دنا پلاس توربو

بررسی دنا پلاس توربو ، محصول جدید ایران خودرو

دنا پلاس توربو ، محصول جدید شرکت ایران خودرو است که با تغییراتی نسبت به مدل معمولی دنا در بازار ایران به فروش می‌رسد. در این مطلب قصد داریم به بررسی امکانات، مشخصات، طراحی و قیمت این خودروی جدید بپردازیم.

دنا، محصولی از ایران خودرو است که بر روی پلتفرم سمند طراحی و ساخته شد، اما ساختار فنی و امکانات جدید و امیدوار کننده‌ای دارد. پس از عرضه خودروی دنا، ایران خودرو نسخه‌ی جدیدی از این محصول را با نام دنا پلاس روانه بازار کشورمان کرد و حالا نیز این شرکت، دنا پلاس را با موتور قدرتمند توربو به بازار عرضه می‌کند. ما در این مطلب قصد داریم به سراغ قدرتمندترین و لوکس‌ترین خودروی ملی ایران یعنی دنا پلاس توربو برویم و ویژگی‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دنا پلاس توربو

طراحی

ایران خودرو برای این که محصولی متفاوت از سمند را ارائه بدهد و بتواند مشتریان را راضی نگه دارد، بخش جانبی دنا پلاس را به طور کلی دچار تغییر و تحول کرده است. در دنا پلاس توربو از رینگ‌های 16 اینچی اسپورت با توپی 5 پیچ استفاده شده که جای رینگ‌های 15 اینچی با توپی 4 پیچ در دنا پلاس را گرفته است. این رینگ‌های جدید علاوه بر ظاهری زیباتر و هماهنگ‌تر با بخش جانبی خودرو، به دلیل بزرگ‌تر بودن قطر کلی و فاق کوتاه‌تر تایر، هندلینگ بهتری را برای راننده فراهم می‌کند.

در نمای جلو و عقب خودرو تفاوت خاصی با مدل معمولی دنا پلاس وجود ندارد و ویژگی‌هایی چون چراغ روشنایی در روز LED، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ خطر نئون با طراحی متفاوت از دنای معمولی، آینه‌های جانبی طرح جدید به همراه چراغ راهنما، نوشته Turbo بر روی گلگیر، سانروف و آنتن کوسه‌ای در بخش انتهایی سقف مشاهده می‌شود.

فضای داخلی

شرکت ایران خودرو برای این که بتواند دنا را به عنوان یک خودروی ملی لوکس و مدرن در ذهن مشتریان جا بیندازد، فضای داخلی آن را به طور کلی از سایر محصولات خود از جمله سمند و پژو 405 متمایز کرده است. شما با ورود به کابین دنا پلاس توربو با دکوراسیون کاملا جدیدی مواجه می‌شوید که شبیه به هیچ یک از محصولات ایران خودرو نیست. کنسول وسط شباهت زیادی به کنسول میانی هیوندای سوناتا YF پیدا کرده و به همین دلیل است که داشبورد این خودرو همانند داشبورد پژو 405 و پژو پارس جدید با نام سوناتایی شناخته می‌شود. کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر اطلاعات مورد نیاز سیستم ایرکاندیشن در وسط کنسول قرار گرفته و یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی نیز در بالای دکمه‌های فلشر، بازکننده صندوق و قفل مرکزی دیده می‌شود.

دنا پلاس توربو

غربیلک فرمان چهارشاخه‌ی دنا پلاس توربو با دوخت قرمزرنگ از دنا پلاس ساده متمایز شده و دکمه‌های اینترفیس سیستم صوتی و کروز کنترل بر روی آن قرار گرفته است. در پشت غربیلک فرمان، 4 صفحه‌ی دایره‌ای برای نمایش سرعت، دور موتور، دمای آب و میزان بنزین دیده می‌شود. صندلی‌ها نیز دارای روکش پارچه‌ای هستند و امکان تنظیم برقی صندلی برای سرنشین‌های جلو و پایه‌های ایزوفیکس برای صندلی‌های ردیف دوم ارائه شده است.

