بازار موبایل

بحران، رکود و بلاتکلیفی در بازار موبایل ایران

بازار موبایل ایران در بحران، رکود و بلاتکلیفی به سر می‌برد. مزدک ابراهیمیان، معاون شرکت مدیاپردازش از مشکلات واردکنندگان و فروشندگان تلفن همراه پس از ناآرامی‌های ارزی در یکی دو ماه اخیر گفته است.

از ماه گذشته تاکنون، تغییرات غیر منطقی نرخ ارز باعث شده شرایطی به وجود بیاید که بر اثر آن مشکلات بسیاری برای واردکنندگان، خرده‌فروشان و فعالان صنف‌های مختلف از جمله در بازار موبایل ایجاد شده و تجارت این افراد عملا بلاتکلیفی به سر می‌برد. مزدک ابراهیمیان، معاون برند مدیاپردازش در این رابطه می‌گوید طرح رجیستری می‌توانست رکود بازار موبایل در فروردین و اردیبهشت‌ماه را بشکند، چون دیگر خبری از جنس قاچاق نیست، اما ناسازگاری دولت با واردکنندگان مانع از شکستن رکود شده است.

به گفته ابراهیمیان، سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه معاملات ارزی قرار است از اول خردادماه شروع به کار کند. با توجه به سابقه نه چندان خوب شروع چنین سیستم‌هایی، بعید است از اول خردادماه شاهد روند کاری آن باشیم. امروز هم خبری از جزئیات نرخ دلاری که قرار است در این سامانه اعلام شود نیست و این موضوع باعث شده شرکت‌های واردکننده دچار گمراهی و عدم توانایی در چینش سیاست‌های آینده شوند.

بازار به 1 میلیون موبایل جدید در ماه نیاز دارد

معاون شرکت مدیاپردازش اظهار کرد در سال جاری آخرین باری که ارز دولتی به شرکت مدیاپردازش تعلق گرفته اول اردیبهشت‌ماه بوده که با آن تنها دو سفارش هزار عددی ثبت شده است. این رقم در برابر تقاضای بازار ایران بسیار کم است و بازار موبایل ایران در ماه به یک میلیون گوشی جدید نیاز دارد. بازار گوشی های تلفن همراه به صورت ماهانه به 400 تا 500 هزار دستگاه گوشی سامسونگ، 300 تا 400 هزار گوشی هواوی، 50 تا 60 هزار گوشی اپل و همچنین سایر برندها نیازمند است.

مزدک ابراهیمیان اضافه کرد در حال حاضر مشتری در بازار وجود دارد، اما تقاضای زیاد و عرضه اندک باعث به وجود آمدن حباب قیمتی در بازار موبایل شده است. به عنوان مثال قیمت گوشی هواوی نوا 3 ای 1 میلیون و 600 هزار تومان است، اما در بازار با قیمت بالای 2 میلیون، آن هم در صورت موجودی، به فروش می‌رسد.

بازار موبایل

هم‌اکنون دلار نه برای خرید و نه برای فروش وجود ندارد. از اواخر سال گذشته نیز قرار شد واردات موبایل صرفا با منشا ارز بانکی انجام شود. از همین روز گمرک ایران بسیاری از اجناس را ترخیص نمی‌کند. در این میان نیز برخی افراد که می‌توانند بعضی کالاها را وارد کشور کنند، این کار را با قیمت‌های نجومی دلار انجام می‌دهند که در نتیجه منجر به اوضاع نامطلوب فعلی بازار موبایل می‌شود و در صورت ادامه داشتن این روند، اوضاع به مراتب بدتر خواهد شد.

به گفته ابراهیمیان، این واردکنندگان به ضرردهی نرسیده‌اند، اما در عمل سودی هم نمی‌برند و به اصطلاح هزینه‌هایشان درمی‌آید. اما وقتی کار به هزینه‌های جاری شرکت‌های بزرگ مانند حقوق پرسنل می‌رسد، ماجرا عوض می‌شود. اکنون نزدیک به دو ماه است که بازار موبایل چنین وضعیتی دارد و این راکد بودن در طولانی‌مدت باعث می‌شود خرج و مخارج روزانه از جیب پرداخت شود و ضرررسانی داشته باشد و هر شرکت یا فردی هم قادر به تحمل چنین ضرری نیست.

بازار موبایل در بحرانی‌ترین وضعیت سال‌های اخیر

در حال حاضر به فعالان بازار موبایل به خصوص واردکنندگان نوید داده شده که با راه‌اندازی سامانه نیما، مشکلاتشان حل خواهد شد، اما بیشتر آن‌ها از ابهامات موجود در این طرح واهمه دارند و هنوز هیچکس دقیقا نمی‌داند که چگونه قرار است مشکلاتشان با این سامانه حل شود. علاوه بر نوسانات شدید ارزی، کاهش قدرت خرید مردم و مشکلات واردکنندگان، دست به دست هم داده تا بازار گوشی های تلفن همراه در بحرانی‌ترین حالت خود در سال‌های اخیر به سر ببرد.