بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

بررسی هواوی پی اسمارت ؛ طعم اندروید 8 اوریو را در یک گوشی اقتصادی تجربه کنید!

در بررسی هواوی پی اسمارت (Huawei P smart) جدیدترین گوشی هواوی که در حوزه‌ی موبایل های اقتصادی باکیفیت عرضه شده است را بررسی خواهیم کرد تا نقاط قوت و ضعف آن در تمام قسمت‌ها از جمله مشخصات سخت افزاری، دوربین و نمونه تصاویر آن، عملکرد فنی، باتری و شارژدهی، طراحی و کیفیت ساخت و البته امکانات نرم افزاری برایمان مشخص شود.

هواوی را می‌توان پیشروترین سازنده‌ی موبایل در دسته‌ی گوشی های اقتصادی و میان رده نامید و تقریبا با هر بودجه‌ای که شما برای خرید یک گوشی در نظر گرفته‌ باشید، مدل‌های باکیفیتی از این کمپانی چینی در بازار یافت می‌شود. هواوی پی اسمارت جدیدترین اسمارت فون این شرکت است که به تازگی وارد بازار شده و می‌توان گفت که بسیاری از تصورات ما نسبت به گوشی های مقرون به صرفه را تغییر داده است.

برخورداری از جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل اندروید گوگل، آن هم در حالی که حتی پرچمداران بسیاری از کمپانی‌ها آن را دریافت نکرده‌اند، تنها بخشی از عجایب این گوشی محسوب می‌شود. بنابراین اگر شما عزیزان گجت نیوزی هم کنجکاو شده‌اید که قابلیت‌های هواوی P Smart را بدانید و احتمالا آن را در آینده در سبد خرید خود قرار خواهید داد، بررسی هواوی پی اسمارت را در گجت نیوز مشاهده کنید تا سطح عملکرد آن در انواع قسمت‌ها را نسبت به رقبا بدانید و با دید بازتری برای خرید این گوشی تصمیم بگیرید:

فهرست بخش‌های مختلف بررسی هواوی پی اسمارت

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی هواوی پی اسمارت دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی هواوی پی اسمارت (Huawei P smart)

در این بخش از بررسی هواوی پی اسمارت از شما دعوت می‌کنیم که علاوه بر تماشای ویدیوی جعبه‌گشایی اختصاصی گجت نیوز، نگاهی به لیست مشخصات فنی این گوشی اقتصادی بیاندازید تا با مهمترین امکانات سخت افزاری و نرم افزاری آن آشنا شوید:

  • طول بدنه: ۱۵۰.۱ میلی‌متر (۵.۹۱ اینچ)
    ضخامت: ۷.۵ میلی‌متر (۰.۳۰ اینچ)
    عرض: ۷۱.۲ میلی‌متر (۲.۸۴ اینچ)
  • وزن: ۱۶۵ گرم
  • رنگ‌ها: رز گلد، طلایی، مشکی و آبی
  • جنس بدنه: آلومینیوم، پلاستیک و شیشه
  • پورت‌های ورودی: میکرو یو اس بی ۲.۰ و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: های سیلیکون کایرین ۶۵۹ (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی Mali-T830 MP2)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۳۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۳/۴ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۳۲/۶۴ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه‌ی جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی هواوی پی اسمارت، آداپتور شارژر دیواری ۱۰ واتی (۵ ولت/ ۲ آمپر)، کابل میکرو یو اس بی، هدفون هواوی با جک ۳.۵ میلی‌متری، سوزن خروج سیم‌کارت، فرم خدمات پس از فروش و دفترچه راهنما، گلس محافظ نمایشگر، قاب محافظ پلاستیکی (محتویات جعبه با توجه به شماره مدل و بازار مقصد ممکن است متفاوت باشد)
  • امکانات صدا: هواوی هیسن، فناوری صدای سه بعدی، اسپیکر تک کاناله، تکنولوژی حذف نویز با میکروفون اختصاصی
  • ابعاد نمایشگر: ۵.۶۵ اینچ
  • پنل نمایشگر: IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۴۲۷ پیکسل بر هر اینچ (با نسبت تصویر ۱۸:۹)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (فول اچ دی پلاس)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۷۶.۱ درصد
  • دوربین اصلی: دوربین دوگانه متشکل از سنسورهای ۱۳ و ۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.2
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز صحنه
    حالت مخصوص پرتره و امکان تغییر گشودگی دریچه‌ی دیافراگم هنگام عکاسی
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره و لبخند، فوکوس به محض لمس کاربر، عکاسی پانوراما و HDR
  • دوربین سلفی: ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم به میزان f/2.0
  • باتری: ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-پلیمری
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۸.۰ اوریو و رابط کاربری اختصاصی EMUI 8.0
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 b/g/n، وای فای دایرکت، هات اسپات و بلوتوث ۴.۲
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت بر روی پشت، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج

