اولین روز کاری

27 کاری که در اولین روز کاری باید انجام بدهید (قسمت دوم)

در اولین روز کاری باید برخی اعمال مشخص را انجام داد. پشت گوش انداختن آن‌ها در نخستین روز کاری بر روی کل موقعیت شغلی‌تان تا همیشه تاثیر منفی خواهد گذاشت، در حالی که رعایت آن‌ها تاثیر مثبت بلند مدتی می‌گذارد.

بعد از مدت‌ها تلاش سرانجام توانستید موقعیت شغلی مورد نظر در یک شرکت بسیار خوب را به دست بیاورید، پس حالا نوبت به حفظ موقعیت و در ادامه پیشرفت رسیده است. تاثیر اولین روز کاری در طی کردن مسیر موفقیت و یا شکست خوردن، بیش از چیزی است که تصور می‌کنید، به همین دلیل باید از انجام و پرهیز از برخی اقدامات در این روز اطمینان پیدا کنید.

اعمال اولین روز کاری

در قسمت اول به 9 مورد از کارهایی که به قدرتمند نشان دادن شما به همکاران، کمک به کاهش استرس و همچنین تحکیم روابط با دیگران کمک می‌کنند اشاره کردیم. در این مطلب چند مورد از سایر اقدامات مهمی که نباید در نخستین روز کاری پشت گوش بیندازید را تشریح خواهیم کرد.

قبول درخواست‌های دوستانه

اولین روز کاری

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، تلاش برای دوری از بقیه و عبوس بودن، به معنی حرفه‌ای بودنتان نیست، به همین دلیل اگر از یک همکار دعوتی برای نوشیدن یک قهوه و یا صرف ناهار با یکدیگر دریافت کردید، آن را بپذیرید. اگر چنین درخواستی از سوی افراد بالا دست و مخصوصا مدیر مطرح شد، حتما آن را قبول کنید.

این کار چندین مزیت دارد. نخست رغبت شما به خو گرفتن با مجموعه و دیگر اعضای این خانواده کاری را نشان می‌دهد که برای مدیران اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین از آنجایی که طبق مطالب قسمت اول در حال تلاش برای آشنایی با تک تک افراد به منظور شناختن افراد نزدیک به خود از نظر شخصیتی هستید، این کار کمک زیادی خواهد کرد.

گوش دادن و تماشا کردن

اولین روز کاری

در قسمت اول به مطرح کردن سوال‌های مهم اشاره کردیم که علاوه بر کمک به آشنایی با مجموعه و موقعیت کاری خود، شما را علاقه‌مند به پیشرفت نشان می‌دهد. اما واقعیت این است که سوال‌ها باید بسیار سنجیده مطرح شوند، چرا که یک تازه وارد می‌بایست در نخستین روزها فقط گوش داده و با نگاه کردن به محیط اطلاعات مفید به دست بیاورد.

با گوش دادن کافی می‌توانید به اهداف شرکت، مدیر و افراد بالادست پی برده و به این ترتیب فعالیت‌های خود را به همان سمت پیش ببرید. این کار تاثیر شگفت‌انگیزی برای رشد و ترقی و کسب موقعیت‌های کاری بالاتر خواهد داشت. تا جایی که می‌توانید از دیده‌ها و شنیده‌های خود نوت برداری کنید.

توجه به نحوه اتخاذ تصمیم‌ها

اولین روز کاری

در فرآیند گوش دادن و تماشا کردن، باید با فرآیند تصمیم‌گیری آشنایی پیدا کنید. این کار در هر مجموعه روال متفاوتی دارد، به همین دلیل باید بعد از ورود به مجموعه و در صورت امکان اولین روزی کاری ، با آن خو گرفت. اگر در موقعیت شغلی قرار دارید که قادر هستید به صورت مستقل و آزاد تصمیم‌گیری کنید، نیاز به انجام این که بیشتر می‌شود.

صحبت کردن با همکاران

اولین روز کاری

همانطور که گفتیم دوستی‌های بیش از حد صمیمانه درون محل کار می‌توانند بسیار آسیب‌زا باشند. اما این به معنی دوری از همکاران نیست. باید تا جای ممکن با آن‌ها صمیمی شد، اما این دوستی صمیمانه منحصر به محل کار باقی می‌ماند. تنها راه افزایش این ارتباط نیز داشتن صحبت‌های کاری است.

