حریم خصوصی در اینستاگرام

چگونه تنظیمات حریم خصوصی در اینستاگرام را تغییر دهیم؟

حریم خصوصی در اینستاگرام و تنظیمات مربوط به آن، از جمله مهم‌ترین بخش‌های فعالیت در این شبکه اجتماعی است. در ادامه، راه‌های تنظیم این بخش و شخصی‌سازی آن را بررسی خواهیم کرد.

رسوایی اخیر فیسبوک، هزینه‌های سنگینی برای این شبکه اجتماعی داشت و سبب شد بسیاری از افراد مشهور و کمپانی‌های بزرگ آن را ترک کنند. حتی برخی از افراد حاضر در تیم فیسبوک به فرا رسیدن زمان برای پاک کردن حساب کاربری اشاره کردند.

اما در مورد حریم خصوصی در اینستاگرام چطور؟ به هر حال، فیسبوک صاحب اینستاگرام است. به همین جهت شاید زمان آن رسیده باشد تا بخواهید نگاهی به تنظیمات حریم خصوصی خود در این شبکه اجتماعی داشته باشید.

برخی کاربران معتقدند دیگر در این شبکه اجتماعی نباید فعالیت کرد و در حال پاک کردن حساب‌های کاربری خود هستند. ولی اگر شما قصد ادامه فعالیت را دارید، بهتر است مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را به دقت دنبال کنید.

تنظیمات حریم خصوصی در اینستاگرام

حساب کاربری خود را روی حالت شخصی قرار دهید

بهترین کاری که در زمینه حریم خصوصی در اینستاگرام می‌توان انجام داد، تنظیم حساب کاربری روی حالت شخصی است. در حالت پیش‌فرض، حساب کاربری شما به صورت عمومی است و این یعنی هر کسی می‌تواند تصاویر، پروفایل، نظرها و تصاویری که پسندیده‌اید را ببیند. تنظیم این بخش روی حالت خصوصی، به سرعت امنیت شما را افزایش می‌دهد.

حریم خصوصی در اینستاگرام

برای این کار، ابتدا اپلیکیشن اینستاگرام را باز کرده و آیکون پروفایل در پایین صفحه (شبیه یک شخص است) را انتخاب کنید. در این بخش، آیکون سه‌نقطه را لمس کنید تا وارد صفحه تنظیمات شوید. کمی پایین بیایید تا گزینه “Private Account” را ببینید. با روشن کردن این گزینه و تایید پیغام نمایش داده شده، حساب کاربری شما روی حالت شخصی تنظیم می‌شود.

اما منظور از حالت شخصی چیست و این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ با این کار، تنها فالوورهای شما قادر به دیدن تصاویر، ویدیوها، نظرهای شما و فعالیت‌تان همچون لایک کردن پست دیگر کاربران خواهند بود. از این طریق می‌توانید مطمئن شوید افرادی که تصاویر شما را می‌بینند را می‌شناسید. هرچند با این حالت، اطلاعات شما هم‌چنان قابل رویت بوده و آنها می‌توانند عکس شما را مشاهده کنند.

حذف کردن فالوورها

با تنظیم حساب کاربری خود روی حالت «شخصی»، می‌توانید تعیین کنید که چه کسانی قادر به دنبال کردن شما باشند. از طرفی، اگر حساب کاربری شما روی حالت «عمومی» تنظیم شده باشد، تنها با بلاک کردن افراد مختلف می‌توانید مانع دنبال کردن آنها شوید. در ادامه، سناریو مربوط به هر دو حالت را بررسی خواهیم کرد.

حریم خصوصی در اینستاگرام

اگر حساب کاربری شما روی حالت «شخصی» است، اینستاگرام را باز کرده و سپس روی آیکون فرد مشخص‌شده در پایین صفحه ضربه بزنید. در قسمت بالایی صفحه، تعداد پست‌ها، فالوورها و افرادی که دنبال می‌کنید قابل مشاهده است. عدد مربوط به فالوورها را انتخاب کنید. با این کار، لیست مربوط به فالوورهای شما نشان داده می‌شود. سمت راست هر فالوور، یک آیکون سه‌نقطه وجود دارد. برای حذف فالوورها، کافی‌ست این آیکون را لمس کرده و سپس گزینه “Remove” را انتخاب کنید.