دنا پلاس به دلیل برخورداری از سانروف، فضای سری کمتری نسبت به دنای معمولی دارد. همچنین فضای پای ردیف جلو برای افراد بلند قد کافی نیست و این موضوع، کمی سرنشینان را آزار می‌دهد. حتی با عقب بردن صندلی نیز راننده نمی‌تواند به طور کاملا راحت در پشت فرمان قرار بگیرد. در ردیف عقب هم به دلیل وجود شیشه‌های کوچک‌تر و کوتاه‌تر در مدل پلاس، کابین کمی تاریک و دلگیر شده است.

با وجود ایرادهای مذکور، کیفیت متریال استفاده شده در دنا پلاس توربو بسیار راضی‌کننده و بهتر از محصولات خانواده پژو و سمند است. دوخت قرمزرنگ در کف پایی‌ها، غربیلک و گردگیر دسته دنده، با وجود آن که حالتی اسپورت را به خودرو بخشیده، اما هماهنگی مناسبی با تریم چوبی مورد استفاده در داخل کابین ندارد. به نظر می‌رسد که بهتر بود ایران خودرو برای دنا پلاس توربو که اسپورت‌تر از دنا پلاس ساده است از تریم داخلی فیبر کربنی یا مشکی پیانو استفاده می‌کرد.

دنا پلاس توربو

یکی دیگر از مشکلاتی که در کابین خودرو به چشم می‌خورد، چفت نبودن پرده‌ی پشت سانروف است. از جمله امکانات به کار رفته در داخل خودرو می‌توان به سیستم چند رسانه‌ای با 4 بلندگو و 2 تیونر، دوربین و سنسور دنده عقب با خطوط راهنمای پارک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کانال مجزا برای سرنشینان عقب، چراغ نقشه‌خوان، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، شیشه‌های ضد سولار، 4 کیسه هوا برای سرنشینان جلو و جانبی، امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین و سیستم عیب‌یاب هوشمند یا مالتی پلکس اشاره کرد. با این حساب، دنا پلاس توربو به عنوان یک خودروی 50 تا 60 میلیونی، می‌تواند انتظارات شما را از نظر تجهیزات برآورده کند.

توان فنی

مهم‌ترین تفاوت دنا پلاس توربو با دنا پلاس ساده در بخش توان فنی آن قابل مشاهده است. این خودرو از یک پیشرانه توربوشارژ بر پایه EF7 بهره می‌برد که حداکثر قدرت 150 اسب بخار را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پیشرانه در واقع همان پیشرانه‌ی ملی است که بر روی سمند، سورن و دنا قرار گرفته بود، اما حالا با یک توربوشارژر نسبتا کوچک، اینترکولر و مپ جدید ECU، می‌تواند قدرتی نزدیک به 40 درصد بیشتر از نسخه اتمسفریک تولید کند. چنین پیشرانه‌ای برای اولین بار بر روی سورن ELX توربوشارژ مورد استفاده قرار گرفته بود و حالا پس از بازنگری در اتصالات توربوشارژر و اصلاح اینترکولر که برای کارایی بهتر موتور در هوای گرم صورت گرفته، نوبت به دنا پلاس توربو رسیده است. مدل معمولی این خودرو با پیشرانه EF7 به قدرت 115 اسب بخار وارد خیابان‌های کشور شده بود.

برای دنا پلاس توربو ، یک گیربکس 5 دنده دستی، کار انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهد. البته گفته می‌شود در آینده نزدیک، نسخه اتوماتیک این خودرو نیز با گیربکس 6 سرعته دو کلاچه روانه بازار خواهد شد. همچنین نسخه توربو می‌تواند گشتاوری معادل 215 نیوتن‌متر را در 2200 تا 4800 دور بر دقیقه تولید کند که این میزان گشتاور برای یک خودروی دیفرانسیل جلو با وزن خالص 1260 کیلوگرم راضی‌کننده به نظر می‌رسد.