ساطع کردن انرژی زیاد

اولین روز کاری

هر مدیری عاشق یک کارمند پرانرژی و مصمم برای بهبود اوضاع مجموعه بوده و هر فرد نیز (در حالت عادی) دوست دارد با چنین افرادی در یک محیط کاری فعالیت کند.

بعد از ورود به یک مجموعه، در اولین روزهای کاری بیشترین تمرکز بر روی شما قرار دارد، چرا که مدیر برای ارزیابی میزان تاثیر شما بر روی موفقیت شرکت و کارکنان برای ارزیابی شخصیت‌تان به منظور برقراری ارتباط در تلاش هستند بیشتر شما را بشناسند. پس در اولین روز کاری و همچنین تا مدت‌ها بعد بسیار پرانرژی‌تر ظاهر شوید.

یادگیری قوانین حرفه‌ای

اولین روز کاری

اگرچه در مسیر مصاحبه و قبول شدن برای یک موقعیت شغلی، مطمئنا شرح وظایف به شما اعلام شده است، اما در اولین روز کاری کارفرما مجددا به صورت کتبی و یا شفافی وظایفی که بر عهده‌تان قرار دارد را اعلام می‌کند. آن‌ها کارهایی هستند که باید برای موفقیت در این موقعیت به بهترین وجه ممکن انجام داده و هیچ کدام را از قلم نیندازید.

اما نکته اینجاست که بین موارد اعلام شده و کارهایی که در واقعیت برای موفق بودن باید انجام بدهید کمی فاصله وجود دارد. کارفرمای شما با وجود (احتمالا) باتجربه بودن بی‌عیب و نقص نیست، به همین دلیل بعید نیست برخی از اعمال مهم و نکته‌های ریز مربوط به موقعیت کاری‌تان را به کلی فراموش کرده و یا ذکر آن‌ها را از یا برده باشد.

یک فرد موفقیت بدون شک کسی نیست که تنها به صورت تقلیدوار موارد درخواست شده از وی بر اساس شرح وظایفش را انجام می‌دهد. البته این به معنی کار بیش از حد و خارج از چهارچوب وظایف نیست.

قرار دادن گوشی موبایل بر روی حالت سکوت

اولین روز کاری

یکی از مخرب‌ترین اعمالی که بیشترین تاثیر خود را در اولین روز کاری می‌گذارد، استفاده مداوم از گوشی موبایل است. در تمام ایام هفته حتی بعد از کسب سال‌ها تجربه در یک شرکت، نباید در ساعات کاری مشغول به کار کردن با گوشی‌تان شوید.

اما در اولین روز کاری و هفته‌های پیش روی آن علاوه بر عدم استفاده از گوشی، باید با قرار دادن آن بر روی حالت سایلنت از اجبار برای پاسخ دادن به تماس‌های دریافتی رها شوید، مگر این که پاسخ به تماس دریافت شده از موقعیت شغلی که برایش تلاش کرده‌اید مهمتر باشد!

نشان دادن علاقه

اولین روز کاری

در نخستین روز کاری کارفرما شما را به صورت خلاصه به افراد زیادی معرفی خواهد کرد. در ادامه آن‌ها تلاش می‌کنند به اطلاعات بیشتری از شما دست پیدا کنند. در پاسخ به این شرایط علاقه خود برای شناختن بقیه را نشان داده و به اطلاعات مفیدی درباره آن‌ها دست پیدا کنید.

در یک مجموعه، انزوا به هیچ عنوان قابل قبول نیست، مخصوصا اگر بیشتر اعمال و پروژه‌های شرکت به صورت تیمی انجام شوند. در تلاش برای شناختن سایر افراد چندین نکته مهم را مد نظر داشته باشید. نباید با طرح سوالات بسیار خصوصی، در اولین روز کاری خود را فردی که در زندگی دیگران سرک می‌کشد نشان بدهید! از اطلاعات پایه شروع کرده و همان ابتدا در پی اطلاع از حقوق دریافتی سایر افراد و یا وضعیت تاهلشان نباشید!

توجه به زبان بدن

اولین روز کاری

زبان بدن بخش عمده‌ای از ارتباطات شما در محیط کاری را تشکیل می‌دهد. بیشتر توجهتان باید بر روی ترکیب صورت باشد. نباید اخمو و یا بیش از حد خندان به نظر برسید. نحوه‌ای که به دیگران نگاه می‌کنید، مشخص‌کننده رفتار اولیه آن‌ها با شما خواهد بود، پس در عین داشتن خنده‌ای ملایم به صورت دائمی، سفت و محکم عمل کنید.