طراحی

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

در اولین گام از بررسی هواوی پی اسمارت به سراغ طراحی و شکل ظاهری آن می‌رویم. هواوی در چند سال اخیر، سبک طراحی و کیفیت ساخت گوشی های خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است و حالا کار به جایی رسیده که مدل پی اسمارت به عنوان یک گوشی مقرون به صرفه نیز از بدنه‌ای بسیار زیبا برخوردار است.

یک پنل آلومینیومی، سراسر قسمت پشتی گوشی را پوشانده است و نوارهای آنتن در دو سمت بالا و پایین آن، تقسیم‌بندی جالبی را ایجاد کرده‌اند. به خصوص در مدل مشکی‌رنگی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، رنگ مشکی بدنه با نوارهای نقره‌ای‌رنگ آن، تضاد جالبی ایجاد کرده و ظاهر لوکسی به گوشی داده بود. لنزهای دوربین دوگانه‌ی پی اسمارت با کمی بیرون‌زدگی، در گوشه‌ی سمت چپ بالای قسمت پشتی قرار گرفته‌اند و  فلش ال ای دی تک رنگ در سمت راست آنها دیده می‌شود.

با وجود برخورداری از یک نمایشگر کشیده، گوشی به شکل عجیبی خوش‌دست است و انحناهای به کار گرفته شده در لبه‌ها و گوشه‌های بدنه، باعث شده است که در دست گرفتن آن بسیار راحت باشد. وزن کلی پی اسمارت حدود ۱۶۵ گرم است و زمانی که برای اولین بار آن را در دست می‌گیرید، سبک بودن آن نسبت به گوشی هایی که بدنه‌ی شیشه‌ای دارند، حس رضایت را به شما منتقل خواهد کرد. پنل‌های فلزی در مقابل جذب اثر انگشت نسبت به سطوح شیشه‌ای مقاومت‌تر هستند و ریسک لیز خوردن آنها نیز کمتر است.

مشابه مدل‌هایی نظیر هواوی میت 10 لایت، دکمه‌های پاور و تغییر ولوم صدا، تنها دکمه‌های فیزیکی این گوشی هستند که بر روی لبه‌ی سمت راست دیوایس قرار گرفته‌اند. خشاب سیم‌کارت در لبه‌ی سمت چپ، و میکروفون دوم بر روی لبه‌ی سمت راست بالا دیده می‌شوند و البته پورت میکرو یو اس بی و اسپیکر تک کاناله‌ی آن نیز به همراه جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بر روی لبه‌ی پایینی قرار گرفته‌اند.

پنل پشتی با یک انحنای بسیار نرم و هماهنگ، به نمایشگر متصل می‌شود و بین شیشه‌ی دو نیم بعدی نمایشگر و لایه‌ی آلومینیومی، کمترین شیاری مشاهده نمی‌شود. حاشیه‌های نمایشگر هواوی پی اسمارت به طرز شگفت‌انگیزی کم شده است (با در نظر گرفتن رده‌ی قیمتی آن) و به جز یک شیار محدود در بالا و پایین که آن هم میزبان لوگوی درخشنده‌ی هواوی، دوربین سلفی، بلندگوی تماس و چراغ نوتیفیکیشن است، هیچ فضای اضافه‌ی دیگری در اطراف نمایشگر وجود ندارد و تاچ اسکرین، ۷۶.۱ درصد از مساحت پنل جلویی را به خود اختصاص داده است.

خوشخبتانه برخلاف بسیاری از برندها که هیچ آیتم اضافه‌ای را درون جعبه‌ی حتی پرچمداران گران‌قیمت خود قرار نمی‌دهند، هواوی یک قاب محافظ را به همراه یک گلس محافظتی برای نمایشگر درون جعبه‌ی پی اسمارت قرار داده است که می‌تواند باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌هایتان بشود. این قاب محافظِ نیمه‌شفاف که قابل انعطاف نیست و البته استحکام خوبی دارد، تمام پنل پشتی را می‌پوشاند و با برخورداری از ضخامت پایین، آسیبی به زیبایی بدنه نمی‌زند. در ضمن حفره‌ای نیز برای دسترسی به سنسور اثر انگشت درون آن قرار داده شده است که با توجه به سرعت بالای این سنسور، مشکلی برای کاربر ایجاد نخواهد شد؛ این اسکنر همواره فعال است و برای باز کردن قفل دستگاه، نیاز نیست که اول صفحه را روشن کنید.

