فیس بوک

فیس بوک اندروید اطلاعات تماس و پیامک‌ها را جمع‌آوری می‌کند!

فیس بوک اندروید اطلاعات تماس و پیامک‌ها را از مدت‌ها قبل جمع‌آوری می‌کند! اگرچه شرکت مدعی است کاربران به طور واضح از این فرآیند باخبر هستند، اما عده‌ای این اقدام اپلیکیشن فیس بوک برای اندروید را سرقت اطلاعات می‌دانند!

فیس بوک، محبوب‌ترین و پرجمعیت‌ترین شبکه اجتماعی دنیا، سال‌ها است مشغول جمع‌آوری اطلاعات تماس و پیامک‌های کاربران اندرویدی است. بر اساس گزارش کاربرانی که اخیرا این موضوع را طی انتشار پست‌هایی در توییتر اطلاع داده‌اند، اطلاعات مربوط به تماس‌های برقرار شده و یا پیام‌های کوتاه رد و بدل شدن آن‌ها از سال‌ها قبل، در فایل دیتای فیس بوک قابل دانلودشان وجود دارد.

بعد از رسوایی فیس بوک در پی انتشار خبر سو استفاده کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات 50 میلیون کاربر این شبکه اجتماعی به منظور تاثیرگذاری بر روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، عده زیادی تلاش کردند حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی را حذف کنند. اما با توجه به وجود اطلاعات شخصی زیاد در آن، پیش از این کار، دیتای حساب کاربری‌شان را دانلود کرده‌اند. حال بر اساس این فایل، موضوع جمع‌آوری اطلاعات تماس و پیامک‌ها در دستگاه‌های اندرویدی توسط فیس بوک مشخص شده است.

فعالیت‌های مرموز فیس بوک اندروید

یکی از کاربران توییتر با نام مت جانسون (Mat Johnson) نوشت در فایل زیپ فیس بوک حذف شده وی، تک تک اطلاعات تماس و پیامک‌های ارسال شده طی یک سال اخیر وجود دارد. کاربری دیگر با نام دیلین میکی (Dylan McKay) گفت در فایل دیتای فیس بوک او، به نحوی اطلاعات تماس‌هایش با مادر همسر او وجود دارد. بر اساس گفته‌های یک کاربر دیگر، تنها اطلاعات تماس‌های برقرار شده با اعضای نزدیک خانواده در فایل دیتای فیس بوک یافت می‌شود.

فیس بوک

بر اساس گزارش Ars Technica، فیس بوک اندروید از کاربران درخواست می‌کند دسترسی به فهرست مخاطب‌ها، پیامک‌ها و اطلاعات تماس را به آن بدهند. این دسترسی به فیس بوک اندروید کمک می‌کند الگوریتم معرفی دوستان را بهبود بخشیده و قادر باشد بین مخاطب‌های کاری و دوستان شخصی واقعی کاربر تمایز قائل شود. به نظر فیس بوک این اطلاعات را از طریق اپلیکیشن مسنجر جمع‌آوری می‌کند، اپلیکیشن که اغلب از کاربران درخواست می‌کند آن را تبدیل به نرم افزار پیش‌فرض دریافت و ارسال اس ام اس کنند.

البته باید اعلام کرد فیس بوک اخیرا اطلاعیه‌ای را در اپلیکیشن خود برای کاربران صادر کرده و فعال‌سازی امکان جمع‌آوری اطلاعات را از آن‌ها درخواست می‌کند. طبق این اطلاعیه، آپلود دائم اطلاعات مربوط به مخاطبان همچون شماره‌های تماس، نام‌ آن‌ها، تاریخچه تماس‌های برقرار شده و تاریخچه پیامک‌ها به این شبکه اجتماعی اجازه می‌دهد دوستان نزدیک را راحت‌تر پیدا کرده و تجریه بهتری در اختیار کاربران قرار بدهد.

