فشار خون بالا

7 نکته که می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا در شما را کاهش دهد

با رعایت این 7 نکته می‌توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا در خود را کاهش دهید. فشار خون بالا، قاتل خاموش و یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر در جهان است.

فشار خون بالا کشنده است و متاسفانه خیلی سریع هم می‌کشد! هیچ نشانه‌ی بدیهی وجود ندارد که ثابت کند فشار خون یک فرد به طور وحشتناکی بالا است و به همین خاطر بسیاری آن را قاتل خاموش می‌نامند. ممکن است خیلی دیگر نشانه‌های آن در یک فرد دیده شود و به قدری دیر باشد که فرد دچار حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی قلبی شود.

به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال 2013، این مشکلات باعث مرگ روزانه بیش از هزار نفر در ایالات متحده شده است. اخیرا انجمن قلب آمریکا و کالج کاردیولوژی آمریکا عنوان کرده‌اند استاندارد فشار خون از 140/90 به 130/89 کاهش پیدا کرده است. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، با توجه به دستورالعمل‌های جدید، 46 درصد از بزرگسالان آمریکایی باید فشار خون خود را کاهش دهند تا در معرض بیماری‌های مختلف خونی قرار نگیرند.

اما این مشکلات تنها محدود به مردم ایالات متحده نیست، بسیاری از مردم سراسر جهان این روزها در خطر ابتلا به بیماری های منتشر شده از فشار خون بالا هستند. به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم با نکاتی شما را از خطر ابتلا به فشار خون بالا دور کنیم. فشار خون در دو شماره اندازه گیری می‌شود. شماره بالا فشار سیستولیک یا فشار خون شما در هنگام ضربان قلب شماست. این فشار به طور ایده آل باید زیر 120 باشد. شماره پایین نیز  فشار دیاستولیک شما یا فشار خون در رگ‌های خونی شما وقتی است که قلبتان در حالت استراحت بین ضربان قرار دارد. این عدد باید زیر 80 قرار داشته باشد. اما چگونه خطر ابتلا به فشار خون بالا را در خود کاهش دهیم؟

1 – اگر میخواهید فشار خون پایینی داشته باشید، مدت زمان بیشتری را کنار خانواده و دوستان و یا خودتان صرف کنید

فشار خون بالا

استرس به افزایش فشار خون کمک می‌کند، بنابراین لحظات لذت‌بخشی را کنار خانواده یا دوستان خود بگذرانید. این عالی‌ترین راه جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا است. کلینیک Mayo حتی توصیه می‌کند روزانه بین 15 الی 20 دقیقه به آرامی بر روی صندلی نشسته و نفس عمیق بکشید. با این کار، لطف بزرگی به قلب خود کرده‌اید. یک مطالعه در سال 2015 نشان می‌دهد که مبتلایان به نارسایی‌های قلبی که مدت زمان بیشتری را با آرامش زندگی کرده‌اند، به همین خاطر بهبود پیدا کرده‌اند.

2 – به اینطرف و آنطرف بروید

فشار خون بالا

کمی تحرک می‌تواند سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. وقتی فعالیت فیزیکی شما بیشتر باشد، قلبتان دیگر به خود اجازه نمی‌دهد خون را با فشار بالا در بدنتان پمپاژ کند. البته این بدان معنا نیست که حتما باید یک ورزشکار حرفه‌ای شوید.

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد مردمی که در میان سالی آغاز به ورزش ایروبیک کرده‌اند، می‌تواند برخی از اثرات خطرناک و مرگبار زندگی کسالت بار نشسته بر روی یک صندلی را از بین ببرد. محققان پیش از این یافته بودند که انجام 4 یا 5 روز ورزش در هفته به سلامت قلب شما کمک می‌کند. اما یافته‌های جدید حاکی از آن است که اگر افردی حتی طی دهه‌ها از انجام ورزش در زندگی خود اجتناب کرده باشد،‌ با روی آوردن به ورزش می‌تواند مسیر زندگی خودش را تغییر داده و به سمت حفظ سلامت قلب خود حرکت کند.

