تغییر تنظیمات دی ان اس

چرا تغییر تنظیمات دی ان اس سرعت اینترنت را افزایش خواهد داد؟

افزایش سرعت اینترنت به چندین فاکتور وابسته است که انتخاب سرور دی ان اس صحیح یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. با تغییر تنظیمات دی ان اس خواهید توانست سرعت اینترنت را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش بدهید.

طی چند دهه اخیر، سرعت دسترسی به اینترنت در بیشتر بخش‌های دنیا به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. زمانی را به یاد بیاورید که اتصال دایال آپ، شیوه متداول وصل شدن به شبکه جهانی اطلاعات بود. در آن زمان می‌توانستید تا اتمام دانلود یک عکس، از پای میز کامپیوتر بلند شده و یک فنجان قهوه برای خود درست کنید! اما امروز در یک چشم بر هم زدن، یک فیلم فول اچ‌دی دانلود خواهید کرد.

همچنان می‌توان با رعایت برخی نکات همچون دست‌کاری تنظیمات دی ان اس باز هم سرعت دسترسی خود به دنیای گسترده اطلاعات را افزایش داد. تغییر روتر آی اس پی، اعمال برخی تغییرات در ویندوز و یا سایر سیستم‌ عامل‌های مورد استفاده و یا تغییر نحوه اتصال از حالت بی‌سیم به حالت عادی، از جمله مواردی است که تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت اینترنت خواهد گذاشت.

تنظیمات دی ان اس

در بین فاکتورهای زیاد تاثیرگذار بر روی سرعت اینترنت، تغییر تنظیمات دی ان اس معمولا به عنوان یکی از راحت‌ترین کارها عنوان می‌شود. اما ابتدا باید مفهوم آن را بررسی کنیم. دی ان اس چیست و چطور می‌تواند بدون تغییر پهنای باند، به افزایش سرعت دسترسی ما به اینترنت کمک کند؟

دی ان اس چیست؟

وقتی آدرس اینترنتی یک وب سایت را در مرورگر وارد می‌کنید، باید از یک طریق، آی پی آدرس متعلق به آن وب سایت پیدا شود تا بلکه امکان ارسال داده به آن توسط کاربر و دریافت اطلاعات به منظور مشاهده صفحات وب فراهم شود. دی ان اس یا همان سامانه نام دامنه (Domain Name System)در واقع حکم یک دفترچه تلفن دیجیتالی را دارد که درون آن برای هر آدرس اینترنت (URL)، یک آی پی (IP) وجود دارد.

بدون وجود دی ان اس مجبور بودید برای مشاهده هر وب سایت، آی پی آن را به خاطر بسپارید. از آنجایی که آی پی آدرس در بیشتر مواقع عددی متشکل از 12 رقم است، حتی به خاطر سپردن نحوه دسترسی به یک وب سایت نیز چالش برانگیز به نظر می‌رسد. اما به خاطرسپاری حروف بسیار راحت‌تر است. به همین دلیل به راحتی در مرورگر آدرس gadgetnews.net را وارد کرده و دی ان اس، کار تبدیل این نام به آی پی آدرس مربوط به آن را به صورت خودکار انجام خواهد داد.

Domain Name System

از آنجایی که نزدیک به یک میلیارد وب سایت آنلاین وجود دارد، نگهداری لیستی از نام‌ها و آی پی آدرس‌ها در یکجا عملی نیست. در عوض، دی ان اس سرور تعیین شده برای کاربر، دارای اطلاعات تعدادی از وب سایت‌ها به صورت کش شده است. اگر کاربر بخواهد به وب سایتی که درون دی ان اس سرور آن کش نشده است دسترسی پیدا کند، درخواست به یک DNS سرور دیگر منتقل خواهد شد.

تنظیمات دی ان اس

به صورت پیش‌فرض، تنظیمات دی ان اس توسط شرکت سرویس‌دهنده اینترنت تعیین شده و سرور به دست آن‌ها مشخص می‌شود، اما تضمینی برای پرسرعت و مناسب بودن سرور در نظر گرفته شده برای شما وجود ندارد! خوشبختانه می‌توان تنظیمات دی ان اس را تغییر داد، چرا که چندین سرور دیگر نیز برای هر کاربر در دسترس هستند.

