چرا آيفون ؟ دلايل اپل براي برتري آيفون به ساير اسمات فون ها

به دنبال معرفی رسمی گلکسی اس ۴، اپل امروز صفحه‌ای را در وبسایت آیفون خود تحت عنوان “چرا آیفون؟” ایجاد کرده که ادعا می‌کند آیفون یک گوشی متفاوت و بهتر از دیگران است. در این مطلب صحت ادعاهای اپل را بررسی می کنیم و دلایل احتمالی ایجاد این صفحه را حدس می‌زنیم.

“ابتدا آیفون است و سپس هر چیز دیگری”

چه چیزی آیفون را از بقیه متمایز می‌کند؟ شاید این‌که آیفون به شما امکان می‌دهد کارهای زیادی انجام دهید؛ و یا این‌که کارهای زیادی را خیلی آسان انجام دهید. این دو دلیل آن است که کاربران آیفون عاشق آیفونشان هستند. اما دلایل بیشتری هم وجود دارد.

اما این دلایل از دیدگاه اپل چیست؟

یک – آیفون ۸ جایزه مختلف رضایت مشتریان را دریافت کرده است

در این مورد حق کاملاً با اپل است؛ بیشتر کاربران آیفون از داشتن گوشی‌هایشان راضی هستند. البته ضمن این‌که باید اعتراف کرد آیفون همیشه کیفیت بالایی داشته است اما در حال حاضر برخی کاربران هستند که فکر می‌کنند در رابط کاربری و امکانات هنوز هیچ گوشی به آیفون نرسیده است.

دو – به همه جزئیات دقت شده است

بله اگر یک آیفون ۵ در دستتان بگیرید و به دقت به آن نگاه کنید قطعاً طراحی آن را تحسین خواهید کرد: سبک، زیبا و با کیفیت ساخت عالی. هر چند که در مدل مشکی رنگ پس از مدتی استفاده متوجه خش‌هایی خواهید شد که کمی شما را آزرده می‌کند یا لبه‌های برش داده شده پس از مدتی زیبایی خودشان را از دست می‌دهند. نمی‌توان تکذیب کرد که کیفیت ساخت گلکسی اس ۴ پایین‌تر از آیفون است اما سامسونگ سعی کرده با استفاده از روش ضمن حفظ وزن پایین امکان تعویض باتری را فراهم کند. همچنین گوشی‌هایی مانند اکسپریا زد سونی با قابلیت ضدآب و اچ‌تی‌سی وان با بدنه با کیفیت و طراحی زیبا هر دو از گوشی‌های غیرآیفونی هستند که در طراحی با آیفون رقابت می‌کنند.

سه – تنها آیفون صفحه‌نمایش رتینا دارد

بله اگر فقط واژه تبلیغاتی رتینا مدنظر باشد. وقتی اپل در زمانی که گوشی‌های اندرویدی از وضوح WVGA استفاده می‌کردند آیفون را با تراکم پیکسلی بیش از ۳۰۰ پیکسل بر اینچ معرفی کرد واژه رتینا را به این معنی بیان کرد که تشخیص پیکسل‌های صفحه نمایش با چشم امکان‌پذیر نیست. اما حالا که گوشی‌های با وضوح HD به این مهم دست پیدا کرده‌اند و حتی گلکسی اس ۴ و دیگر پر‌چم‌داران جدید از وضوح Full HD و تراکم پیکسلی بالای ۴۴۰ پیکسل بر اینچ برخوردارند جمله “تنها آیفون رتینا دارد” به نظر یک جمله تبلیغاتی جهت گول زدن کاربران است.

چهار- عمر باتری بسیار بالا بدون یک باتری بسیار بزرگ

هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که گوشی‌های اپل همیشه در مصرف شارژ باتری بهینه عمل کرده اند اما اگر بتوان در یک گوشی بزرگ یک باتری بزرگ را بدون افزایش زیاد ضخامت گوشی قرار داد چه اشکالی دارد؟ شاید گلکسی اس ۴ با معماری جدید big.LITTLE و با استفاده از چهارهسته کم مصرف Cortex-A7 و همچنین به لطف صفحه‌نمایش کم مصرف‌تر PHOLED بتواند عمر شارژ خوبی را داشته باشد.

