اجرای طرح رجیستری

با اجرای طرح رجیستری بیش از 11 هزار گوشی بلاک شد؛ دلیل افزایش قیمت موبایل چیست؟

حمید دهقانی نیا، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد پس از اجرای طرح رجیستری تلفن همراه، بیش از 100 هزار گوشی موبایل دچار وضعیت بلاک شده‌اند.

دهقانی نیا، مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیحاتی را در مورد نحوه اجرای طرح رجیستری ارائه کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در مورد این که گفته می‌شود با اجرای طرح رجیستری نوعی رانت ایجاد می‌شود و باید واردات انواع گوشی های تلفن همراه برای واردکنندگان آزاد باشد، گفت در حال حاضر تنها برای واردات محصولات اپل و گوشی های آیفون 46 شرکت مجوز دارند و برای واردات انواع گوشی های موبایل هیچ رانتی به وجود نیامده است.

اجرای طرح رجیستری

دهقانی نیا در خصوص افزایش قیمت موبایل در بازار ایران و ارتباط آن با طرح رجیستری اظهار کرد:

بالا رفتن نرخ ارز، حذف ارز مبادله‌ای از واردات این بخش و یا اخذ مالیات در کشور مبدا از جمله دلایلی است که باعث افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه شده است. در ماه‌های گذشته، نرخ ارز به مراتب پایین‌تر از رقم فعلی بود و برای واردات موبایل نیز از ارز مبادله‌ای استفاده می‌شد که اکنون حذف شده است. همچنین در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که در برخی کشورهای مبدا، بر خلاف گذشته مالیات‌های زیادی گرفته می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد که گرانی موبایل هیچ ارتباطی به طرح رجیستری ندارد و این صحبت‌ها و انتقادات از سوی افرادی مطرح می‌شود که با اجرای طرح رجیستری ، منافع خود را در خطر می‌بینند.

آمار واردات موبایل و ثبت سفارش‌های انجام شده

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه، آماری از سفارش‌های ثبت شده واردات ارائه کرد. به گفته دهقانی نیا، بیش از 7 هزار و 378 ثبت سفارش برای گوشی های آیفون صورت گرفته که از این تعداد، تنها 2 هزار و 727 مورد ترخیص نهایی شده‌اند. از ابتدای سال نیز بیش از 300 هزار ثبت سفارش برای واردات انواع گوشی های آیفون داشتیم که از این میان تنها 2 هزار مورد به یک شرکت خاص مربوط می‌شود. همچنین در 9 ماه ابتدایی امسال، بیش از 278 میلیون دلار انواع گوشی های موبایل از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته معادل 147 میلیون و 500 هزار دلار بود. علاوه بر آن، در پاییز 1396، حدود 144 میلیون دلار گوشی تلفن همراه به صورت رسمی وارد کشور شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 56 میلیون دلار بود.

دهقانی نیا در مورد گوش‌های اتباع خارجی و توریست‌ها و مسافرانی که به ایران می‌آیند نیز توضیح داد:

گمرک برای این نوع گوشی‌ها یک بازه زمانی 30 روزه در نظر گرفته است و مسافران باید چند نکته را در نظر داشته باشند. اول این که اگر قرار باشد این افراد بیشتر از 30 روز در ایران بمانند و از سیم کارت ایرانی استفاده کنند، گوشی آن‌ها مشمول طرح رجیستری می‌شود و باید گوشی خود را در سامانه ثبت کنند. اگر افراد از سیم کارت خارجی استفاده می‌کنند، گوشی آن‌ها شامل اجرای طرح رجیستری نخواهد شد.

با اپل آی دی کاری نداریم

وی در خصوص اپل آی دی گوشی های آیفون و وضعیت آن‌ها به هنگام فروش گوشی‌های کارکرده گفت ما در طرح رجیستری هیچ کاری با اپل آی دی نداریم و این طرح تنها به تجهیز تلفن همراه مربوط می‌شود. اگر افراد بخواهند گوشی کارکرده خود را بفروشند می‌توانند این کار را به راحتی انجام دهند و پس از فروش با بازگشت گوشی به حالت کارخانه، امکان دریافت کد IMEI وجود خواهد داشت. اکنون در کل شبکه کشور 21 هزار و 265 کد IMEI بدون ثبت در شبکه مشاهده شده که از این تعداد، تنها 11 هزار و 509 مورد وارد شبکه نشده است، چون شاید بسیاری از این گوشی‌ها به مسافرانی تعلق داشته باشد که پس از مدت کوتاهی ایران را ترک می‌کنند.

اجرای طرح رجیستری

مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد کسانی که گوشی‌های خریداری شده‌شان قاچاق بوده و پس از مدتی با مشکل مواجه شده، اعلام کرد که این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های تعزیرات یا سازمان حمایت، مشکل خود را پیگیری کنند و یا از طریق شماره 124 پیگیری‌های لازم را انجام دهند. البته توصیه می‌شود که خریداران حتما به هنگام خرید گوشی، روند امتحان اصالات کالا و ثبت گوشی در سامانه رجیستری را انجام داده و اجازه سوءاستفاده را به دیگران ندهند.

اجرای طرح رجیستری برای همه برندها تا پایان امسال

دهقانی نیا همچنین از اجرای طرح رجیستری برای تمامی برندهای موبایل تا پایان سال جاری خبر داد و گفت تاکنون این طرح بر روی چهار برند اپل، بلک بری، گوگل و موتورولا اجرا شده است. محصولات این بخش از نظر کمی 11 درصد و از نظر ارزشی 40 درصد گردش مالی بازار تلفن همراه را به خود اختصاص می‌دهد.

اجرای طرح رجیستری

وی در رابطه با ارائه گارانتی برای برندهای تلفن همراه از جمله اپل اظهار کرد که این برند در ایران نمایندگی رسمی ندارد و امکانی برای ارائه گارانتی خود شرکت وجود نخواهد داشت، ولی با توجه به جذابیت و محبوبیت محصولات اپل در ایران، دولت واردات آن را ممنوع نکرده است. با این حال قرار شد شرکت‌هایی که گوشی های تلفن همراه وارد می‌کنند برای ارائه خدمات پس از فروش تعهد بدهند. یکی از نقاط قوت اجرای طرح رجیستری این است که خریداران از حق برخورداری خدمات پس از فروش 18 ماهه بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در پایان افزود:

هیچ محدودیتی برای ثبت تعداد گوشی های تلفن همراه به نام یک فرد وجود ندارد. افرادی که سفرهای زیادی دارند و ممکن است مراجعت متعدد به ایران داشته باشند حتما در بار اول نسبت به ثبت گوشی تلفن همراه خود اقدام کنند، چون در سفرهای بعدی به ایران امکانی برای انجام این کار نخواهند داشت. افرادی که از کشورهای خارج به ایران می‌آیند برای ثبت گوشی می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه ثبت گوشی های مسافری به آدرس Epl.irica.gov.ir/ImeiRegister اقدام کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. جان بچه تون مثل آدم بشینید سر میزتون مثل قبلیا کشورو دارید با این کارتون به گند میکشید نمیخواد کاری کنید چون هر کاری میکنید فقط اوضاع برا ملت بدتر میکنید

  2. بچها کسی اطلاع داره مثلا هزینه گمرکی و عوارض و… یه گوشی سامسونگ نوت8 چقدر میشه؟؟؟؟

  3. بلاک کنن ما هم بلاکشون میکنیم

  4. دلار به 5 هزار رسید! و پول مفت بابت ریجستری… اینا دلایلشن!

  5. ما نمیدانیم همش به نفع اموال مردم و مسلیمنه
    هه