اولین روز کاری

27 کاری که در اولین روز کاری باید انجام بدهید (قسمت سوم)

اولین روز کاری تعیین‌کننده بسیاری از مسائل است. با انجام یک سری اقدامات در نخستین روز کاری، موقعیت کاری‌تان را تثبیت خواهید کرد، در حالی که فراموش کردن آن‌ها به معنی هدر رفتن تلاش‌ها برای رسیدن به این موقعیت است.

اهمیت اولین روز کاری

برای حفظ موقعیت کاری و در ادامه طی کردن پله‌های موفقیت، رعایت برخی نکات در تمامی دوره خدمت ضروری است، اما توجه به برخی نکات در اولین روز کاری و همچنین نخستین هفته‌های ورود به یک مجموعه جدید اهمیت بسیار بیشتری دارد.

اگرچه ممکن است از پس یک مصاحبه کاری بسیار سنگین سربلند بیرون آمده باشید، اما عدم رعایت برخی نکات طی اولین روزهای کاری همه آن‌ تلاش‌ها را از بین می‌برد. ابتدا دو قسمت ابتدایی مطلب را مطالعه کرده و سپس نکات ذکر شده در این قسمت را مطالعه کنید.

عدم تلاش برای تقلید

اولین روز کاری

تلاش برای نمایش خود به عنوان یک فرد متفاوت نه تنها بسیار آزاردهنده بوده و لذت رسیدن به یک موقعیت کاری را از بین می‌برد، بلکه هیچ ثمره‌ای نیز در پی نخواهد داشت. باید بتوانید شخصیت، رفتار و توانایی‌هایتان در روز اول را در روز سی یکم نیز حفظ کنید، کاری که در صورت دور شدن از واقعیت خود و تلاش برای تقلید بسیار سخت خواهد بود.

در قسمت قبلی به پرانرژی بودن و تلاش برای نمایش انگیزه خود به منظور پیشرفت و ترقی اشاره کردیم، اما این‌ها باید از درونتان سرچشمه بگیرند و وانمود کردن به هیچ عنوان مورد قبول نیست، چرا که خیلی زود تاثیر خود را از دست می‌دهد.

سعی کنید خودتان باشید و این فرد را به مرور زمان بهبود ببخشید، به جای این که تلاش کنید خود را تبدیل به فردی کنید که هیچ علاقه‌ای به آن نداشته و از شخصیت کنونی‌تان فاصله زیادی دارد.

عدم قضاوت درباره افراد و اتفاقات

اولین روز کاری

یکی از مهمترین نکاتی که متاسفانه افراد در اولین روز کاری رعایت نمی‌کنند، قضاوت بی‌مورد است. بله، طبق تاکیدهای فراوان در قسمت‌ اول و دوم مطلب، باید برای شناخت افراد مجموعه تازه استخدام شده در آن تلاش کنید، اما اگر فردی حتی به سلام شما در اولین روز کاری پاسخ نداد، درباره او قضاوت نکنید! شاید مدیر چند دقیقه قبل فریاد بلندی بر سر وی کشیده است!

اگر رفتار دومین فرد نیز به ذائقه‌تان خوش نیامد، سریعا به اشتباه بودن تصمیم به منظور ورود به این شرکت فکر نکنید. قضاوت درباره کارکنان و اتمسفر کلی مجموعه در نخستین روز کاری عمل اشتباهی است. در هفته‌های نخست فقط باید بشنوید و ببینید و در صورت لزوم سوال بپرسید. بعد از گذشت زمانی قابل توجه، اگرچه بعید نیست همچنان برای قضاوت دقیق اطلاعات ناقصی داشته باشید، اما کم کم خواهید توانست به نتیجه‌گیری‌های جزیی دست پیدا کنید.

دلیل اهمیت اولین روز کاری، تاثیر نخستین برخورد با مدیر و همکاران است، اما باید به سایر افراد زمان بیشتری بدهید. شاید آن‌ها قبل از شما با یک فرد گستاخ، مغرور و تنبل همکار بوده و به همین دلیل نسبت به افراد تازه وارد رفتار منفعلانه‌ای دارند، پس باید کمی صبور بود. تا زمانی که چیزی به صورت 100 درصدی برایتان روشن نشده، داشتن دید مثبت را فراموش نکنید.

در دسترس رییس بودن

اولین روز کاری

در قسمت اول به اهمیت شناخت افراد همرده، افراد بالا دست و افراد زیر دست اشاره کردیم که به نحوه ارتباط برقرار کردن با آن‌ها کمک می‌کند. بعد از شناخت افراد بالادست مخصوص مدیران اصلی و کارفرمایان، باید همیشه و مخصوصا در نخستین روز کاری در دسترس‌ آن‌ها باشید.

از نحوه برقراری ارتباط بین افراد درون شرکت اطلاع پیدا کرده و مسیر ارتباطی خود با افراد بالا دست را باز بگذارید. به عنوان نمونه اگر به وسیله اتوماسیون اداری و یک برنامه تحت شبکه، درخواست‌های افراد بالادست برایتان ارسال می‌شود، بعد از شروع کار در ابتدای صبح، از اجرا بودن برنامه‌های کامپیوتری برای دریافت به موقع دستورات مطمئن شوید. اگر برای خود یک تلفن و داخلی منحصربه‌فرد دارید، همیشه آن را آزاد نگه دارید. مدیران از معطل ماندن به خاطر بی‌توجهی کارمند بیزار هستند.

