فیلترینگ

وزیر ارتباطات به سوال‌های کاربران در مورد فیلترینگ پاسخ داد

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به سوال‌ها و اعتراض‌های کاربران در مورد فیلترینگ پاسخ داد و گفت فیلتر کردن وظیفه وزارت ارتباطات نیست.

در روزهای اخیر کاربران زیادی در زیر پست‌های اینستاگرامی محمد جواد آذری جهرمی کامنت گذاشتند و اعتراض‌ها و سوال‌های خود در مورد فیلترینگ به خصوص مساله فیلتر کردن تلگرام که بسیار داغ است را بیان کردند. حالا وزیر ارتباطات با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در مورد فیلترینگ توضیح داده است.

توضیح آذری جهرمی در مورد ساز و کار فیلترینگ

وی در پست اینستاگرامی خود نوشت مخاطبان زیادی در این صفحه، همواره سوالات و اعتراضات زیادی را در خصوص فیلترینگ یا عدم انجام آن ابراز می‌کنند که لازم دیدم توضیحاتی را عرض کنم:

1. وزارت ارتباطات مرجع تصویب و تصمیم پالایش (فیلترینگ) یا رفع آن نیست،‌ بلکه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون، ملزم به اجرای مصوبات کمیته‌ها و شوراهای مشخص شده در این حوزه و احکام قضایی است.

2. پالایش صفحات غیر اخلاقی و نیز ضد اعتقادات عموم مردم در سایر کشورها نیز رواج دارد و در کشور ما هم در این خصوص نظام قانونی تصویب شده که رعایت می‌شود. علاوه بر آن، سیاست‌هایی توسط حاکمیت کشورهای مختلف برای حفاظت از کلان داده‌ها و یا رعایت الزامات قانونی کشورها وجود دارد.

3. انسداد سرویس‌های بین‌المللی صرفا با هدف تشویق کاربران به استفاده از سرویس داخلی می‌تواند به ضد هدف تبدیل شود. شرکت‌های کسب و کار نوپا در کشور نیز بر همین موضوع تاکید دارند.

4. یکی از آثار فضای مجازی، ظهور رسانه‌های نوین است که کشورهای مختلف ضمن بهره‌برداری از آن‌ها، برای استفاده از این تکنولوژی سیاست‌گذاری و تنظیم قانون کرده‌اند. تا این سیاست یا قانون در کشور موجود نباشد، دو قطبی توسعه یا فیلتر رسانه‌های نوین همچنان به عنوان یک چالش وجود خواهد داشت.

5. سیاست مصوب کشور در شورای عالی فضای مجازی بر توسعه پیام رسان های بومی قرار گرفته است. در کنار تقویت ساختار فنی آن‌ها، رفع برخی شبهات و صیانت از حریم خصوصی با تکیه بر ظرفیت فتوای راهبردی مقام معظم رهبری و نیز اصلاح مصادیق مجرمانه برای جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان و فعالیت‌های فضای مجازی و همچنین سیاست حمایتی عادلانه برای توسعه‌دهندگان داخلی به ویژه در نحوه تبلیغات با استفاده از ظرفیت‌های ملی لازم است در دستور کار قرار بگیرد.

وی در ادامه تاکید کرد تاکنون تلاش زیادی برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی کاربران در اپراتورهای ارتباطی کرده و اگر قانون اختیارات لازم را به وزارت ارتباطات بدهد، برای صیانت از حریم خصوصی در فضای مجازی نیز تلاش لازم را خواهد کرد. آذری جهرمی همچنین گفت برای اصلاح مصادیق مجرمانه و توقف نظام رای‌گیری آنلاین انسداد سایت‌های اینترنتی که در برخی مواقع باعث برخوردهای سلیقه‌ای با سایت‌های اینترنتی است، تلاش‌هایی را کرده‌ایم که تاکنون نتیجه لازم را نداشته، ولی به این تلاش که لازمه‌ی رشد ظرفیت‌های بومی است ادامه خواهیم داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. این چی بود مثلا؟؟؟ اللان خیلی توجیخ شدیم مااااا
    برو بابا داره با کلمات بازی میکنه

  2. پس چجوری اقای روحانی گفت من به وزیر ارتباطات اجازه نمیدم فیلتر کنه پس یا ایشون فقط وعده سر خرمن داده یا سواد اینو تنداشه که وزیر ارتباطات ماموره و معذور بیگانهه

  3. انداختش گردن شورای عالی مجلس