نمایشگر

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

نمایشگر فول ویوی پی اسمارت هواوی از یک پنل IPS LCD ساخته شده است و همانطور که می‌دانید، کیفیت تصاویر و رنگ‌های نمایش داده شده در این پنل‌‌ها، با تغییر زاویه‌ی دید کاربر، تغییر نمی‌کنند و این امتیاز بزرگی هنگام تماشای فیلم و تصاویر مختلف محسوب می‌شود. در کمال شگفتی، این نمایشگر ۵.۶۵ اینچی از رزولوشن فول اچ دی پلاس (۲۱۶۰ در ۱۰۸۰ پیکسل) برخوردار است و تراکم ۴۲۷ پیکسل بر هر اینچ، آن را یک سر و گردن بالاتر از اکثر رقبای هم‌رده‌‌ی خود قرار می‌دهد.

همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، هواوی موفق شده است با حذف حاشیه‌های بالا و پایین، نمایشگری کشیده را برای این گوشی تعبیه کند و تاچ اسکرین پی اسمارت دارای نسبت تصویر ۱۸ به ۹ است که بیشتر آن را در گوشی های پرچمدار بازار می‌بینیم. میزان اشباع رنگ‌ها بر روی نمایشگر کاملا راضی‌کننده است و قطعا بعد از پلی کردن اولین انیمیشن و یا فیلم، از شفافیت و وضوح تصویر شگفت‌زده خواهید شد.

کنتراست تصویر نیز در وضعیت خوبی قرار دارد و پیکسل‌های مشکی با عمق مناسبی به نمایش درمی‌آیند که این موضوع به خصوص هنگام مطالعه‌ی متون و تماشای فیلم‌های سینمایی، سطح تجربه‌ی کاربری را بسیار افزایش خواهد داد. قابلیت Eye Comfort در این نمایشگر نیز مشابه تمام گوشی های جدید هواوی در اختیار کاربر قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید نور آبی صفحه را فیلتر کنید تا هنگام مشاهده‌ی محتوا در محیط‌های تاریک و زیر نور شب، فشار کمتری به چشمانتان وارد شود.

در ضمن کاربرانی که مصارف تخصصی دارند و نیاز است که دما و توناژ رنگی نمایشگر را تغییر دهند، با مراجعه به قسمت تنظیمات نمایشگر می‌توانند این کار را به شکلی کاملا دقیق و از طریق دایره‌ی رنگ‌ها انجام دهند. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب در صفحه‌ی تنظیمات این گوشی این است که می‌توانید اپلیکیشن‌هایی که با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ مشکل دارند و به شکل تمام صفحه اجرا نمی‌شوند را مشاهده کرده و تعیین کنید که آنها نیز به شکل پیشفرض در تمام نمایشگر اجرا شوند.

همانطور که می‌دانید، نسبت تصویری ۱۸ به ۹ کمی کشیده‌تر از حالت معمولی نمایشگرهای گوشی موبایل است و برخی محتواها به شکل تمام صفحه بر روی آن به نمایش درنمی‌آیند. اما خوشبختانه هنگام تماشای این نوع تصاویر در پی اسمارت، گزینه‌ای در اختیارتان قرار خواهد گرفت که با انتخاب ان، حاشیه‌های سیاه اطراف تصویر برطرف شده و به شکل تمام صفحه برایتان به نمایش درخواهد آمد.

در ضمن امکان تغییر رزولوشن نمایشگر از فول اچ دی پلاس به سطح اچ دی پلاس (۷۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) برای کاهش مصرف انرژی نیز در بخش تنظیمات نمایشگر وجود دارد.

دوربین

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

دوربین های دوگانه از اهمیت ویژه‌ای در برنامه‌ی هواوی برای انواع گوشی های هوشمندش برخوردار هستند و پی اسمارت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در این دوربین، تصویربرداری را انجام می‌دهد و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی نیز در کنار آن، وظیفه‌ی ثبت اطلاعات مربوط به عمق میدان را بر عهده دارد. این سنسور هنگامی که می‌خواهید از قابلیت‌‌هایی نظیر حالت پرتره استفاده کنید، به کمک دوربین می‌آید و تمایز قائل شدن بین پس زمینه و سوژه را آسان‌تر می‌کند.

