تعرفه واردات خودرو

نمایندگان مجلس خواستار کاهش تعرفه واردات خودرو شدند

از اواخر آذرماه امسال، دولت تعرفه خودروهای وارداتی را افزایش داد و سایت ثبت سفارش را مجددا باز کرد. این اقدام موجب افزایش نجومی قیمت خودروهای خارجی شد، اما مجلس با افزایش تعرفه واردات خودرو مخالف است.

متاسفانه از تابستان امسال و بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش و افزایش تعرفه‌ها در انتهای آذرماه، شاهد افزایشی تا 100 درصدی در مورد خودروهای لوکس اروپایی و چند مدل از خودروهای لوکس ژاپنی و افزایشی حدود 50 درصدی در مورد خودروهای معمول کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی بوده‌ایم که این افزایش نجومی قیمت‌ها حتی باعث بالا رفتن قیمت خودروهای تولید داخل و به خصوص خودروهای مونتاژی تولیدکنندگان داخلی نیز شده و خواهد شد.

بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با انتقاد از روند افزایش تعرفه واردات خودرو به کشور اظهار داشت:

دولت در حالی بدون هیچ دلیل منطقی نسبت به افزایش تعرفه واردات خودرو اقدام کرد که تعرفه گمرکی خودروهای کمتر از 1500 سی سی 55 درصد، بین 1501 تا 2000 سی سی 75 درصد و بین 2001 تا 2500 سی سی 95 درصد تعیین شده است که قیمت تمام شده خودرو برای متقاضیان بالغ بر 200 درصد خواهد بود.

پارسایی افزود دغدغه‌هایی وجود دارد که باید در صنعت خودروسازی تغییراتی ایجاد شود و تصمیم‌گیری‌هایی صورت گیرد که فشار به مردم وارد نشود. همچنین درباره عوارض خودروهای وارداتی هم قرار بود تعدیلی صورت گیرد. علاوه بر این که انحصاری کردن واردات خودرو برای عده‌ای انگشت‌شمار رانت ایجاد کرد، افزایش قیمت خودروهای خارجی و به تبع آن افزایش قیمت خودروهای داخلی برای عموم مردم خوشایند نبود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه افزایش غیر منطقی تعرفه واردات خودرو فضای بازار را غیر رقابتی‌تر خواهد کرد، گفت در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران پس از پنج دهه از لحاظ کیفیت در پایین‌ترین سطح جهان قرار دارد، این در حالی است که افزایش غیر منطقی تعرفه‌ها باعث تنزل جایگاه ایران در جهان شده و می‌شود. پارسایی با تاکید بر لزوم ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو اظهار داشت بر اساس طرح دو فوریتی که در مجلس تدوین شده مقرر شد که به منظور کاهش آلودگی هوا تعرفه خودروهای هیبریدی به صفر درصد تنزل پیدا کند و از سوی دیگر میانگین تعرفه سایر خودروهای وارداتی حداکثر 55 درصد باشد.

وی ادامه داد همچنین بر اساس طرح فوق، میانگین نرخ تعرفه واردات خودرو باید سالیانه 5 تا 10 درصد تنزل پیدا کند تا اینکه حداکثر تا پایان برنامه چشم انداز به 15 درصد برسد. به گفته پارسایی، در حال حاضر از میان 230 نماینده مجلس 217 نماینده موافقت خود را با کاهش تعرفه واردات خودرو اعلام کرده‌اند به طوری که طی هفته آینده تکلیف نهایی تعرفه واردات خودرو از سوی مجلس مشخص می‌شود.

افزایش تعرفه واردات خودرو به نفع خودروسازان چینی است

یک کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به این که در صورت افزایش تعرفه‌ها حجم بازار کاهش یافته و فرصت به دست کشورهایی همچون چین و فرانسه می‌افتد تا با وارد کردن قطعات منفصله و مونتاژکاری کامل، تعرفه‌ها را دور زده و خودروهای خود را با سودی بالاتر به فروش برسانند.

فربد زاوه با اشاره به اینکه افزایش عوارض تا سقف 150 درصد بازار را دچار اغتشاش می‌کند، خاطرنشان کرد عوارض تا 130 درصد تا حدودی بازار را فعال نگه می‌دارد اما عوارض 150 درصد بسیار بالا است. زاوه درباره وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی گفت قیمت خودروها بستگی به رفتار تعرفه‌ای دولت دارد و اگر دولت تعرفه را بالا بگیرد بیشترین ضرر برای مصرف‌کننده است.

تعرفه واردات خودرو

به گفته او شرایط به گونه‌ای نخواهد بود که اگر  سانتافه 200 میلیون تومانی 400 میلیون شود و همچنان 40 هزار خریدار داشته باشد. این کار حجم بازار و حجم واردات و درآمد‌های دولت را کاهش می دهد. این کارشناس خودرو ادامه داد با افزایش تعرفه‌ها فرصت به دست کشورهایی همچون چین و فرانسه می‌افتد تا تعرفه‌ها را دور زده و خودروهای خود را با سودی بالاتر وارد کشور کنند.