اهمیت منطقه جغرافیایی در تنظیمات دی ان اس

زیرساخت پشتیبانی‌کننده از اینترنت، مجموعه‌ای از کابل‌ها است که می‌توانند مسی و یا نوری (فیبر نوری) باشند. به وسیله آن‌ها سرورهای واقع در نقاط مختلف دنیا به یکدیگر متصل می‌شوند. دیتاها از طریق این کابل‌ها به شکل امواج الکترومغناطیسی جابه‌جا می‌شوند.

در زمان استفاده از فیبر نوری، سرعت انتقال داده به اندازه سرعت نور (300 هزار کیلومتر بر ثانیه) خواهد بود که خبر خوشحال‌کننده‌ای است. برای افزایش این سرعت هیچ کاری نمی‌توان انجام داد، اما می‌توان کاری کار تا امواج الکترومغناطیسی، مسیر کوتاه‌تری طی کنند. اگر یک دی ان اس سرور از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای بسیار دور از شما قرار داشته باشد، تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت گشت و گذارتان در اینترنت خواهد گذاشت.

Domain Name System

حقیقت اینترنت، بسیار پیچیده‌تر از یک محاسبه مسافت عادی است، اما همین تغییرات در تنظیمات دی ان اس تاثیر قابل توجهی بر روی سرعت اینترنت خواهند داشت. Google Public DNS یا دی ان اس عمومی گوگل، محبوبترین جایگزین برای کاربران بوده و از دو آدرس (8.8.8.8 و 8.8.4.4) استفاده می‌کند.

مزیت استفاده از آن‌ها این است که چندین سرور واقع در نقاط مختلف دنیا به درخواست‌های این دو آدرس پاسخ می‌دهند. زمان پاسخ‌دهی دی ان اس سرورها به درخواست‌های یافتن آی پی آدرس از روی نام، در طول روز متفاوت بوده و به شرایط شبکه و میزان ترافیک بستگی دارد. علاوه بر ویژگی یاد شده برای دی ان اس عمومی گوگل، آن را به عنوان یکی از سریع‌ترین سرورهای دی ان اس سراسر دنیا می‌شناسند.

Google Public DNS

آن‌ها به وسیله کار کردن با شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) به منظور ضمیمه کردن داده‌های جغرافیایی به درخواست‌های دی ان اس، توانسته‌اند یک سرور دارای سرعت ایده‌آل ارائه کنند. در بیشتر مواقع، اگر از یک دی ان اس سرور کانادایی استفاده کنید، شبکه‌های تحویل محتوا تصور خواهند کرد شما در کانادا قرار دارید و این موضوع بر روی سرعت بارگذاری صفحات وب تاثیر زیادی خواهد گذاشت. محتواهای رسیده به دست شما برای مخاطبان کانادایی بهینه‌سازی شده‌اند، در حالی که منطقه زندگی شما احتمالا فاصله بسیار زیادی با این کشور دارد.

Google Public DNS

اما گوگل اکنون آی پی آدرس کاربر را نیز به درخواست‌های دی ان اس ضمیمه می‌کند. به همین دلیل دیتا از سروری نزدیک به محل زندگی کاربر بارگذاری می‌شود. همانطور که گفتیم به وسیله کاهش مسافتی که امواج الکترومغناطیسی مجبور به طی کردن آن هستند، سرعت اینترنت افزایش پیدا خواهد کرد.

بهینه‌سازی مسیر DNS

در زمان برنامه‌ریزی سفر به کمک گوگل مپس، چندین گزینه در اختیارتان قرار داده می‌شود. برخی مسیرها زمان کمتری طلب می‌کنند، حتی اگر مجبور به طی مسافت بیشتری باشید! پس همانطور که می‌بینید همیشه انتخاب مسافت کوتاه‌تر به معنی کاهش زمان نیست. در مثال گوگل مپس، فاکتورهای زیادی همچون ترافیک، تغییرات حمل و نقل و میانگین سرعت مجاز در آن مسیر وجود دارند.