نمایش قدردانی

اولین روز کاری

بعد از دریافت کمک از هر فردی، از وی تشکر کنید. همچنین به حالتی که نشان‌دهنده نیاز مبرم شما به موقعیت شغلی کنونی نباشد، از کافرما به خاطر دادن فرصت به شما برای اثبات توانایی‌هایتان تشکر کنید.

همانطور که در قسمت‌های قبل چندین مرتبه به آن اشاره کردیم، اخمو بودن، دوری از دیگران، متکبر نشان دادن خود و یا بیش از حد سرسنگین رفتار کردن با دیگران به هیچ عنوان نشان‌دهنده شخصیت برتر و یا حرفه‌ای بودن شما نیست، بلکه باید شخصیتی استوار و محکم و در عین حال دوستانه از خود نشان بدهید. یعنی سایر افراد جرات داشته باشند به سمت شما نزدیک شوند، اما مجبور به حفظ احترامتان شوند.

پی بردن به قوانین نانوشته

اولین روز کاری

برخی از قوانین مجموعه در اولین روز کاری و یا در زمان مصاحبه به شما اعلام شده و در گوشه‌ای همچون یک تابلوی اعلانان به صورت مشخص نوشته می‌شوند. اما لزوما قوانین شرکت محدود به موارد ذکر شده به صورت کتبی و یا شفاهی نیستند.

به عنوان نمونه اگر نوشیدنی نیاز دارید، درباره تماس با فردی دیگر برای درخواست آن از وی و یا تهیه نوشیدنی توسط خود اطلاعات کافی به دست بیاورید. آیا هر زمانی می‌توانید درخواست نوشیدنی کرده و یا بدون محدودیت از جای خود بلند شده و یک خوردنی تناول کنید؟

عدم دوری از جلسه‌های تمرینی

اولین روز کاری

در اولین روزهای کاری، احتمالا کلاس‌های توجیهی و آموزشی برایتان در نظر گرفته خواهد شد. نه تنها نباید از آن‌ها دوری کرده و به فکر پشت گوش انداختنشان باشید، بلکه باید با رغبت تمام در آن‌ها شرکت کنید.

باید همانطور که درباره انجام وظایف خود احساس مسئولیت می‌کنید، حضور در جلسه‌های آموزشی را نیز جزو وظایف خود پنداشته و آن‌ها را جدی بگیرید. پس اگر از شما درخواست شده راس ساعتی مشخص در گوشه‌ای از شرکت و یا حتی محلی خارج از آن به منظور آموزش حضور پیدا کنید، با قرار دادن یادآور برای خود، از عدم فراموشی آن مطمئن شوید.

حضور پرانرژی در کلاس‌های توجیهی و آموزشی علاوه بر نشان دادن تمایل شما به منظور پیشرفت و جلب توجه مدیران، به خاطر افزایش آشنایی با مجموعه، پیشرفتتان در آن را سرعت می‌بخشد.

دوستی با حداقل یکی از همکاران

اولین روز کاری

شروع یک موقعیت کاری، حتی برای افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند در برخی مواقع استرس‌زا است. بدترین حالت در اولین روز کاری رخ می‌دهد، به همین دلیل بد نیست برای کمک به تسکین خود حتی برای پنج دقیقه با یکی از همکاران صحبت کنید.

بر اساس نخستین برخوردها، می‌توانید فرد مناسب برای داشتن اولین مکالمه را مشخص کنید. با گذر زمان و شناخت افراد، یک نفر را به عنوان دوست صمیمی خود در محیط کار انتخاب کنید، اما برای گسترش این دوستی در محیط خارج از شرکت باید خیلی محتاط باشید. همچنین فراموش نکنید بیشتر کارفرمایان از دوستی‌های صمیمانه کارکنان بیزار هستند، به همین دلیل حتی در صورت صمیمی شدن با یک فرد در بیرون از مجموعه، نوع و میزان ارتباط خود با وی درون شرکت را کنترل کنید.

آشنایی با قسمت‌های مختلف

اولین روز کاری

دور اولین روز کاری آشپزخانه یا آبدارخانه شرکت، رستوران و یا اتاق صرف غذا، دفتر مدیر، محل قرارگیری افراد بالادست، سرویس بهداشتی و دیگر قسمت‌های مهم را یاد بگیرید. وقتی در نخستین روزهای ورود به یک مجموعه، بدون نیاز به پرسش از سایر افراد به مکانی که دوست دارید می‌روید، حس غریبگی عجیبی که درونتان شکل گرفته از بین می‌رود و بیشتر با مجموعه احساس خودمانی می‌کنید.

متعادل عمل کردن

اولین روز کاری

اگرچه در نخستین روز کاری در تلاش هستید گفته‌های خود در مصاحبه کاری را در عمل و همکاری با سایر افراد نشان بدهید، اما از طرفی دیگر باید با استرس مقابله کنید. متاسفانه تلاش بیشتر و بیشتر برای نمایش توانایی‌های خود به افزایش استرس منجر خواهد شد.

اصرار به نمایش خود به بهترین وجه ممکن، به معنی کار کردن بدون وقفه و اعمال فشار بر روی خود نیست. همانطور که قرار نیست شما در اولین روز کاری درباره موقعیت، محیط و سایر افراد قضاوت کنید، کارفرما نیز تصمیم ندارد بر اساس عملکردتان در این روز درباره شما تصمیم‌گیری کند، پس کمی از تمرکزتان را بر روی مثبت اندیشی و تلاش برای دور کردن استرس قرار بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. مرسی، واقعا مفید بود

  2. عالی بودن ولی اگه کار گیرمون بیاد

  3. این چیزایی که نوشتین باید توی کل عمر کاری رعایت شه نه فقط روز اول