ما برای تست این دوربین دوگانه، ده‌ها عکس و ویدیوی مختلف در انواع و اقسام شرایط نوری نظیر محیط سربسته، نور مستقیم خورشید، نور کم، سوژه‌های رنگی، محیط های دارای سایه و روشن و البته محیط‌های بازتاب‌دهنده‌ی نور نظیر سطح آب انجام دادیم تا قدرت آن را بسنجیم. خوشخبتانه پی اسمارت توانست تا حد زیادی انتظارات ما از یک گوشی مقرون به صرفه را برآورده کند و در صورتی که نور کافی به سنسورهای دوربین آن برسد، می‌توانید از کیفیت دوربین اطمینان حاصل نمایید.

ثبت جزئیات در اکثر مواقع، به شکل کاملا یکسانی در تمام نقاط تصویر انجام می‌شود و مشکل عدم وضوح در گوشه‌ها دیده نمی‌شود. فوکوس خودکار دوربین پی اسمارت بر پایه‌ی تشخیص فاز صحنه کار می‌‌کند و عملکرد آن چه هنگام عکاسی از سوژه‌‌های متحرک و چه هنگام فیلمبرداری، قابل قبول است.

حالت پرتره که یکی از پرطرفدارترین ویژگی‌های عکاسی در حال حاضر محسوب می‌شود، هم برای دوربین اصلی و هم برای دوربین سلفی پی اسمارت قابل دسترسی است و با فعال کردن آن، سوژه به طور هوشمند شناسایی می‌شود و پس زمینه‌ به طور خودکار محو می‌شود تا جلوه‌ی هنری اثر بالاتر برود و سوژه به شکلی پاپ شده و برجسته، به نظر برسد.

علاوه بر اینکه افکت بوکه برای محو شدن پس زمینه را می‌توانید به خواست خود غیر فعال کنید، ابزار زیباسازی خودکار نیز در حالت پرتره قابل استفاده است. این ابزار به شکل کاملا هوشمند و در ده سطح مختلف، با روشن‌تر کردن رنگ پوست، برطرف کردن زوائدی نظیر خال و جوش و البته با بزرگتر‌ کردن چشم‌ها، زیبایی پرتره را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد و ثبت تصاویر بی‌نقص و جذاب از چهره‌‌ی شما و دوستانتان را به کاری لذت‌بخش تبدیل خواهد کرد.

فعال کردن حالت پرتره نیز مشابه دیگر قابلیت‌های ویژه‌ی این دوربین، از طریق منوی بالایی صفحه‌ی اصلی انجام می‌گیرید. قابلیت wide Aperture (برای تغییر فوکوس بر روی هر نقطه از پس زمینه یا سوژه، قبل و بعد از ثبت عکس و امکان تغییر شدت آن) و قابلیت Moving Picture (برای ثبت یک ویدیوی کوتاه چند لحظه‌ای از لحظه‌ی ثبت عکس و امکان مشاهده‌ی‌ آن در گالری با لمس کردن و نگه داشتن دست بر روی تصویر) نیز در کنار وضعیت فلاش دوربین، در صفحه‌ی اصلی رابط کاربری در دسترس کاربران قرار دارند.

اما این رابط کاربری از دو صفحه‌ی دیگر نیز تشکیل شده است که صفحه‌ی سمت راست، مود‌های عکاسی را در خود جای داده است و می‌توانید حالت‌هایی نظیر پانوراما، اچ دی آر، تایم لپس، فیلترهای رنگی و نوری و حالت Pro برای عکاسی و فیلمبرداری را از آنجا فعال کنید. با فعال کردن این حالت، تمام تنظیمات دوربین اعم از سرعت شاتر، تعادل رنگ سفید، میزان حساسیت به نور (ایزو)، رنگ‌دهی یا اکسپوژر و البته نوع فوکوس را خودتان به شکل دستی انتخاب کنید و اگر دانش عکاسی داشته باشید، قطعا این حالت به یکی از ویژگی‌های مورد علاقه‌ی شما تبدیل خواهد شد.