بعد از حذف افراد مختلف، هیچ پیغامی در رابطه با تصمیم شما برای آنها نمایش داده نخواهد شد. در این حالت، این افراد برای دیدن دوباره فعالیت‌ها باید درخواست دنبال کردن را ارسال کنند. اگر تعداد درخواست‌های یک نفر بسیار زیاد باشد، شما می‌توانید او را بلاک کنید. نحوه انجام این کار در بخش بعدی تشریح شده است.

بلاک کردن فالوورها

حریم خصوصی در اینستاگرام

اگر حساب کاربری شما روی حالت «عمومی» است، شما قادر به حذف فالوورها نیستید و تنها می‌توانید آنها بلاک کنید. همچنین اگر حساب کاربری شما روی حالت «خصوصی» است، اما شما به هر دلیلی نمی‌خواهید فرد خاصی قادر به دیدن اکانت شما باشد، بلاک کردن آن تنها راه حل موجود است.

همانند حذف کردن، فالوورها هیچ اعلانی مبنی بر بلاک شدن توسط شما دریافت نخواهند کرد. به محض انجام این کار، فرد مورد نظر دیگر قادر به دیدن حساب کاربری شما نخواهد بود؛ همانند حالتی که شما هیچ حساب کاربری در اینستاگرام نداشته باشید.

روش انجام این کار نیز بسیار ساده است. ابتدا وارد پروفایل خود شده و سپس روی تعداد فالوورها کلیک کنید. پس از آن، در لیست بازشده نام فردی که می‌خواهید بلاک کنید را لمس کنید تا وارد پروفایل او شوید. روی علامت سه‌نقطه در صفحه فرد مورد نظر ضربه بزنید.

حریم خصوصی در اینستاگرام

مطابق با تصویر ضمیمه‌شده، در این مرحله یک پنجره با گزینه‌های مختلف پیش روی شما قرار می‌گیرد. گزارش (…Report) ابزاری است که از طریق آن می‌توانید فردی که در حال اذیت کردن شما به هر شکلی است را گزارش کنید. اگر این مشکل را ندارید، کافی‌ست روی “Block” ضربه بزنید. در نهایت، این کار با تایید شما در پنجره بازشده انجام می‌شود.

در رابطه با هشتگ‌ها چطور؟

حریم خصوصی در اینستاگرام

تنظیمات حریم خصوصی در اینستاگرام شامل عملکرد هشتگ‌ها در نمایش مطالب شما نیز می‌شود. یکی از بهترین چیزها در مورد این قابلیت، این است که کاربران دیگر می‌توانند با انتخاب آن، تصاویر مشابه مرتبط با آن هشتگ را ببینند. ولی اگر شما بخواهید کسی قادر به دیدن پست‌های شما نباشد، چگونه باید از آنها استفاده کرد؟

اگر حساب کاربری شما روی حالت عمومی است، پاسخ آن دشوار نخواهد بود: از هشتگ‌ها استفاده نکنید. در حالت کلی، تمامی کاربران اینستاگرام قادر به دیدن حساب‌های عمومی هستند و هشتگ‌ها می‌توانند این کار را ساده‌تر هم بکنند. اگر حساب کاربری شما روی حالت خصوصی است، شما هم‌چنان می‌توانید از آنها استفاده کنید. هرچند، تنها فالوورهای تاییدشده شما قادر به دیدن چنین عکس‌هایی خواهند بود. در نتیجه نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.

توقف پیشنهاد پروفایل خود به دیگران

حریم خصوصی در اینستاگرام

پیشنهاد پروفایل، یکی دیگر از مواردی است که به منظور حفظ حریم خصوصی در اینستاگرام می‌توان آن را تغییر داد. همراه با مشاهده مطالب جدید ارسال‌شده توسط کاربران، شما متوجه بخشی پیشنهادی از افرادی خواهید شد که ممکن است مایل به دنبال کردن آنها باشید. اگر شما قادر به دیدن این بخش باشید، یعنی اینستاگرام در حال پیشنهاد پروفایل‌تان به سایر کاربرانی‌ست که ممکن است برخی از آنها را نشناسید.

خوشبختانه خاموش کردن این ویژگی امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید شما این کار را تنها از طریق وب‌سایت اینستاگرام می‌توانید انجام دهید، نه اپلیکیشن موبایل آن. در واقع برای انجام کار باید از طریق مرورگر اینترنتی وارد وب‌سایت اینستاگرام به آدرس “Instagram.com” شوید. بعد از ورود، در بخش بالایی صفحه پروفایل خود را انتخاب کرده و روی گزینه “Edit Profile” که سمت راست نام کاربری شما قرار دارد، کلیک کنید.

