استعفای وزیر ارتباطات

ماجرای استعفای وزیر ارتباطات پس از فیلتر تلگرام در ایران

پس از فیلتر تلگرام در ایران، شایعاتی در مورد نارضایتی رئیس جمهور و استعفای وزیر ارتباطات ، محمد جواد آذری جهرمی در رسانه‌ها منتشر شده که در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

پس از فیلتر شدن تلگرام در ایران، ظهر امروز خبر استعفای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم منتشر شد. طبق این خبر، محمد جواد آذری جهرمی به دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور، رفته و پس از کسب اجازه از وی، از سمت خود استعفا داده است. دلیل استعفای وزیر ارتباطات در اعتراض به فیلتر شدن تلگرام عنوان شده است. همچنین رئیس جمهور نیز قرار بود صبح امروز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب سخنرانی کند، اما در این مراسم حضور پیدا نکرده تا شایعه ناراحتی او مطرح شود.

البته طبق شایعات منتشر شده، استعفای وزیر ارتباطات علاوه بر فیلترینگ تلگرام به موضوع ممنوع‌التصویری وی به دلیل انتقاد از انحصار صدا و سیما در صوت و تصویر فراگیر و افشای جزئیات قراردادهای صدا و سیما با پیمانکاران نیز مربوط می‌شود.

استعفای وزیر ارتباطات تایید یا تکذیب نمی‌شود

محمدرضا فرنقی زاد، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این رابطه اظهار کرد که خبر استعفای آذری جهرمی را تایید و یا تکذیب نمی‌کنیم. وی تاکید کرد که وزیر ارتباطات از صبح امروز با رئیس جمهور جلسه داشته و هنوز نتیجه این جلسه مشخص نیست. با این حال، خود محمد جواد آذری جهرمی موضوع استعفا دادنش را تلویحا تکذیب کرده و گفته اعلام نظرات کارشناسی لزوما به معنای استعفا نیست. وی در پاسخ به شایعات منتشر شده گفت:

نباید اعلام نظرات کارشناسی را استعفا تفسیر کنیم. در مورد فیلترینگ ما بارها اعلام کرده‌ایم که فیلترینگ تنها راه حل نیست و در مورد چالش‌های آن نیز نظرات را مستدل و مستند به مراجع مربوطه اعلام کرده‌ایم. شواهد حاکی از بروز مشکلاتی در فیلتر تلگرام در روسیه نیز هست و ممکن است این گونه مشکلات در ایران هم رخ دهد. در هر حال به نظر می‌رسد فراتر از بحث امروز باید سیاستگذاری و قانونگذاری کشور در مورد رسانه‌های نوین را سریع‌تر به نتیجه رساند تا دیگر شاهد اینگونه چالش‌ها نباشیم.