در صفحه‌ی سمت راست رابط کاربری دوربین پی اسمارت، تمام تنظیمات تصویر از جمله رزولوشن عکس (حداکثر ۱۳ مگاپیکسل)، تگ‌گذاری جغرافیایی، تایمر برای عکاسی خودکار، کنترل دوربین با صدای کاربر و نحوه‌ی عملکرد دکمه‌های ولوم، وجود دارند. البته هواوی برای ویرایش تصاویر نیز امکانات کاملی را در نرم افزار گالری تعبیه کرده است و می‌توانید بدون نیاز به نصب نرم افزار جداگانه، تصویر را برش دهید، آن را بچرخانید، بر روی تصویر نقاشی کنید و بنویسید، افکت‌های نوری و رنگی هنری به آن اضافه کنید، کنتراست و روشنایی را تغییر دهید و چندین قابلیت دیگر که برای ایجاد تغییرات چشمگیر در تصویر، در اختیارتان قرار خواهند داشت.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی و امکان فیلمبرداری با رزولوشن فول اچ دی تا نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه، از دیگر قابلیت‌های P Smart محسوب می‌شوند. لنز نسبتا عریض دوربین سلفی باعث می‌شود که به راحتی بتوانید خود و دوستانتان را در کادر تصویر جای دهید و البته عملکرد آن در حالت پرتره و هنگام تشخیص چهره‌ی افراد در عکس نیز رضایت‌بخش است. همچنین فیلمبرداری فول اچ دی آن با کیفیت مناسبی انجام می‌شود و سیستم تثبیت کادر تصویر، تا حد زیادی تکان‌های ناشی از حرکت و لرزش دست را خنثی می‌کنند. فوکوس خودکار هنگام تعویض بین سوژه‌‌ها در حالت فیلمبرداری نیز به خوبی انجام می‌شود و سرعت آن قابل قبول است.

در پایان بررسی هواوی پی اسمارت در بخش دوربین، برایتان مجموعه‌ی از تصاویر که با استفاده از دوربین دوگانه و دوربین سلفی این موبایل اقتصادی تهیه شده‌‌اند را در گالری زیر آماده کرده‌ایم تا با عملکرد میدانی آن در شرایط متفاوت نور و هنگام عکاسی از سوژه‌های مختلف آشنا شوید:

باتری و شارژدهی

حالا نوبت به بررسی هواوی پی اسمارت در بخش باتری و شارژدهی می‌رسد. این اسمارت فون اقتصادی از یک باتری لیتیوم پلیمری برخوردار است که امنیت بالاتری دارد و در برابر حوادثی مانند داغ شدن و آتش‌سوزی، عملکرد بهتری از سلول‌‌های لیتیوم یونی از خود نشان می‌دهد. این باتری دارای ظرفیت ۳ هزار میلی‌آمپر ساعت است که مقدار مناسبی برای یک پردازنده‌ی ۲.۳۶ گیگاهرتزی محسوب می‌شود.

با یک بار شارژ کامل، خواهید توانست به مدت یک روز کامل از دیوایس‌تان استفاده کنید و اگر استفاده‌ی شما همواره بر روی بالاترین شدت روشنایی صفحه و سنگین‌ترین بازی‌ها نباشد، باتری پی اسمارت حتی تا یک روز و نیم نیز دوام خواهد آورد.

علاوه بر اینها، کمپانی سازنده از حیث نرم افزاری، امکانات بسیار کاملی را برای مدیریت سلامت باتری و نظارت بر مصرف انرژی در اختیار کاربر قرار داده است. این امکانات هم از طریق نرم افزار تنظیمات و هم از طریق اپلیکیشن فون منیجر، قابل دسترسی هستند. با لمس کردن نمودار بالای صفحه‌ی تنظیمات، یک نمودار تمام صفحه به همراه آمار کامل میزان مصرف شما و ظرفیت شارژ باتری در روزها و ساعات گذشته نمایش داده می‌شود که اطلاعات خوبی برای تحلیل نحوه‌ی مصرف در اختیارتان می‌گذارد.

برای آن دسته از کاربران پرمصرفی که شارژ باتری کفایت نمی‌کند، هواوی دو حالت مخصوص صرفه‌جویی در مصرف را ارائه داده است که هرکدام با غیر فعال کردن بخشی از انیمیشن‌ها و ابزارهای غیر ضروری، به طور هوشمند، چند ساعتی را به زمان باقی مانده از اتمام شارژ باتری اضافه می‌کنند. امکان تغییر رزولوشن نمایشگر از فول اچ دی پلاس به اچ دی پلاس (۷۲۰ در ۱۴۴۰ پیکسل) نیز در این قسمت فراهم است و البته یک حالت هوشمند هم وجود دارد که با فعال کردن آن، رزولوشن صفحه با کاهش مصرف باتری، به طور هوشمند کاهش پیدا می‌کند.