حریم خصوصی در اینستاگرام

در بخش پایینی صفحه که حالا در آن قرار دارید، بخشی با عنوان “Similar Account Suggestions” وجود دارد. احتمالا این گزینه به صورت پیش‌فرض تیک خورده باشد، اما شما باید تیک آن را بردارید. بعد از انجام این کار، با کلیک روی دکمه آبی رنگ موجود، تصمیم خود را تایید کنید تا دیگر پروفایل شما برای سایر کاربران نمایش داده نشود. هرچند، نباید فراموش کرد خاموش کردن این گزینه به معنی عدم پیشنهاد پروفایل سایر کاربران برای شما نیز هست.

شخصی‌سازی و تعدیل نظرهای کاربران

حریم خصوصی در اینستاگرام

اگرچه ابزارهایی که ما در این بخش معرفی می‌کنیم مستقیما ارتباطی با حریم خصوصی در اینستاگرام ندارند، ولی هم‌چنان به شما در کنترل محتوای مرتبط با پروفایل‌تان کمک خواهند کرد که به شکلی باورنکردنی مفید است.

تصور کنید کامنت‌های بسیار زیادی برای یکی از پست‌های شما ثبت می‌شود که چندان مناسب نیستند. شما می‌توانید نظردهی برای پست مورد نظر را غیر فعال کنید تا ضمن نمایش آن برای سایر کاربران، کسی قادر به ثبت کامنت جدید یا مطالعه کامنت‌های قبلی نباشد.

برای این کار، به پست مورد نظر مراجعه کرده و علامت سه‌نقطه و سپس “Turn Off Commenting” را انتخاب کنید. با این کار، هیچ کسی قادر به ثبت نظر جدید نخواهد بود و همه نظرهای قبلی نیز مخفی خواهند شد.

حریم خصوصی در اینستاگرام

اگر شما همین کارها را مجددا انجام دهید، می‌توان نظردهی را فعال کرد تا علاوه بر ثبت کامنت‌های جدید، مطالعه کامنت‌های قبلی نیز امکان‌پذیر شود. تنها راه برای حذف کامل نظرات کاربران از یک پست، پاک کردن یک به یک آنها است.

البته این تمام ابزار موجود نیست و با استفاده از فیلترهای کلمات کلیدی می‌توان بخشی از این زمان را صرفه‌جویی کرد. به صورت پیش‌فرض، اینستاگرام به صورت خودکار کامنت‌های حاوی برخی عبارت‌های توهین‌آمیز مشخص (که البته این کلمات به صورت عمومی اعلام نشده‌اند) را حذف می‌کند. با این حال کاربران می‌توانند کلمه‌های کلیدی اختصاصی خود را وارد کنند. به عنوان مثال می‌توان تعیین کرد هر کامنتی که حاوی کلمه “Snow” به معنی «برف» باشد، به صورت خودکار مسدود شود.

برای این کار، ابتدا وارد پروفایل خود شده و سپس علامت سه‌نقطه را لمس کنید. در بخش تنظیمات کمی پایین آمده و سپس “Comments” را انتخاب کنید. اینجا شما کنترل کاملی روی کامنت‌های خود دارید. در این بخش حتی می‌توان افراد خاصی را تعیین کرد که قادر به نظر دادن نباشند.

به منظور اضافه کردن کلمه کلیدی خاص، ابتدا باید “Enable Keyword Filters” را فعال کرد. برای جدا کردن کلمه‌ها از یک دیگر باید از کامای انگلیسی استفاده کنید. برای درک بهتر، به این مثال توجه کنید: برف, زمستان, پیتزا, طوفان, بهار, پاییز.

حال اگر کسی از هرکدام از کلماتی که ما تعیین کرده‌ایم استفاده کنید، کامنت آن به صورت خودکار حذف خواهد شد.

شما همواره می‌توانید حساب خود را به طور کامل پاک کنید

اگر تصور می‌کنید حتی این راه‌ها به حفظ حریم خصوصی در اینستاگرام کمکی نمی‌کنند، همواره غیر فعال کردن یا حذف حساب کاربری اینستاگرام امکان‌پذیر است.

در غیر این صورت، با کارهایی که بالاتر به آنها اشاره کردیم، هم‌چنان می‌توان با در نظر گرفتن حریم شخصی در این شبکه اجتماعی فعالیت داشت.