درمان موفقيت آميز يک نوزاد مبتلا به ايدز توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز و می‌سی‌سی‌پی

 دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز و دانشگاه می‌سی‌سی‌پی روز گذشته (یکشنبه) در یک دستاورد بزرگ از نخستین موفقیت خود در درمان زودهنگام یک نوزاد مبتلا به ایدز، با داروهای استاندارد این بیماری خبر دادند.این نوزاد که اکنون دختربچه 2.5 ساله ساکن می‌سی‌سی‌پی است، بطور مادرزادی به این بیماری دچار بوده که به گفته محققان به مدت یکسال است که بدون نشانه‌ای از عفونت از مصرف دارو معاف شده است.

 البته هیچ ضمانتی برای سالم ماندن کودک وجود نداشته اگرچه آزمایشات پیچیده تنها نشانه‌هایی از ماده ژنتیکی این ویروس را در بدن کودک نشان داده‌ند. در این صورت، این کودک می‌تواند دومین مورد درمان شده جهان نام بگیرد.

به گفته کارشناسان، اعلام این درمان که در یک نشست بزرگ ایدز در آتلانتا انجام شد می‌تواند سرنخهای امیدوارکننده‌ای را در تلاشها برای از بین بردن عفونت اچ‌آی‌وی در کودکان بویژه در کشورهای مستعد ابتلا به ایدز در آفریقا که کودکان بسیاری با این بیماری متولد می‌شوند، ارائه کند.

مادر این کودک در زمان وضع حمل در سال 2010 متوجه ابتلای خود به ایدز شد و از آنجایی که تا آن زمان از هیچ دارویی برای این بیماری استفاده نکرده بود، احتمال ابتلای کودک به ایدز بسیار بالا بود. از این رو پزشکان تنها 30 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک وی را تحت درمان ترکیبی از سه داروی زیدوودین، لامیوودین و نویراپاین قرار دادند.

بنظر می‌رسد این عمل سریع، ویروس اچ‌آی‌وی را در خون کودک پیش از پنهان شدن آن در بدن ضربه فنی کرده بود.پس از این درمان، کودک برای 18 ماه از یک درمان منظم استفاده کرده و سپس به مدت 10 ماه این دوره قطع شد و پزشکان در نهایت تعجب دریافتند که هیچ نشانه‌ای از ویروس اچ‌آی‌وی در بدن بیمار وجود نداشت.دانشمندان قصد دارند از قطعات ماده ژنتیکی بدست آمده از کودک برای مقایسه آن با عفونت مادر استفاده کنند تا ورود این ویروس از مادر به فرزند را اثبات کنند.

حدود 300 هزار کودک مبتلا به ایدز در سال 2011 بویژه در کشورهای فقیر به دنیا آمده‌اند که در آنجا تنها حدود 60 درصد از زنان باردار مبتلا به این ویروس از درمان کافی برای عدم انتقال این بیماری به کودکان خود برخوردار هستند.

تنها فرد درمان شده گزارش شده دیگر، از یک درمان خطرناک و بسیار متفاوت پیوند مغز استخوان از یک اهداکننده مادر برخوردار شده بود.تیموتی ری براون از سان‌فرانسیسکو از پنج سال پیش و پس از دریافت این پیوند پیچیده تاکنون نیازی به درمان نداشته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*