افت سرعت تلگرام

افت سرعت تلگرام با لغو مجوز استقرار سرورهای این پیام رسان در ایران

طبق مصوبه جدید مرکز ملی فضای مجازی که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ شده، مجوز استقرار سرورهای تلگرام در ایران لغو شد. این اتفاق موجب افت سرعت تلگرام و بروز مشکل در دانلود عکس‌ها و فیلم‌ها در این پیام رسان می‌شود.

در حالی که این روزها بحث فیلترینگ تلگرام حسابی داغ شده و هر روز خبرها و شایعات مختلفی را در این مورد می‌شنویم، حالا مسئولان قدم جدیدی را برای جلوگیری از فعالیت این پیام رسان روسی در ایران برداشته‌اند. شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای شفافیت ساختارمند که آن را راهبردی اساسی در وزارت ارتباطات می‌داند، به اطلاع عموم می‌رساند:

عصر روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال 1395 در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است. طبق روال قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه دارد نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک تلگرام تنها از طریق ارتباطات بین‌الملل کشور راهیابی خواهد شد. همچنین اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام رسان را در پی داشته باشد.

در سال گذشته شایعاتی در مورد انتقال و استقرار سرورهای تلگرام در ایران مطرح شده بود. محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که در نتیجه‌ی برگزاری جلسه با مدیران تلگرام، برخی از سرورهای این شبکه اجتماعی به کشور منتقل شده و در آینده نزدیک، شبکه توزیع و انتقال محتوا یا CDN تلگرام نیز به ایران منتقل می‌شود.

پاول دوروف، موسس و مدیر تلگرام، پس از آن در پیامی اعلام کرد که سرورهای توزیع محتوای این پیام رسان به ایران و برخی از کشورهای خاورمیانه منتقل شده است. وی در خصوص مسائل فنی این انتقال اظهار کرد که ما می‌توانیم بر روی سی دی ان‌ها تکیه کنیم و با آن‌ها از نظر نقطه‌نظر فنی مانند سرویس دهنده‌های اینترنت (ISP) رفتار می‌کنیم که فقط داده‌های رمزنگاری شده را که قادر به کشف رمز آن نیستند دریافت می‌کنند. با این کار، سرعت دانلود عکس‌ها و فیلم‌هایی که به صورت عمومی منتشر می‌شوند در مناطقی مانند ایران، ترکیه، اندونزی، عربستان، هند و عراق به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و هیچ خدشه‌ای نیز به امنیت وارد نمی‌شود.

افت سرعت تلگرام در پی خروج سرورهای توزیع محتوا

اما حالا با مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی که به شرکت ارتباطات زیرساخت ابلاغ شده، مجوز استقرار این سی دی ان‌ها باطل اعلام شده است و این اقدام موجب افت سرعت تلگرام و کاهش کیفیت این پیام رسان مانند دانلود نشدن عکس‌ها و فیلم‌ها خواهد شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در این رابطه اظهار کرد:

مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود و حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده، دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. ما دیگه ساکت نمیشینیم. ظلم و سکوت بسه

  2. خاک تو سر شما که تو ایران موندینو حالا اینقدر نق میزنید…خب تحمل کنید حالا که نرفتین از اون خرابشده..
    من که سال 95 با مهاجرین اومدم اروپا از این کارهای دولت ایران راحت شدم خدارو شکر راضیم. اما کمی دلتنگ فقط.

  3. مال من تلگرام ایکس با فیلتر شکنم کنده!!!😶

  4. مملکت داغون همیشه باید بزنن تو سرش

  5. خدا لعنتشون کنه ما کلا مشکل داریم با زمین و زمان

  6. چه اوضاع خر در چمنی شده

  7. هرکار میخواین بکنین ما همچنان در تلگرام باقی خواهیم ماند

  8. چرا رای می دهید؟

  9. خاک تو سرتون کنن با این مملکت بی در و پیکر

  10. اصلا مگه تلگرام توی ایران سرور داشت؟؟؟

  11. خاک تو سرشون مثلا با این کار میخان کیفیت تلگرامو بیارن پایین؟؟