3 – با نوشیدنی های الکل دار خداحافظی کنید

فشار خون بالا

اگر میخواهید ساعات خوشی را در کنار دوستان و اقوام خود بگذرانید، راه حل آن نوشیدن الکل نیست. الکل باعث افزایش فشار خون شما می‌شود و می‌تواند در دراز مدت شما را با مشکلات متعدد خونی همراه کند. برخی محققان معتقدند که نوشیدن کم این دسته از نوشیدنی‌ها می‌تواند به کاهش فشار خون نیز کمک کند و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد، اما محققان هنوز به طور علمی نتوانسته‌اند این قضیه را ثابت کنند، پس بهتر است همین حالا با نوشیدنی های الکل دار خداحافظی کنید.

4 – سایز کمرتان را کم کنید

فشار خون بالا

با کاهش سایز کمرتان، جریان خون به مغز با سرعت بیشتری انجام می‌شود و از فشارها بر روی عروق خونی شما کاسته می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌های کاهش وزن و سایز خوردن کمتر غذاهای پرچرب و همچنین شیرین است.

5 – نمک را از رژیم غذایی خود حذف کرده و بیشتر میوه و سبزیجات تازه را اضافه کنید

فشار خون بالا

غذاهایی که از سدیم کم و پتاسیم بالایی هستند، گزینه‌ی ایده آلی برای سلامت قلب شما خواهند بود. وقتی سطح سدیم در جریان خون شما افزایش پیدا کند، باعث می‌شود کلیه های شما به سختی بتوانند ناخالصی‌ها را از خون شما کاهش دهند و در نتیجه فشار خون بالا می‌رود. حتی خوردن نمک کمتر نیز می‌تواند کمک بسیار خوبی برای سلامت باشد.

پتاسیم یک پادزهر طبیعی برای اثرات مضر سدیم بر فشار خون است، بنابراین خوردن میوه‌های تازه و سبزیجات نظیر موز یا آووکادو می‌تواند تسکین بخش قلب شما باشد.

6 – کمتر استرس داشته باشید

فشار خون بالا

آسوده باشید و از استرس پرهیز کنید. استرس می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را در شما افزایش دهد. خبرهای خوب را در لیست روزانه زندگی خود بیاورید. ورزش کنید، درست بخورید، درست بخوابید و درست بیدار شوید. خواب کافی یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است.

7 – و سرانجام اگر سیگار می‌کشید، باید آن را ترک کنید

فشار خون بالا

استنشاق نیکونیم سیگار موجب افزایش سریع فشار خون می‌شود. هرچند ممکن است فشار خون شما در همان روز مصرف بالا نرود، اما در دراز مدت می‌تواند اثراتش را در رگ‌های خونی شما بگذارد.

مواد شیمیایی موجود در تنباکو می‌تواند رگ‌های خونی شما را باریک کرده تا خون پرفشار در حال حرکت از آن برای شما مشکل ساز شود. انجمن ریه آمریکا می‌گوید افرادی که سیگار را ترک می‌کنند، می‌توانند خطر ابتلا به حلمات قلبی را نیز کاهش دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. دور کمرو کم کنید منظور با ورزشه دیگه و البته یکمم رژیم

  2. نخوردن غذاهای بیرونم بیاد به لیستتون اضافه میکردیدد

  3. فقط سیگار نیست قلیون و دخانیات دیگه اثر مخرب تری دارن

  4. پارازیتا یادتون رفت اونا هم تاثیر داره

  5. بخاطر همینه مشربو اسلام حروم کرده دیگه

    • اسلام دزدی ، دروغ ، غیبت ، مال مردم خوری ، فحاشی ، و منع کرده کلی کارها رو برای خانم ها انوقت شما همین مشروبش رو یاد گرفتی تاسف داره ، کلا تو ایران اسلام یعنی حجاب و مشروب

  6. اینا رو که خودمونم میدونستیم