نمایش میزان مصرف انرژی توسط ابزارها و اپلیکیشن‌ها‌ی مختلف به شکل دقیق، ابزار بهینه‌سازی خودکار و مدیریت نحوه‌ی اجرای اپلیکیشن‌ها و فعال بودن آنها در پس زمینه، از دیگر امکانات نرم افزار مدیریت باتری پی اسمارت محسوب می‌شوند.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

هواوی پی اسمارت از سخت افزار مشابهی با گوشی محبوب میت ۱۰ لایت برخوردار است. به عنوان پردازنده‌ی اصلی، یک چیپ هشت هسته‌ای کایرین ۶۵۹ جای خوش کرده است. این چیپ از دو خوشه‌ی چهار هسته‌ای Cortex-A53 تشکیل شده است که دارای فرکانس‌های ۲.۳۶ و ۱.۸ گیگاهرتز هستند و به ترتیب برای انجام «پردازش‌های سنگین و مالتی تسکینگ» و «پردازش‌های معمولی و انجام وظایف روزمره» به کار گرفته می‌شوند.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T830 MP2 برای رندر تصاویر و پردازش‌های گرافیکی به کار می‌رود و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم نیز هنگام اجرای چند برنامه به طور همزمان، سرعت جابه‌جایی بین آنها را تضمین می‌کند؛ گفتنی است که پی اسمارت در دو مدل به فروش می‌رسد که دارای ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم/ ۳۲ گیگابایت ظرفیت داخلی و ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم/ ۶۴ گیگابایت ظرفیت داخلی هستند.

همانطور که در چندین بخش از بررسی هواوی پی اسمارت به آن اشاره کرده‌ایم، این میان رده‌ی خوش قیمت بسیار سریع است و عملکرد پایداری دارد. برخورداری از سیستم عامل جدید گوگل نیز به این سبک بودن کمک کرده و چه هنگامی که مشغول مرور کردن تصاویر در گالری باشید و چه هنگامی که چندین اپلیکیشن را پشت سر هم بر روی آن به اجرا درمی‌آورید، از سرعت و روان بودن عملکرد دیوایس لذت خواهید برد.

البته هنگام اجرای بازی‌های بسیار سنگین گرافیکی نظیر Modern Combat 5، ممکن است که در صحنه‌های شلوغ با افت فریم مواجه شوید که البته در این رده از گوشی های اقتصادی، این اتفاق کاملا طبیعی است. اما هنگام اجرای بازی‌های معمولی نظیر انواع پازل‌ها، هیچ مشکلی از حیث افت فریم ناگهانی نخواهید داشت.

بلوتوث ۴.۲، قابلیت ارتقا ظرفیت داخلی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق گذاشتن کارت حافظه‌ی میکرو اس دی (خشاب سیمکارت دوم و کارت حافظه‌ی جانبی مشترک است) و رادیو اف ام نیز بخشی دیگر از امکانات سخت افزاری این گوشی جدید هواوی محسوب می‌شوند.

صدا و موسیقی

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

هواوی پی اسمارت یک اسپیکر تک کاناله دارد که حفره‌های آن بر روی لبه‌ی پایینی دیوایس و در کنار پورت میکرو یو اس بی دیده می‌شوند. شدت صدا بر روی این گوشی اقتصادی راضی‌کننده است و حتی هنگامی که ولوم را تا میزان زیادی افزایش می‌دهید، کیفیت و وضوح صدا در سطح قابل قبولی باقی می‌ماند. هواوی یک هدفون تو-گوشی را داخل جعبه قرار داده‌اند که از طریق جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون به دیوایس متصل می‌شود و طراحی و کیفیت متوسطی دارد.

از ویژگی‌های اصلی هواوی پی اسمارت، مثل چند گوشی جدید هواوی که در ماه‌های گذشته عرضه شده‌اند، الگوریتم انحصاری هواوی هیسن است که پخش صدای سه بعدی، جذاب‌ترین ویژگی آن محسوب می‌شود. این قابلیت تنها هنگامی که هدفون را به گوشی متصل کرده‌اید کار می‌‌کند و باعث می‌شود که موسیقی به شکلی فراگیر و با فاصله‌ی چند متری از گوش‌‌هایتان، به شما برسد. تجربه‌ی این ویژگی به خصوص اگر تا به حال آن را تجربه نکرده باشید، حس بسیار جالب و جدیدی را از گوش دادن به موسیقی‌های مورد علاقه‌تان ایجاد خواهد کرد و قرار گرفتن در یک سالن پخش موسیقی زنده را شبیه‌سازی می‌کند.

همچنین این گوشی از معدود اسمارت فون های بازار است که از اتصال بلوتوث دوگانه پشتیبانی می‌کند و به طور مثال شما می‌توانید همزمان که دیوایس خود را به شکل بلوتوث به سیستم پخش خودرو متصل کرده‌اید، تماس‌هایتان را نیز به شکل جداگانه از طریق یک هندزفری بلوتوث دریافت کنید.

