چرا اپراتورهاي موبايل علاقه زيادي به سیستم عامل فایرفاکس دارند؟

سیستم عامل موزیلا با نام فایرفاکس که بر پایه مرورگر معروف این شرکت ساخته شده تاکنون توانسته نظر حدود 12 اپراتور گوناگون را به خود جلب کند. دلیل این امر می‌تواند آن باشد که اپراتور های موبایل به هرآنچه که دو سیستم عامل اندروید و iOs را تهدید کند علاقه شدیدی نشان می‌دهند. اما قطعا دلایل دیگری نیز وجود دارد.

در مقدمه گفتیم که اپراتور های موبایل از هر تحدیدی علیه قدرت اندروید و ios حمایت می‌کنند. دقیقا به همین علت است که هر نسخه جدید از سیستم عامل بلک بری این‌قدر مورد توجه آنان قرار می‌گیرد.

به گفته مدیر عامل اپراتور استرالیایی تلفونیا در کنفرانس موزیلا، «انحصار دوگانه برای هیچ تجارت و صنعتی مناسب نیست.» او در ادامه می‌افزاید:

    ما سرمایه گذاری بزرگی را بر روی سیستم عامل فایرفاکس انجام داده‌ایم و تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا آن‌را تا پایان سال به چندین کشور دیگر و بازارهای پرسود آنها وارد کنیم.

همچنین به گفته فرانکو برنابه، مدیر عامل اپراتور ایتالیایی تلکام:

    حتی با وجود ویندوز-فون و بلک بری باز هم فایر فاکس و حتی تایزن (Tizen) هنوز به اندازه کافی فرصت دارند تا خود را به عنوان یک سیستم عامل قابل اعتماد و ارزشمند مطرح کنند.

وی همچنین در مصاحبه‌ای در کنفرانس موزیلا اظهار داشت که:

    من فکر می‌کنم برای همه‌ی آنها فضا به اندازه‌ی کافی وجود دارد. تنها چیزی که ما واقعا خواستار آن نیستیم داشتن تنها دو بازار اختصاصی و محدود فروش است.

اما فارق از گفته‌های فوق فایرفاکس برای اپراتورها دو مزیت بسیارمهم دارد که اپراتورها می‌توانند بر علیه گوگل و اپل به کار گیرند:

نخست قیمت آن است. هرچند سیستم عامل اندروید نیز رایگان است اما فایرفاکس به گونه‌ای طراحی شده که بتواند پاسخگوی ضعیف‌ترین سخت‌افزار ممکن نیز باشد.

دوم، باز بودن آن است که به اپراتورها اجازه می‌دهد هر کاری که دوست دارند با آن انجام دهند. از راه اندازی اپ‌ها مخصوص خودشان تا برندسازی و هر تغییر دیگر.

این‍ها مواردی هستند که به فایرفاکس و تایزن کمک می‌کنند تا ویندوز فون و بلک بری را از سر راه خود کنار بزنند.

البته هنوز چالش های دیگری نیز بر سر راه سیستم عامل فایرفاکس قرار دارد. اگر این سیستم عامل عملکرد مناسبی را ارائه دهد به تمام رویاهای سرمایه گذاران پایان خواهد داد. لیست شرکت‌هایی که خیلی زود یا خیلی دیر بر روی HTML سرمایه گذاری می‌کنند بسیار طویل است که از میان آن‌ها می‌توان فیس بوک را نام برد که به‌شدت بر روی iOS و اندروید تمرکز کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که فایرفاکس تا کنون شرکای زیادی را درکنار خود جمع کرده است اما هنوز برای تهیه‌ی محصولی که فروش مناسبی داشته باشد مسیر دشواری در پیش رو دارد.

بنابر نتایج تست acid و برآوردها از عملکرد این سیستم عامل در دراز مدت و کیفیت نرم‌افزاری و تجربه کاربران و توسعه دهندگان این سیستم عامل هنوز آمادگی لازم را پیدا نکرده است.

به گفته یک تحلیل‌گر به نام تونی کریپس:

    نمایشی که فایرفاکس تا کنون ارائه داده، بیانگر آن است که هنوز آماده ورود به بازار نیست. و دلیل آن سرعت پایین و مشکلات نرم‌افزاری آن است.

به گفته کریپس حتی تلفن‌های ارزان قیمت نیز باید به خوبی کار کنند، و این همان چیزی است که نوکیا با در نظر گرفتن آن در سری تلفن‌های Asha و سامسونگ در تلفن Rex به موفقیت رسیده‌اند.

کمپانی موزیلا تا کنون اپراتور اسپریت را به عنوان یکی از شرکای خود معرفی کرده ولی اطلاعات بیشتری را بروز نداده و مدیرعامل این شرکت، آقای کواچ نیز گفته است که سیستم عامل فایرفاکس تا سال 2014 در کشور ایالات متحده آمریکا عرضه نخواهد شد.


منبع : en.gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*