Google Maps

در زمان اعمال تغییر در تنظیمات دی ان اس و انتخاب یک سرور به منظور افزایش سرعت اینترنت، فاکتورهای مشابهی در برابرتان قرار خواهند گرفت، به طوری که اهمیت برخی، مسافت را شدیدا تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از فرآیند انتخاب بهترین مسیر (نه لزوما کوتاه‌ترین مسیر) به عنوان بهینه‌سازی مسیر یاد می‌کنند.

در طول مسیر برخی سرورهای دی ان اس همچون آن‌هایی که توسط سرویس‌دهندگان اینترنت فراهم می‌شوند، ترافیک داده‌ی زیادی وجود دارد و این موضوع در برخی ساعت‌های روز به بدترین شکل ممکن در‌ می‌آید. برخی سرورهای پیش‌فرض دیگر که به صورت اتوماتیک برایتان انتخاب شده‌اند، دارای رکوردهای قدیمی و منسوخ بوده و یا اطلاعات خود را به طور غیرمستقیم ارسال می‌کنند.

اتصال بین سرور دی ان اس و دستگاه کامپیوتری شما تنها بخشی از یک پازل بزرگتر است. وب سایتی که تصمیم به بازدید آن را دارید، ممکن است خود نیازمند دست پیدا کردن به اطلاعاتی واقع در سایر وب سایت‌ها و سرورها باشد. به عنوان نمونه می‌توان به زمان قرارگیری ویدیو‌هایی از سایر وب سایت‌ها همچون یوتیوب درون یک وب سایت اشاره کرد.

Google Public DNS

اثر متقابل و فعل و انفعال دائمی میان سرورها، اهمیت بهینه‌سازی را نشان می‌دهد. در بهینه‌سازی، تمامی فاکتورها در نظر گرفته شده و طبق آن بهترین مسیر ارائه می‌شود. مطمئنا یکی از مهمترین فاکتورها، مسیر است، اما لزوما مسیر کوتاه‌تر بهترین نیست و باید چند مورد دیگر را نیز در نظر گرفت.

به همین دلیل اگرچه بعید نیست سرور دی ان اس تعیین شده برای کاربر توسط سرویس‌دهنده اینترنت، از نظر جغرافیایی به آن نزدیک باشد، اما لزوما بهترین سرعت ممکن را به وی ارائه نخواهد کرد.

در این زمان ابزاری همچون Namebench گوگل خودنمایی می‌کند. Namebench اتصال کاربر را تحلیل کرده و بهترین سرور را با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف به او معرفی می‌کند. ممکن است به کاربر دیگری که در همان حوالی سکونت دارد، یک سرور دیگر به عنوان بهترین انتخاب ارائه شود.

نیاز به سرعت دی ان اس

شاید اعمال برخی تغییرات در نحوه مدیریت پهنای باند سیستم عامل، تاثیر چندان قابل توجهی بر روی افزایش سرعت اینترنت نداشته باشد، اما وقتی چندین دست‌کاری همچون این مورد با تنظیمات جدید دی ان اس تجمیع می‌شوند، سرعت دسترسی به شبکه جهانی اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

14 دیدگاه

  1. زیاد تاثیری نداره چون همه چیز دست شرکت سرویس دهندس.

  2. تو ایران بکوبی نتو از نو بسازی بازم همون آش و همون کاسه ست

  3. مشکل اینترنت تو ایران خدایی طی یکی دو سال گذشته بهتر شده
    فورجی که الان واقعا عالیه

  4. بارها و بارها امتحان کردم هیچگونه تاثیری نداشت . سرعت اینترنت مطلقا دست ISP است و دیگر هیچ .

  5. ماله مخابرات هم ۴ تا هشته

  6. خیلی جالب بود واقعا ممنون

  7. کانال شارژ رایگان در تلگرام @upsharj

  8. بله کاملا درسته استفاده از دى ان اس تاثیر خیلى خوبى در سرعت اینترنت داره البته خودم در زمانى که اینترنت رو هک میکنم از DNS حتما استفاده میکنم! فوق‌العادس
    🙂