دنا پلاس توربو

همان‌طور که گفته شد، ایران خودرو دنا پلاس توربو را به عنوان لوکس‌ترین و بهترین خودروی ملی معرفی می‌کند، اما در داخل خودرو جای یک سوئیچ هوشمند و کلید استارتر خالی است. گیربکس 5 سرعته دستی، تقریبا مشابه نمونه‌ی مورد استفاده در سمند و سایر اعضای خانواده‌ی دناست، اما کیفیت ساخت قطعات داخلی آن چندان رضایت‌بخش نیست و دنده‌ها کمی سخت و با فشار در جای خود قرار می‌گیرند. دنا پلاس توربو در هنگام رانندگی عادی در داخل شهر، تفاوت چندانی با دنای معمولی ندارد، اما وقتی بحث شتاب‌گیری به میان بیاید، می‌توانید تفاوت را احساس کنید و به محض بوست گرفتن توربوشارژ در حوالی دور موتور 2000 تا 2500 دور بر دقیقه، شتاب‌گیری خودرو بسیار راضی‌کننده است.

ایران خودرو، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت دنا پلاس توربو را حدود 10 ثانیه اعلام کرده است. ترمزهای این خودرو از نوع دیسکی در عقب و دیسکی خنک‌شونده در جلو است و سیستم‌های ترمز ABS و EBD نیز ارائه شده‌اند.

قیمت

شرکت ایران خودرو، دنا پلاس توربو را با قیمت قطعی 52 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رساند و هم‌اکنون این خودروی جدید در بازار آزاد با قیمت حدود 60 تا 63 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. نسخه‌ی توربو حدود 5 میلیون تومان گران‌تر از دنا پلاس معمولی است و این میزان اختلاف قیمت برای کسانی که به دنبال خرید یک خودروی تیزپا هستند می‌تواند قابل توجیه باشد.

دنا پلاس توربو

اگر شما هم قصد خرید نسخه‌ی توربوی دنا پلاس را دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که خودروهای توربوشارژ به توجه و مراقبت بیشتری نیاز دارند. این نوع موتورها با روش تنفس مصنوعی به راندمان بالاتر رسیده‌اند و به تعویض زود به زود روغن، سرویس‌های دوره‌ای بیشتر و تعمیرات اساسی زودتر نیاز دارند. در پایان، جدول مشخصات دنا پلاس توربو را مشاهده می‌کنید:

مشخصات دنا پلاس توربو

نوع موتورتوربوشارژ خطی CVVT
حجم موتور1650 سی‌سی
تعداد سیلندر و سوپاپ4 سیلندر 16 سوپاپ
حداکثر قدرت150 اسب بخار در 550 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور215 نیوتن‌متر در 2200 تا 4500 دور بر دقیقه
گیربکس5 سرعته دستی
محور محرکجلو
وزن خالص1264 کیلوگرم
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت10 ثانیه
ظرفیت مخزن سوخت60 لیتر
مصرف سوخت ترکیبی7.94 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر سرعت205 کیلومتر بر ساعت
ابعادطول 4559 میلی‌متر، عرض 1720 میلی‌متر، ارتفاع 1460 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2671 میلی‌متر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. سلام
    دنا توربو رو حدود یک سال داشتم 20 هزار رانندگی کردم خیلی عالی بود هیچ وقت خودتون رو گرفتار ماشین های رده پایین چینی نکنید.

  2. من سورن توربو دارم.ماشین فوق العاده ای هستش.شتابش عالیه.مخصوضا تو سربالایی ها هیچ مشکلی نداره برعکس برلیانس و پرشیا.عالیه.توصیه میکنم بخرید.منم شاید سورن و بفروشم دنا توربو بخرم

  3. دوستان نخرید برادرم سورن توربو گرفت عاجز هست
    هر ۱۰۰۰ کیلومتر پره فن توربوش اب میشه میسوز ومشکل واشر زدن داره سریع واشر میزنه اشتباه نکنید

  4. ماشین خوبیه ولی نه با این قیمت

  5. من باشم بازم میرم برلیانس میخرم. من اتومات 320 رو دارم و عالیه.