عکس اهرام مصر از فضا بسیاری را شگفت‌زده کرد

ثبت عکس اهرام مصر از فضا بسیاری را شگفت‌زده کرد

به تازگی تصویری مربوط به اهرام مصر از فضا توسط فضاپیمای پروبا 1 (Proba-1) سازمان فضایی اروپا (ESA) منتشر شده که اعدای بسیار در مورد دیده نشد اهرام جیزه از فضا را رد کرده است!

کمتر کسی پیدا می‌شود که تا به حال نام هرم بزرگ جیزه (Great Pyramid of Giza) و اهرام معروف مصر باستان را نشنیده باشد؛‌این سازه عظیم و بلند که به همراه دو هرم دیگر در فلات جیزه کشور مصر واقع شده، از بسیاری جهات منبعی از ابهام بوده و جزو مرموزترین آثار باستانی جهان به شمار می‌رود.

با این وجود در بسیاری از گروه‌های علاقه‌مند به مسائل باستان شناسی مسئله دیده شدن اهرام مصر از فضا جنجال‌های خاص خود را داشته و کم نیستند کسانی که امکان رویت چنین سازه‌های باشکوهی از خارج از جو زمین را رد می‌کنند.

عکس اهرام مصر از فضا توجه زیادی را به خود جلب کرده است

این در حالی است که سازمان فضایی اروپا (ESA) اخیرا با انتشار تصویر اهرام مصر از فضا که توسط کاوشگر پروبا 1 (Proba-1) به ثبت رسیده، به نوبه خود ‌یک‌بار برای همیشه به این بحث و جدل‌ها خاتمه داده است.

در این عکس هر سه هرم خوفو (Khufu)،‌خافره (Khafre) و منکور (Menkaure) دیده می‌شوند و گفته شده که با عبور پروبا 1 از بالای مصر، دوربین‌های مخصوص این فضاپیمای بلژیکی موفق به شکار عکس اهرام ثلاثه مصر از فضا شده‌اند. کاوشگر پروبا 1 از سال 2001 به فضا رفته و طولانی‌ترین زمان عملیات رصد سیاره در میان پروژه‌های ESA را به خود اختصاص داده است.

عکس اهرام مصر از فضا بسیاری را شگفت‌زده کرد

عکس ثبت شده توسط آژانس فضایی اروپا

تصویر فضایی اهرام مصر که از نمای شمال به جنوب ثبت شده، اولین عکسی نیست که این ساز‌ه‌ها را از فضا نشان می‌دهد. هرم کوچک وسط تصویر منکور بوده و به ترتیب از بالا به پایین دو سازه خافره و خوفو را می‌بینیم که بر اساس ابعاد کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین این سازه‌ها، هرم خوفو یا همان هرم بزرگ جیزه است که گفته شده ساخت آن 20 سال زمان برده و عملیات اتمام آن به سال 2560 قبل از میلاد برمی‌گردد. حقایق شگفت‌انگیزی در مورد این هرم که به عنوان معروف‌ترین آثار باستانی مصر و حتی جهان شناخته می‌شود، مطرح شده که استفاده از 2.3 میلیون سنگ بزرگ برای ساخت آن یکی از این شگفتی‌هاست؛ وزن سنگ‌ها بین 2 تا 50 تن متغیر بوده و بسیار گفته‌اند که جابه‌جایی این حجم از بلوک‌های فوق سنگین نمی‌تواند کار تمدنی با قدمت چند هزار سال باشد!

به هر حال از این به بعد می‌توان با اطمینان گفت که دیده شدن اهرام مصر از فضا یکی دیگر از ویژگی‌های حیرت‌انگیز این آثار باستانی منحصر به فرد است.