شیر سوسک گرسنگی جهانی را برطرف می‌کند!

شیر سوسک گرسنگی جهانی را برطرف می‌کند!

شیر سوسک مشکل گرسنگی جهانی را حل میکند؛ دانشمندان مدتی‌ست که تحقیقات گسترده‌ای بر روی شیر سوسک انجام داده‌اند و گفته شده که این مایع فوق‌العاده عجیب و به تعبیری حال به هم زن، در آینده نه چندان دور جمعیت رو به انفجار زمین را سیر خواهد کرد.  اینطور که به نظر می‌رسد، شیر سوسک چهار برابر از شیر گاو مقوی‌تر است.

مطمئنا تا به حال در مورد مصرف شیر حیواناتی مانند شتر، گاو، گوسفند و حتی خر اطلاعاتی دارید و شاید شنیده باشید که عده‌ای از شیر بادام و یا سویا به جای محصولات لبنی حیوانی استفاده می‌کنند؛ با این وجود می‌توان با اطمینان 99 درصد گفت که تاکنون اسم شیر سوسک به گوشتان هم نخورده باشد!

بله درست شنیدید؛ شیری که موجودات مشمئزکننده‌ی داخل دستشویی‌ها و انبارها برای بزرگ کردن بچه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند، ماده‌ای واقعی بوده و در کمال تعجب، به حدی مغذی است که تحقیقات گسترده‌ای از سوی یک تیم بین المللی بر روی آن انجام شده است. در بررسی این موضوع عجیب با ما همراه باشید.

تحقیق بر روی شیر سوسک

در سال 2016 دانشمندان با موفقیت توانستند تا توالی دی ان ای کریستال پروتئین داخل دستگاه گوارش یک نوع خاص از سوسک را تعیین کنند و دلیل این کار هم ارزش غذایی بالای این ماده بود؛ به طور دقیق‌تر باید بگوییم که شیر سوسک از محصولات لبنی گاو 4 برابر مغذی‌تر است و دانشمندان معتقدند که ابر غذاهایی مانند این مایع در آینده راه حلی برای سیر کردن جمعیت رو به رشد زمین خواهد بود.

البته همانطور که انتظار می‌رود همه‌ی حشرات شیر تولید نمی‌کنند و این نوع خاص از سوسک که با نام دیپلوپترا پونکتاتا (Diploptera punctata) شناخته می‌شود، یکی از معدود سوسک‌هایی است که نوزادان خود را با شیر تغذیه می‌کنند؛ شیری که کریستال‌های پروتئینی آن تا سه برابر از شیر بوفالو هم انرژی بیشتری دارند.

شیر سوسک گرسنگی جهانی را برطرف می‌کند!

از طرف دیگر، مسلما دوشیدن سوسک برای به دست آوردن ماده مغزی تولیدی آن گزینه عاقلانه‌ای نیست و به همین دلیل، گروهی از دانشمندان در سطحی بین‌المللی و با رهبری تیمی از هندوستان تصمیم گرفتند که با تعیین توالی دی ان ای این کریستال‌های عجیب و پرانرژی، به گونه‌ای دلیل مغزی بودن آن‌ها را پیدا کرده و ماده را شبیه‌سازی کنند.

سانچاری بانرجی (Sanchari Banerjee)، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی می‌گوید که کریستال‌های شیر سوسک واقعا شگفت‌انگیز هستند و علاوه بر پروتئین، در آن‌ها چربی و قند هم وجود دارد؛‌ به بیان دیگر، این ماده یک غذای کامل است و همچنین، با داشتن تمامی امینو اسیدهای ضروری و حیاتی ارزش غذایی آن به زمان وابسته است و با مصرف کریستال‌ها، پس از گذشت مدتی مشخص مقادیر بیشتری مواد مغذی در بدن آزاد می‌شوند.

موارد استفاده شیر سوسک

همانور که بانرجی و همکارانش اظهار کرده‌اند، محصول تولیدشده با استفاده از کدهای ژنتیکی کریستال‌های شیر سوسک برای کسانی که به دنبال لاغری هستند مناسب نبوده و مردمان کشورهای غربی که با مشکل کمبود غذا و زیادی جمعیت مواجه نیستند‌، نیاز چندانی به این نوع خوراکی‌ها نخواهند داشت.

سابرامانیان راماسوامی (Subramanian Ramaswamy)، یکی دیگر از دانشمندان پژوهش انجام‌شده می‌گوید که در کشورهایی مانند هند که مردم بر سر به دست آوردن غذا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، وجود ابر غذایی سالم و مغذی بسیار مهم است و افراد می‌توانند چنین موادی را به صورت مکمل مصرف کنند.

راماسوامی می‌گوید که در مرحله بعدی باید از مخمر برای تولید کریستال‌ها استفاده شود تا علاوه بر کم کردن جنبه حال به هم زن قضیه و برطرف کردن نیاز به تخلیه پروتئین‌های شکم سوسک، ابر شیر موردنظر در مقیاسی بزرگ‌تر تولید شود.

با این تفاسیر و با وجود غیرمعمول بودن مصرف این ماده، در زمانی که گزینه‌های چندانی برای رفع گرسنگی افراد وجود نداشته باشد به کار گیری علم و دانش برای برطرف کردن مشکل‌ها بهترین راه حل است و نجات دادن جان افراد حتی از طریق محتویات سیستم گوارش حشرات هم دور از ذهن به نظر نخواهد رسید.

مقاله تیم راماسوامی در ژورنال “International Union of Crystallography” منتشر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. فکر کن بعد ازخوردن شیر سوسک.. بچه های سوسکه که بزرگ میشن به ما میگن همشیره

  2. من موندم شیرشو چطوری میدوشن؟ :)))

  3. کی فکرشو میکرد سوسک پستاندار باشه😐

  4. من بیشتر به گوشت ازمایشگاهی اعتقاد دارم چون منو اکسید کربنی که گاوها تولید میکنند برابر با دی اکسید کربن کل کارخانجات وماشینهای تو بزرگ راهای جهان است چاره ای جز گوشت ازمایشگاهی نمی ماند فراموش نکنید که ظرفیت انسانها تا سال2050 ((10میلیارد)) نفر است و زمین گنجایش تغذیه بیشتر از این انسانها را ندارد

  5. اب در کوزه ما تشنه لبان میگردیم

  6. چه حرفای مزخرفی سوسک از کی شیر داشته

  7. همینمون مونده بود ادرار و شیر سوسک بخوریم بابا ول کنین دو لقمه غذا هم از گلومون پایین نممیره دیگه

  8. با این وضع گرونی کم کم باید به فکر خوردن شیر سوسکای دشویی باشیم

  9. نگاه کردن به عکسای مطلب حالمو بد کرد
    باقی ماجرا اصن پیشکش

  10. جالب بود ولى اگر بخواى 1 لیوان شیر سوسک بدست بیارى باید یک میلیون سوسک رو به هلاکت برسونى!
    😀
    😀

  11. این هم راهه حله دانشمندانه زحمت کش

  12. با این وضع شیر گیرمون نمیاد ولی سوسک چرا باید بخوریم

  13. مگه سوسکم شیر داره؟

  14. من سوسک میبینم از ترس سکته میکنم بعد چجوری بخورمشش اوق