پیشینه احتمالا قدیمی فرآیند جمع‌آوری داده

به عقیده برخی، جمع‌آوری اطلاعات توسط فیس بوک اندروید سال‌ها است رخ می‌دهد، اما اطلاعیه مربوط به آن تنها از مدتی قبل رویت می‌شود. در هر صورت این هشداری به تمامی کاربران فیس بوک است.

جمع آوری اطلاعات توسط فیس بوک

اگرچه اطلاعیه فیس بوک اندروید نشان می‌دهد همه چیز تحت اختیار کاربر بوده و افرادی که اکنون مدعی هستند اطلاعات تماسشان در فایل دیتای این شبکه اجتماعی وجود دارد، شخصا این دسترسی را صادر کرده‌اند، اما به عقیده Ars Technica، موضوع جمع‌آوری داده‌های تماس و پیامک‌ها توسط اپلیکیشن فیس بوک اندروید به سال‌ها قبل برمی‌گردد، زمانی که این سیستم عامل درباره دسترسی‌های نرم افزارها حساسیت زیادی به خرج نمی‌داد. گوگل از اندروید 6 مارشملو به بعد به کاربران اجازه داد با دستی باز‌تر دسترسی‌های هر نرم افزار را مدیریت کنند.

فیس بوک به این یافته‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد دسترسی به تاریخچه تماس، وقتی یک کاربر (به انتخاب خود) فهرست مخاطب‌هایش را به اپلیکیشن ارسال می‌کند، کاملا طبیعی است. بر اساس گفته‌های یک سخنگوی فیس بوک، مهمترین بخش اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که قرار است به وسیله آن‌ها ارتباط با دیگران فراهم شود‌،‌ آسان کردن یافتن افرادی است که بیشتر به ارتباط با آن‌ها علاقه‌مند هستیم. به همین دلیل نخستین مرتبه‌ای که به یک اپلیکیشن شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان در گوشی هوشمند خود لاگین می‌کنید، فهرست مخاطب‌ها را دریافت می‌کند.

فیس بوک

برخلاف فیس بوک اندروید هنوز مورد مشابهی از جمع‌آوری اطلاعات تماس و پیام‌های کوتاه در دستگاه‌های آی او اسی گزارش نشده است. اپل تنها به برخی اپلیکیشن‌های خاص و کاملا مرتبط همچون ابزارهای بلاک تماس و یا پیامک اجازه دسترسی به اطلاعات تماس و تاریخچه پیام‌های کوتاه را داده و برای صدور این دسترسی نیز باید فرآیندی مشابه فعال‌سازی کیبوردهای جانبی را طی کرد. اغلب اپلیکیشن‌ها قادر به دسترسی به تاریخچه تماس و پیامک‌ها نبوده و فیس بوک iOS نیز جزو آن‌ها است.

فیس بوک همچنان باید به دو سوال پاسخ بدهد. نخست این که فارغ از هدف شرکت، کار جمع‌آوری داده‌های مربوط به تماس‌ها و پیام‌های کاربران از چه زمانی آغاز شده است؟ سوال دوم درباره میزان شفاف‌سازی شرکت است. آیا در اطلاعیه‌ای که درون فیس بوک اندروید نمایش داده می‌شود، درباره نحوه جمع‌آوری داده‌ها و مزیت آن برای کاربران توضیح کافی داده می‌شود؟

فیس بوک این روزها وضعیت خوبی ندارد. ارزش سهام آن در بورس بیش از 10 درصد کاهش پیدا کرده و افراد سرشناسی همچون برایان اکتون و ایلان ماسک به کمپین ضد فیس بوکی اضافه شده‌اند. بعد از رسوایی بزرگترین شبکه اجتماعی، کاربران اقدام به بکاپ گیری از دیتاهای خود درون آن پیش از حذف حساب کاربری کردند. این موضوع نحوه دیگری از نشت داده‌ها را نشان داد.

شاید در هر زمان دیگری، کاربران با پاسخ‌های کنونی فیس بوک قانع می‌شدند، اما اکنون، خبر جمع‌آوری اطلاعات تماس و پیامک‌ها توسط فیس بوک اندروید همانند بنزینی است که بر روی آتش ریخته شده است!