بسته شدن تلگرام

بسته شدن تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی خارجی از اوایل اردیبهشت

ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات رئیسه فراکسیون ولایی، از بسته شدن تلگرام در اوایل اردیبهشت‌ماه خبر داد. ترابی همچنین اعلام کرد که اینستاگرام و واتس اپ هم به مرور زمان فیلتر خواهند شد.

ابوالفضل ابوترابی، عضو هیات رئیسه فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی، با اعلام بسته شدن تلگرام در اوایل اردیبهشت، گفت اگر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتس اپ هم قوانین کشورمان را قبول نکنند، به مرور زمان بسته خواهند شد؛ کما این که حدود 4 پیام رسان خارجی با پذیرش قوانین ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

بسته شدن تلگرام

ابوترابی در مورد جلسه امروز فراکسیون نمایندگان ولایی که با حضور فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد، گفت فضای مجازی در تمام دنیا بر اساس قوانین کشورها اداره می‌شود و حتما باید مجوز بگیرند. بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، مالزی، روسیه، انگلیس و فرانسه نیز با فضای مجازی مخرب برخورد کرده‌اند. وی به حضور مدیر فیس بوک در کنگره آمریکا نیز اشاره کرد و افزود دنیا اجازه نمی‌دهد فضای مجازی یله و رها باشد. ما هم طبق تجربه دنیا بر این موضوع تاکید داریم که فضای مجازی باید در کشورمان حساب شده و با مجوز و تحت قوانین جمهوری اسلامی باشد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ولایی تاکید کرد:

اگر پیام رسان های داخلی و خارجی حاضر به رعایت قوانین ایران باشند می‌توانند در کشورمان فعالیت داشته باشند. بر همین اساس، حدود چهار پیام رسان خارجی برای فعالیت منطبق با قوانین کشورمان اعلام آمادگی کرده‌اند. ما بارها به تلگرام پیشنهاد دادیم که فعالیتش را ذیل قوانین ایران ادامه دهد، ولی تلگرام این موضوع را قبول نکرد. اگر در ادامه راه، تلگرام یا بقیه پیام رسان های خارجی حاضر به پایبندی به قوانین ما باشند می‌تـوانند فعالیتشان را ادامه دهند.

زمان بسته شدن تلگرام و سایر پیام رسان‌‌های خارجی

وی خاطرنشان کرد که طبق شنیده‌ها، در آینده نزدیک و احتمالا در اوایل اردیبهشت‌ماه، تمامی پیام رسان های خارجی و در وهله اول، تلگرام در صورت عدم پذیرش قوانین کشورمان بسته می‌شوند. ما نمی‌خواهیم پیام رسانی را فیلتر کنیم، بلکه شرطمان رعایت قوانین کشورمان است. به همین دلیل برنامه زمان‌بندی وجود دارد تا بعد از تلگرام، سایر پیام رسان‌ها همچون اینستاگرام و واتس اپ نیز در صورت عدم پایبندی به قوانین ایران به مرور زمان بسته شوند.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس همچنین به افزایش ظرفیت پیام رسان های داخلی اشاره کرد و گفت از دی‌ماه 96 تاکنون، ظرفیت پیام رسان های داخلی 10 برابر افزایش پیدا کرده و پنج پیام رسان داخلی یعنی گپ، بله، ایتا، سروش و ویسپی از جمله پیام رسان های داخلی هستند که با بیشترین ظرفیت در اختیار مردم قرار گرفته و می‌توانند تا مرز 85 میلیون نفر را پوشش دهند. این پیام رسان‌ها زیر نظر بانک مرکزی، صدا و سیما و بخش خصوصی هستند و قطعا در آینده نه چندان دور، کیفیتشان با کیفیت پیام رسان های خارجی همسان می‌شود.

برای کوچ به پیام رسان داخلی آماده باشید

ابوترابی در خصوص فعالیت نسخه‌های داخلی تلگرام نیز اظهار کرد که موبوگرام و تلگرام طلایی، تحت لیسانس تلگرام فعالیت می‌کنند، اما چون داخلی‌تر هستند و بک آپ داخلی دارند فعلا در فاز بسته شدن قرار ندارند. وی در پایان به مردم توصیه کرد که از همین الان پیام رسان داخلی مورد نظرشان را انتخاب و نصب کرده و اعضای کانال‌های تلگرامی‌شان را برای حضور در پیام رسان های داخلی تشویق کنند.