آیا زندگی انگلی دائمی برگشت‌پذیر است؟ کرم غبار خانگي اين فرضيه را زير سوال برد !

وقتی پای تکامل در میان است، همیشه اعتقاد عمیقی در مورد عدم امکان حرکت به عقب وجود دارد اما پژوهش جدید دانشمندان میشیگان این ایده را به چالش کشیده است. دانشمندان با انجام یک پژوهش ژنتیکی بر روی کرم غبار خانگی دریافتند که این موجودات که حتی در تمیزترین خانه‌ها در فرشها، تشکها و مبلها وجود دارند، از انگلهایی تکامل یافته‌اند که آنها نیز به نوبه خود از موجودات مستقل در میلیونها سال قبل تکامل یافته بودند.

 طبق قانون دولو که در سال 1893 توسط لوئی دولو، دیرین شناس فرانسوی ارائه شده، تکامل یک سویه و برگشت‌ناپذیر است اما یافته‌ها دانشمندان در مورد این کرم غبار خانگی که شیوه حیات انگلی را کنار گذاشته و دوباره به حالت زندگی مستقل بازگشته‌اند، این ایده را با تردید روبرو کرده است.

این پژوهش با عنوان «آیا زندگی انگلی دائمی برگشت‌پذیر است؟ شواهد حیاتی از تکامل اولیه کرمهای غبار خانگی» در مجله Systematic Biology منتشر شده است.

کرمهای غبار جزء تنندگان مرتبط با عنکبوتها هستند که هر دو از هشت پا برخوردار بوده و از متنوعترین حیوانات روی زمین هستند.کرمهای غبار خانگی جزء خانواده Pyroglyphidae بوده و از رایجترین دلایل علائم حساسیت در انسانها محسوب می‌شوند که 1.2 میلیارد انسان در سراسر جهان به آن دچار هستند.

با وجود تاثیر بسیار زیاد این موجودات بر سلامت انسان، ارتباطات تکاملی بین این موجودات ریز با درک بسیار کم از سوی دانشمندان روبرو بوده است.به گفته دانشمندان، 62 فرضیه منتشر شده در مورد منشا کرمهای غبار مستقل از یک جد مستقل یا یک انگل که بر موجودات میزبان تکیه داشته، وجود دارد. در این پژوهش، محققان تمام این 62 نظریه را مورد ارزیابی قرار دادند.

محققان از توالی دی‌ان‌ای مقیاس بزرگ، ساختاری از درخت تکاملی دقیق به نام فیلوژنیها و یک تحلیل پیچیده برای آزمایش فرضیه‌ها در مورد بوم‌شناسی اجداد کرمهای غبار خانگی استفاده کردند.

نتایج بدست آمده بسیار شگفت‌انگیز بود چرا که با ایده تثبیت شده برگشت‌ناپذیری تکامل انگلهای خاص به شیوه حیات مستقل اجدادشان متناقض بودند.

این یافته‌ها همچنین می‌تواند از کاربردهایی برای سلامت انسان برخوردار باشد.این پروژه در سال 2006 با هدف ابتدایی بررسی گونه‌های کرمهای مستقل و انگلی آغاز بکار کرد. محققان بر شبکه‌ای از 64 زیست‌شناس در 19 کشور جهان برای دستیابی به این گونه‌ها تکیه داشتند. آنها حدود 700 نوع کرم را برای این پژوهش جمع‌آوری کردند.


منبع : sysbio.oxfordjournal

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*