مارک زاکربرگ

رسوایی فیس بوک در تغییر نتیجه انتخابات آمریکا ؛ زاکربرگ عذرخواهی کرد

رسوایی فیس بوک سبب شد ارزش آن در بورس یه یکباره کاهش پیدا کند. بزرگترین شبکه اجتماعی در حفظ اطلاعات شخصی کاربران شدیدا کوتاهی کرده است، به طوری که کمبریج آنالیتیکا با دسترسی به داده‌های کاربران توانست ترامپ را در انتخابات پیروز کند.

بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، بسیاری از منتقدان، فیس بوک را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقصران این اتفاق قلمداد کردند، چرا که سبب شده بود اطلاعاتی غلط و ناصحیح بین کاربران درباره دو نامزد انتخابات پراکنده شود؛ سم‌پاشی علیه هیلاری کلینتون باعث شد نظر بسیاری نسبت به وی تغییر کند.

در آن زمان مارک زاکربرگ، موسس و مدیر عامل فیس بوک، اعلام کرد ایده اخبار جعلی فیس بوک به نفع ترامپ نمی‌تواند درست باشد. او با اشاره به این که مردم سرتاسر ایالات متحده آمریکا با اراده خود رای داده‌ و نامزد مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند، نظریه تاثیر داشتن شبکه اجتماعی تحت اختیار وی در عوض شدن نتیجه انتخابات را رد کرد.

رسوایی فیس بوک

مارک زاکربرگ عقیده داشت آن دسته از افرادی که از انتخاب شدن دونالد ترامپ در انتخابات شگفت‌زده شده‌ و در پی دلیلی غیر منطقی برای آن هستند، مطمئنا طرفداران بسیار زیاد او را فراموش کرده‌اند. از طرفی دیگر، سم‌پاشی در فیس بوک، تنها علیه کلینتون صورت نگرفته و تعداد بسیار زیادی نیز در تلاش بودند با برملا کردن اطلاعاتی درباره ترامپ (به صورت صحیح یا دروغین)، چهره او را نزد رای‌دهندگان خراب کنند.

رسوایی فیس بوک

اما به نظر فیس بوک، بیش از آن چیزی که تصور می‌شد در نتیجه انتخابات گذشته آمریکا تاثیر داشته است. ماجرا از این قرار است که کمبریج آنالیتیکا در زمان انتخابات، به جزئیات حساب کاربری پنجاه میلیون کاربر فیس بوک بدون اجازه آن‌ها دسترسی پیدا کرده و از آن‌ها به منظور افزایش شانس برنده شدن دونالد ترامپ استفاده کرده است.

کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت انگلیسی است که به وسیله ترکیب کردن داده‌کاوی و تحلیل داده‌ها در فرآیندهای سیاسی همچون انتخابات ریاست جمهوری، خدماتی مربوط به ارتباطات راهبردی ارائه می‌کند. تنها در سال 2014، این شرکت در نزدیک به 44 انتخابات انجام شده در سرتاسر ایالات متحده آمریکا دست داشت.

کمبریج آنالیتیکا

رسوایی فیس بوک به کاهش 10 درصدی ارزش سهام شرکت منجر شد

در ابتدای ماه جاری میلادی، نیویورک تایمز و بنیاد تحقیقاتی آبزرور گزارش دادند کمبریج آنالیتیکا، با سو استفاده از اطلاعات شخصی کاربران که با هدف انجام تحقیقات آکادمیک جمع‌آوری شده بود، در نتیجه چند انتخابات تاثیر گذاشته است. بعد از انتشار این گزارش، فیس بوک مجوز کمبریج آنالیتیکا برای تبلیغات در محصولات این شرکت را باطل کرد، اما دیگر کار از کار گذشته بود، به طوری که حجم انبوه انتقادات به سوی بزرگترین شبکه اجتماعی و رسوایی فیس بوک سبب شد به طور ناگهانی، ارزش آن در بازار بورس 10 درصد کاهش پیدا کند! گاردین معتقد است فیس بوک از دو سال قبل، از درز اطلاعات شخصی کاربران به این شیوه اطلاع داشت، اما هرگز اقدامی برای جلوگیری از نشت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی آن‌ها انجام نداد.

مارک زاکربرگ در روز چهارشنبه سکوتش را شکست و اعلام کرد فیس بوک، در مدیریت اطلاعات مربوط به کاربرانش اشتباهاتی را مرتکب شده است. او وعده داد کنترل‌ها بر داده‌های خصوصی کاربران را افزایش خواهد داد.

زاکربرگ داخل متنی که درون حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرده است، به شکسته شدن دیوار اعتماد بین این شبکه اجتماعی و کاربرانش اعتراف کرد. مدیر عامل بزرگترین شبکه اجتماعی به وجود برخی اشتباهات اقرار و اعلام کرد کارهای بیشتری باید انجام شوند.

رسوایی فیس بوک

مارک زاکربرگ در متن خود نوشت از آنجایی که وی فیس بوک را آغاز کرده است، در نهایت خود او مسئول اصلی هر اتفاقی است که درون این پلتفرم رخ می‌دهد. شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg) به عنوان نفر دوم شرکت بعد از زاکربرگ نیز درباره رسوایی فیس بوک اظهار نظر کرد و گفت آن‌ها می‌دانند نشت اطلاعات گسترده‌ای که ابعاد آن به تازگی منتشر شده، ضربه‌ای جدی به اعتماد کاربران وارد کرده است. او به خاطر این که آن‌ها به اندازه‌ کافی برای افزایش صیانت از حریم خصوصی کاربران تلاش نکرده‌اند، ابراز پشیمانی کرد.

بعد از رسوایی فیس بوک آن‌ها خیلی سریع اقداماتی را برای محدود شدن دسترسی به داده‌‌های کاربران انجام دادند. به عنوان نمونه می‌توان به لغو کردن دسترسی اپلیکیشن به کساب کاربری در صورت عدم استفاده از آن برای سه ماه اشاره کرد. زاکربرگ اعلام کرد فیس بوک، ابزار جدیدی را در فید خبری خود طی یک ماه آینده معرفی خواهد کرد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند دسترسی اپلیکیشن‌ها به اطلاعاتشان را لغو کنند. بعد از صحبت‌های مدیر عامل بزرگترین شبکه اجتماعی، روال کاهشی ارزش شرکت در بازار بورس متوقف شد.

حتی اگر یک شبکه اجتماعی در حفظ اطلاعات شخصی کاربران کوتاهی نکند، باز هم نمی‌توان از تاثیرهای یک پلتفرم دارای نزدیک به 2.2 میلیارد نفر کاربر بر روی رویدادهای سیاسی غافل شد. میزان تاثیر به حدی است که رییس جمهور فرانسه، کشور مهدی آزادی، به موضوع فیلترینگ روی خوش نشان داد!

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، چندی پیش گفت حین برگزار شدن کمپین‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات، به منظور جلوگیری از گسترش اخبار ناصحیح، شایعه‌پراکنی و سم‌پاشی علیه برخی نامزدها به صورت دروغین، باید برخی وب سایت ها را فیلتر کرد. نمونه‌ای از این وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی معروف همچون فیس بوک خواهد بود!