یک اکولایزر اختصاصی و امکان انتخاب نوع دقیق شکل ظاهری هدفون (برای بهینه‌سازی جزئیات پخش صدا به شکل هوشمند) نیز از دیگر تنظیمات هواوی P Smart در بخش صدا محسوب می‌شوند. نرم افزار موزیک پلیر پیشفرض این گوشی نیز با توجه به برخورداری از رابط کاربری انحصاری EMUI 8.0، شباهت بالایی به سری میت 10 دارد و در اولین صفحه شما با چندین پنجره مواجه هستید که شامل پلی‌لیست‌های ایجاد شده توسط کاربر، لیست ترک‌ها، موسیقی‌های پخش شده در چند روز اخیر و موزیک‌های مورد علاقه می‌شود.

از ویژگی‌های کاربردی این نرم افزار، امکان فیلتر کردن و جستجوی فایل‌های موسیقی بر حسب مدت زمان آن آهنگ است. همچنین امکان فعال کردن یک تایمر نیز وجود دارد که بعد از اتمام آن، پخش موسیقی به طور خودکار متوقف می‌شود. در مجموع این نرم افزار دارای رابط کاربری جمع و جوری است که دسترسی به بخش‌های مختلف آن، به آسانی یک لمس انجام می‌شود. در صفحه‌ی اصلی که شامل لیست موزیک‌ها می‌شود نیز امکان مرتب کردن آنها بر حسب نام ترک، نام خواننده، نام آلبوم و فولدر موسیقی وجود دارد.

سیستم عامل و رابط کاربری

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

یکی از مواردی که هواوی پی اسمارت را به دیوایسی عجیب در میان تمام گوشی های ارزان قیمت اندرویدی تبدیل می‌کند، مجهز شدن آن به اندروید ۸ اوریو است! در حالی که حتی بسیاری از پرچمداران کمپانی های برتر بازار هنوز هم از اندروید ۷ استفاده می‌کنند، هواوی این محصول را به طور پیشفرض با اندروید ۸ اوریو و نسخه‌ی ۸.۰ رابط کاربری انحصاری EMUI روانه‌ی بازار کرده است تا از نظر نرم افزاری، این محصول وضعیت فوق‌العاده‌ای پیدا کند.

با وجود این که شاید در نگاه اول، تغییرات چندان عظیمی در طراحی رابط کاربری دیده نشود، اما همه چیز سبک‌تر و سریع‌تر شده است و انیمیشن‌ها با نرمی بیشتری به نمایش درمی‌آیند. البته علاوه بر این پیشرفت فنی، چندین قابلیت جدید نیز به رابط کاربری پی اسمارت اضافه شده است که به آنها اشاره خواهیم کرد. اولین قابلیت، میانبرهای هوشمند است که اجازه می‌دهد با لمس کردن آیکون یک اپلیکیشن و نگه داشتن آن برای چند لحظه، لیستی از میانبرهای کاربردی را مشاهده کنید؛ به طور مثال این میانبرها اجازه می‌دهند که مستقیما قابلیت Moving Picture، فیلمبرداری، حالت سلفی و یا قابلیت Wide Aperture را از روی آیکون نرم افزار دوربین فعال کنید.

قابلیت ناوبری هوشمند از طریق داک، یکی دیگر از امکانات جدید است. در واقع با فعال شدن این داک، می‌توانید آن را در هر قسمتی از صفحه قرار دهید و با یک بار لمس کردن آن، به عقب بازگردید. با لمس طولانی‌تر، دکمه‌ی هوم شبیه‌سازی می‌شود و با سوایپ کردن آن به طرفین نیز بخش مالتی تسکینگ باز خواهد شد.

اپلیکیشن فون منیجر قابلیت دیگری است که چندین ابزار برای مدیریت و بهینه‌سازی خودکار گوشی را در اختیارتان قرار می‌دهد. ابزار پاکسازی فایل‌های زائد که حجم زیادی از ظرفیت داخلی را اشغال کرده‌اند، بخش مدیریت دیتای مصرفی سیم‌کارت، ابزار بلاک کردن پیام‌ها و تماس‌های تلفنی، ابزار مدیریت باتری (که در بخش باتری به طور کامل به معرفی آن پرداختیم)، آنتی ویروس Avast و ابزار بهینه‌سازی گوشی به شکل هوشمند و خودکار، همگی قابلیت‌هایی هستند که در فون منیجر به آنها دسترسی دارید.

