهنده انسان امروزی بوده است. مطالعه ژنتیکی که سال گذشته میلادی صورت گرفت، خاطرنشان می‌کند که انسان‌های امروزی با انسان نئاندرتال، 220 هزار سال پیش در آلمان دچار ترکیب نژادی شده‌اند.

برای پرده‌برداری از پیشینه گسترش انسان از افریقا، دانشمندان تحقیقات خود را بر روی خاورمیانه گذاشته‌اند. مطالعات گذشته نشان داد که این ناحیه به‌عنوان یک منطقه راهبردی بزرگ برای انسان‌های امروزی و انسان‌های قدیمی مثل نئاندرتال ها در زمان مهاجرت از آفریقا بوده است.

دانشمندان در حال بررسی قسمت فوقانی فک فسیل پیداشده در غار میسیلیا در دامنه غربی کوه‌های مونت کارمل فلسطین اشغالی هستند. به گفته هرشکویتز، پژوهشگر و انسان‌شناس دانشگاه تل‌آویو، این فسیل در سال 2002 یافت شده است.

قدمت گذاری قدیمی ترین فسیل انسان امروزی

محققان از سه تکنیک مجزای قدمت گذاری فسیل برای این استخوان یافت شده که میسیلیا -1 نام دارد استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که صاحب این استخوان بین 177 الی 194 هزار سال پیش زندگی می‌کرده است. قبل از این کشفیات قدیمی ترین فسیل انسان امروزی شناخته‌شده در خارج از آفریقا مربوط به 90 الی 120 هزار سال قبل بود.

غار های میسیلیا- قدیمی ترین فسیل انسان امروزی

اسکن‌های اشعه ایکس و مدل‌های سه‌بعدی مجازی این 8 دندان موجود در فک نشان می‌دهد که این دندان‌ها از نمونه انسان امروزی کمی بزرگ‌تر هستند. بااین‌حال دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که شکل دندان‌ها به‌صراحت نشان داده که مربوط به انسان امروزی هستند و با انسان‌های نئاندرتال تفاوت خواهند داشت.

انسان‌هایی که سنگ‌های اطراف را به حالت خاصی تغییر شکل داده بودند، از تکنیک خاصی به نام لِوالوا (Levallois) استفاده کردند. این مسأله نشان می‌دهد که ظهور این روش پیشرفته ساخت ابزار سنگی با ظهور انسان‌های امروزی در این منطقه همراه بوده است. مصنوعات دیگر کشف‌شده در غارهای میسیلیا نشان می‌دهد که انسان‌ها در منطقه آتش درست کرده بودند و حتی گوزن و گاوهای بزرگ شکار می‌کردند.

این مطالعات نشان می‌دهد که مهاجرت انسان امروزی از آفریقا 50 هزار سال قبل‌تر از مطالعات گذشته بوده است. رلف گوام پژوهشگر این مطالعات در دانشگاه نیویورک گفت:

مهاجرت‌های قدیمی‌تر از آفریقا بیان‌کننده امکان وجود تبادلات فرهنگی و ژنتیکی با جمعیت‌های محلی بومی را افزایش می‌دهد و با برخی از شواهد ژنتیکی به‌دست‌آمده مبنی بر مهاجرت‌های قبلی انسان از آفریقا مطابقت می‌کند.

این کشفیات چه چیزی را نشان می‌دهد

محققان اعلام کرده‌اند که فسیل جدید شباهت بیشتری نسبت به فسیل‌های یافت شده در اتیوپی با انسان امروزی دارد. تمامی این کشفیات نشان می‌دهد که تاریخ زیست‌شناسی ما باید خیلی عقب‌تر برود. نه 200 هزار سال، بلکه 500 هزار سال پیش. تاریخچه گونه ما، هوموسپین، طولانی‌تر و احتمالاً پیچیده‌تر از یافته‌های پیشین محققان است.

هرشکویتز گفت : حقیقتی که انسان‌های امروزی چند هزار سال پیش‌تر از تصورات ما آفریقا را ترک کرده‌اند، کشفیات پیچیده‌ای را همچون حضور انسان امروزی در چین در 120 هزار سال پیش توجیه خواهد کرد.

این یافته‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که انسان امروزی از چه مسیرهایی از آفریقا خارج شده‌اند. فسیل‌های جدید یافت شده ایده خروج انسان از آفریقا در مسیر شمالی رودخانه نیل و ساحل شرقی مدیترانه، تنگه باب المندب، ساحل جنوبی عربستان، شبه‌قاره هند و شرق آسیا را تقویت خواهد کرد.

رلف گوام گفت: ممکن است که این فسیل‌ها دی ان ای قابل بازیابی در خود داشته باشند البته فسیل‌هایی که در مناطق گرم‌تر بوده‌اند به‌احتمال کمتری قادر به حفظ دی ان ای خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. یعنی تولید انسان همون فرگشت بوده و ما از تک سلولی ها و موجودات ابزی و بعد میمون شدیم انسان ایا ؟!
    اگه اینطوری باشه بعد مرگم پوچ میشیم .
    اغاز پایان همه چی همین جایه

  2. اولا چرا ۷ تا انگوشت داره دوما پس ادمو حوا چی میشه حتما فسیله شانپانزه ای چیزی بوده

  3. چ افتخاری هم میکنن به این قدمت خطرناک ترین موجود جهان

  4. حالا اگه ایران بود، فسیله می دزدین و می فروختن :)))

  5. از همون اول این خاور میانه و افریقا زیستگاه اصلی بودن الانم بدبخت ترین ها ماییم