موشک ضدزره آذرخش

هوانیروز سپاه از موشک ضدزره آذرخش رونمایی کرد

موشک ضدزره آذرخش جدیدترین دستاور دفاعی کشورمان است که توسط مهندسان هوانیروز سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی طراحی شده و صبح امروز به همراه تعدادی دستاورد دفاعی دیگر رونمایی شد.

صبح امروز، نیروی زمینی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در حضور سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، و سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه، از جدیدترین دستاوردهای دفاعی خود رونمایی کرد که موشک ضدزره آذرخش نیز یکی از آنان است.

این موشک هواپرتاب بوده و روی هلیکوپترهای رزمی همچون هلیکوپتر تهاجمی کبرا نصب می‌شود. بیشینه برد این موشک 10 کیلومتر و سرعتش نیز به 550 متر بر ثانیه می‌رسد که در شرایط استاندارد SI برابر با 1.86 ماخ است. آذرخش 70 کیلوگرم وزن و 12.7 سانتی‌متر قطر دارد.

موشک ضدزره آذرخش

موشک ضدزره آذرخش یک جستجوگر فروسرخ در دماغه خود دارد که با کمک آن روی هدف مورد نظر قفل کرده و به سمت آن می‌رود. این جستجوگر می‌تواند از فاصله 6 کیلومتری روی هدف قفل کرده و موشک را به سمت آن هدایت کند. آذرخش یک موشک شلیک کن-فراموش کن است؛ به این معنی که به لطف سیستم هدایتی‌اش، پس از شلیک موشک، دیگر نیازی نیست تا هلیکوپتر موشک را به سمت هدف هدایت کرده و یا هدف را تا لحظه برخورد برای موشک نشانه گذاری کند.

موشک ضدزره آذرخش

آذرخش موتور راکتی سوخت جامد دارد و برای پرواز و تغییر مسیر دارای 4 بالک متحرک در سر موشک و 4 بالک پایدار کننده ثابت در دم خود است که البته بخش انتهایی این 4 بالک دمی نیز متحرک است.

AIM-9J/P

با نگاه به موشک ضدزره آذرخش سریع متوجه می‌شویم که بر اساس موشک هوا به هوای AIM-9J/P سایدوایندر طراحی شده که ایران نیز از دارندگان آن است. البته در این بین تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. در مقایسه با سایدوایندر، آذرخش سبک‌‌تر است و همچنین برد و سرعت کمتری نسبت به سایدوایندر دارد. البته سایدوایندر موشک هوا به هوا است و سرعت بالا برای آن ضروری است، اما آذرخش یک موشک هوا به سطح است و نیاز به آن سرعت بالا ندارد. درباره برد نیز باید گفت برد آذرخش برای یک موشک هلیکوپتر پرتاب کاملا مناسب و مطابق استاندارد است. کاهش وزن نیز حمل آن را برای هلیکوپتر آسان‌تر می‌کند.

موشک ضدزره آذرخش

اما دلیل برد و سرعت کمتر موشک ضدزره آذرخش چیست؟ AIM-9J/P سایدوایندر دارای سرجنگی 4.5 کیلوگمری ترکش‌زا است که نوع سرجنگی و وزن آن برای یک موشک ضدزره مناسب نیست. پس به نظر می‌رسد متخصصان داخلی با افزایش وزن سرجنگی و تغییر نوع آن به سرجنگی ضدزره، از مقدار سوخت قابل حمل موشک کاسته‌اند تا بدین ترتیب موشک در برابر زره‌پوش‌ها مانند تانک‌ها موثر باشد. از وزن و نوع سرجنگی موشک اطلاعاتی در دست نیست،‌ اما نوع آن بایستی «به شدت انفجاری ضد تانک» یا همان HEAT، که نوعی سرجنگی خرج گود به شمار می‌رود، و وزنش نیز احتمالا در حدود 10 کیلوگرم باشد. این نوع سرجنگی  به عنوان سرجنگی انرژی شیمیایی دسته‌بندی می‌شود و با ذوب کردن زره تانک،‌ به آن نفوذ می‌کند.

میل 17 سپاه

یک فروند هلیکوپتر ترابری میل Mi-17 متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تجهیز هلیکوپترهای ترابری میل Mi-17 به سامانه دید در شب، تیربار سعیر، سامانه کلاهک جستجوگر خودکار روزانه با قابلیت جستجوی خودکار پس از شلیک، قفل بر روی هدف و ردیابی و شناسایی خودکار هدف و همچنین آزمایشگر چند منظوره اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی هلیکوپتر میل Mi-17 نیز از دیگر پروژه‌های دفاعی رونمایی شده صبح امروز بودند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

21 دیدگاه

  1. مگه ما صلح طلب نیستیم؟

  2. اون کلاهکشو فک کنم نوار چب زدن خخخ

  3. همشو میدن به یمن و فلسطینو لبنان دیگه

  4. این چیه همه اش الکی فیس لیفت سمنده احتمالا دنا پلاس هست

  5. نزدیک چهارشنبه سوری هستیم بچه ها دست به کار شدن

  6. خخخخخ فک کنم اینم پلاستیکیه، یا اگه نه بردش 20متره شاید

  7. سپاه کارش درسته موشکاش که در حده امریکاس

  8. ایران در چنین شرایطی نیاز داره تا هر طور شده در توافق هسته ای بمونه تا ۳ الی ۴ سال دیگه بتونه هواپیمای جنگی سوخو ۳۵ و هلیکوپتر مدرن و سامانه s400 بخره.

    با تشکر

  9. این موشک اگر به صورت تاپ اتک شلیک شود می تواند زره تانک های امروزی را سوراخ کند یا نه ؟کلاهک خرج گود است یا انرژی جنبشی؟ و اینکه میزان نفوذ در زره چند میلی متر است اعلام شده یا نه؟باتشکر