درست مشابه پرچمداران سری میت، اینجا نیز به لطف برخورداری از جدیدترین ورژن اندروید و EMUI، امکان بهره بردن از نوتیفیکیشن هوشمند برایتان وجود دارد و به طور مثال هنگامی که در حال تماشای فیلم و یا استفاده از اپلیکیشن خاصی هستید و نوتیفیکیشن یا یک ایمیل دریافت می‌کنید، گزینه‌ای به شکل هوشمند به شما پیشنهاد می‌شود که با لمس کردن آن، صفحه به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود و می‌توانید بدون این که کار قبلی خود را متوقف کنید، پیام ایمیل دریافتی را نیز مشاهده کرده و به آن پاسخ دهید.

یکی دیگر از امکاناتی که در EMUi ۸.۰ در اختیار کاربران قرار گرفته، ابزار Phone Clone است که انتقال اطلاعات از گوشی قدیمی به دیوایسی که به تازگی خریداری کرده‌اید را بسیار آسان می‌کند. در واقع فون کلون با نمایش یک کد QR بر روی دیوایس قدیمی و اسکن کردن آن توسط دوربین دیوایس جدید، اجازه می‌دهد که انواع فایل‌های تصویری، مخاطبان و دیگر اطلاعات خود را در سریع‌ترین زمان و بدون انجام مراحل سخت و زمان‌بر، به گوشی جدیدتان منتقل کنید.

قطعا با در نظر گرفتن تمام این موارد و اینکه به‌روزرسانی جدید اندروید ۸ اوریو از جدیدترین قابلیت‌های نرم افزاری و امنیتی برخوردار است، گوشی هواوی پی اسمارت به یکی از برترین گوشی های اقتصادی تاریخ از حیث قابلیت‌های نرم افزاری و به‌روز بودن سیستم عامل تبدیل می‌شود.

مزایا و معایب

مزایا

  • ارزش خرید فوق العاده بالا (نسبت امکانات به قیمت)
  • مجهز بودن به سیستم عامل اندروید ۸ اوریو
  • سنسور اثر انگشت بسیار سریع و فعال بودن همیشگی آن
  • نمایشگر فول اچ دی پلاس با وضوح و کنتراست قابل قبول
  • طراحی زیبای فلزی با حاشیه‌های بسیار کم برای نمایشگر
  • حاشیه‌های کم نمایشگر از لبه‌های بدنه
  • پردازنده‌ی هشت هسته‌ای با حافظه‌ی رم بالا

معایب

  • عدم برخورداری از پورت یو اس بی تایپ سی
  • عدم برخورداری از چیپ ان اف سی

جمع بندی

بررسی هواوی پی اسمارت - Huawei P smart Review: مشخصات، دوربین، عملکرد فنی و قیمت

در پایان بررسی هواوی پی اسمارت نوبت به آن رسیده است که اطلاعاتی که از این دیوایس به دست آورده‌ایم را در چند جمله خلاصه کنیم. نمایشگر بزرگ و کشیده با رزولوشن فول اچ دی پلاس، چیپست هشت هسته‌ای با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز، اندروید ۸، دوربین دوگانه و طراحی زیبا، همگی قابلیت‌های جذابی هستند، اما اینها وقتی جذاب‌تر می‌شوند که نگاهی به برچسب قیمتی هواوی پی اسمارت بیاندازید.

در رده‌ی گوشی های مقرون به صرفه، گزینه‌های بسیار اندکی یافت می‌شوند که همگی این ویژگی‌های سخت افزاری را یکجا ارائه دهند و در عین حال، نرم افزار و سیستم عامل به‌روزی نیز داشته باشند. بنابراین در انتها و بعد از چند روز بررسی تخصصی این محصول توسط کارشناسان گجت نیوز، می‌توانیم تایید کنیم که این کمپانی چینی موفق شده است محصول جذابی را تولید کند که به خوبی، فاصله‌ی ایجاد شده بین دیوایس های پایین رده با پرچمداران سری میت را می‌پوشاند و قطعا بسیاری از کاربران آن را در لیست خرید خود جای خواهند داد.

در پایان مطلب از شرکت مدیا پردازش، نمایندگی رسمی هواوی در ایران که گوشی هواوی پی اسمارت را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم. مدل دو سیم‌کارت این محصول با ظرفیت داخلی ۳۲ گیگابایت و گارانتی رسمی و با قیمتی در حدود ۱ میلیون تومان تا ۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

امتیاز گجت نیوز

loading…!