پنج – پردازنده A6 قدرتمند است اما گرسنه شارژ باتری نیست

در این مورد نیز با اپل موافقیم. iOS با مدیریت خوب منابع و البته ایجاد برخی محدودیت‌ها نیاز به پردازنده بسیار قدرتمند و پرمصرفی ندارد. اما درست است که در حال حاضر اپلیکیشنی برای بهره‌بردن از قدرت کامل چهارهسته Cortex-A15 وجود ندارد اما وجود آن در گوشی اگر باعث گرم شدن بیش از حد یا مصرف بی‌رویه شارژ نشود نکته مثبتی است.

شش- آیفون سرعت بالا را با LTE در اختیارتان می‌گذارد

به یاد دارم وقتی اپل آیفون جدیدش را بدون قابلیت LTE معرفی می‌کرد با ارائه نمودارها سعی داشت بگوید سرعت LTE با HSPA+ تفاوت آن‌چنانی ندارد اما بالاخره مجبور شد این قابلیت را در آیفون ۵ بگنجاند. خوشبختانه در حال حاضر مدتی است که پرچم‌داران اندرویدی از این قابلیت بهره می‌برند.

هفت – محبوب‌ترین دوربین دنیا

درست است؛ دوربین‌های آیفون در سایت‌های معتبری مانند Flickr حتی از دوربین‌های مخصوص عکاسی نیز محبوب‌تر است. شکی نیست که آیفون ۵ یکی از بهترین دوربین‌ها را دارد اما با نگاهی به لومیا ۹۲۰، پیورویوو ۸۰۸ و اچ‌تی‌سی وان می‌توان گفت که محبوب‌ترین لزوماً به معنای بهترین نیست؛ خصوصاً این‌که هنوز در مورد گلکسی اس ۴ نمی‌توان نظر داد.

هشت- میلیون‌ها راه برای سرگرم شدن

اپل در این‌جا به تعداد اپلیکیشن‌های ۸۰۰هزارتایی اپ استور اشاره می‌کند و ادعا می‌کند دانلود محتوا از اپ استور ایمن‌تر است چرا که بدافزارها در پلتفرم‌های دیگر بسیار بیشتر هستند. در این مورد هم حق با اپل است اما به شخصه تاکنون برای خود و دوستانم پیش نیامده که مورد تهاجم یک بدافزار اندرویدی قرار بگیریم.

نه – iOS 6 پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا

هر کس انتظارات خودش را از یک سیستم‌عامل موبایلی دارد اما به دیدگاه من iOS حداقل دیگر پیشرفته‌ترین نیست. اندروید ۴٫۲ امکانات وسیع‌تری را برای کاربران عادی و حرفه‌ای فراهم کرده است و شاید به زودی تعداد اپلیکیشن‌های اندروید نیز از اپ استور پیشی بگیرد.

ده – تنها آیفون سیری دارد

بله اما سیری تنها دستیار صوتی هوشمند موبایلی نیست. S Voice در گلکسی اس ۴ پیشرفته‌تر شده است و همچنین جستجوی صوتی گوگل با همکاریGoogle Now  امکانات جالبی را فراهم می‌کند که حتی در سیری قادر به انجام آن‌ها نیستید. البته سیری کماکان فرمان‌هایی را اجرا می‌کند که در گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی نمی‌شود اما نمی‌توان یک دستیار صوتی را مطلقاً برتر از دیگری دانست.

یازده – iCloud محتوایتان را بر روی تمامی دستگاه‌هایتان قرار می‌دهد

اگر چندین آی‌دیوایس داشته باشید قطعاً کاربرد خوب iCloud را درک می‌کنید. گوگل پلی به کمک Google Drive کوشیده تا در این مورد از اپل عقب نماند اما به نظر می‌رسد iCloud فعلاً موفق‌تر عمل کرده است.

دوازده – پشتیبانی بهتر

اپل ادعا می‌کند گرفتن کمک درمورد آیفون و iOS از خود اپل بسیار بهتر از این است که مثلاً در مورد اندروید از سونی یا سامسونگ کمک بخواهید و بگذارید در این مورد نیز با اپل موافقت کنیم. هرچند بعضی شرکت‌های اندرویدی نیز پشتیبانی بسیار خوبی دارند.

نظر شما چیست؟ آیا اپل با معرفی گلکسی اس ۴ احساس خطر کرده است؟ آیا با ادعاهای اپل موافقید یا بعضی از آن‌ها را تبلیغات بی‌پایه و اساس می‌دانید؟


منبع : Apple

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*