قوی ترین موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ماهواره بنگلادش را به فضا برد

قوی ترین موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ماهواره بنگلادش را به فضا برد+ویدیو

قوی ترین موشک فالکون 9 (Falcon 9) کمپانی هوافضای خصوصی اسپیس ایکس در آخرین ماموریت موفقیت‌آمیز این شرکت یک ماهواره بنگلادشی را به فضا برد و پس از پایان کار، به سلامت بر روی زمین نشست؛ این ماموریت شگفت‌انگیز فصل جدیدی از فعالیت اسپیس ایکس را آغاز کرد.

قوی ترین موشک فالکون 9 ساخته‌شده توسط شرکت شگفت‌انگیز اسپیس ایکس، یازدهم می، در ساعت 16:14 به وقت ساحل شرقی آمریکا ماهواره بنگلادشی “Bangabandhu Satellite-1” را با موفقیت به فضا برد و پس از پایان کار، در پلتفرم اقیانوسی طراحی‌شده، مجددا به زمین نشست. گفته شده که اتفاق اخیر بیست و پنجمین پرتاب موفقیت‌آمیز و چهاردهمین فرود اقیانوسی بدون ایراد انجام شده توسط اسپیس ایکس است.

بر اساس اطلاعات موجود، این عملیات همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر اسپیس ایکس از سکوی پرتاب کیپ کاناورال فلوریدای آمریکا انجام شد و در کنار دستاوردهای مختلف پروژه، به نوعی آغازگر مرحله جدیدی از فعالیت‌های این شرکت هوافضای خصوصی بود.

قوی ترین موشک فالکون 9

موضوع مورد توجه بسیاری از خبرگزاری‌ها در این رابطه، قدرت بالای راکت و برخی دیگر از ویژگی‌های آن است که به عنوان نوعی ورژن ارتقا یافته با نام بلوک 5 (Block 5)، از موشک پرچمدار این شرکت شناخته می‌شود. با این تفاسیر جالب است بدانیم که در عین بازیافتی بودن راکت‌های اسپیس ایکس و قابلیت این محصولات برای استفاده مجدد، متخصصان کمپانی برای هر موشک باید ماه‌ها زمان صرف کنند تا تجهیزات مورد نظر را برای پرواز دوباره آماده کنند.

قوی ترین موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ماهواره بنگلادش را به فضا برد

این در حالی است که راکت بلوک 5، علاوه بر هدف رساندن فضانوردان ناسا به خارج از جو زمین، با در نظر گرفتن این ایده ساخته شده که بدون نیاز به تعمیر و نگهداری بتواند تا 10 مرتبه به صورت بی‌وقفه مورد استفاده قرار بگیرد و پس از هر ماموریت و بازگشت به زمین، با انجام سوخت‌گیری و قرار دادن در سکوی پرتاب مجددا آماده حرکت شود.

در نگاه اول چنین ایده‌ای از طرح‌های پیشین این شرکت هم دیوانه‌کننده‌تر به نظر می‌رسد، اما وقتی برنامه‌های مدیر عامل شرکت،‌ ایلان ماسک برای ایجاد تمدن بر روی سیاره مریخ را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم که کاهش زمان بین استفاده‌های مجدد از هر موشک بازیافتی بسیار مهم است و چنین هدفی مسلما باید مرحله بعدی در توسعه صنعت هوافضا باشد.

قوی ترین موشک فالکون 9 اسپیس ایکس ماهواره بنگلادش را به فضا برد

لحظه فرود قوی ترین راکت فالکون 9 بر روی پلتفرم اقیانوس اطلس

البته گفته شده که برای اثبات توانایی پرواز مجدد قوی ترین موشک فالکون 9 بدون انجام تعمیرات و آماده‌سازی‌های مختلف، ماسک اعلام کرده است که باید این راکت به سرعت مورد بررسی متخصصان قرار بگیرد و مدارک و اسناد لازم برای تایید این قابلیت موشک تهیه شود.

از طرف دیگر افزایش پیش رانه بلوک 5 به میزان چند درصد هم باعث شده تا راکت مورد نظر بیشتر خبرساز شود. این اقدام عمدتا برای جلب رضایت کارشناسان ناسا در مورد این مسئله که اسپیس ایکس توانایی ارسال فضانوردان به خارج از اتمسفر سیاره را دارد، انجام شده است.

در مراحل بعدی انتظار می‌رود که هر راکت بلوک 5 به شرایطی برسد که تا 100 مرتبه و یا حتی بیشتر قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد؛ البته گفته شده که انجام چکاب‌های مختلف و تعمیر و نگهداری مورد نیاز بین هر 10 پرواز، همچنان انجام خواهد شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک باید منتظر اخبار هیجان‌انگیز بیشتری در مورد قوی ترین موشک فالکون 9 باشیم؛ در پایان شما را به تماشای خلاصه‌ای چند دقیقه‌ای از پرتاب راکت بلوک 5 اسپیس ایکس به فضا و فرود موفقیت‌آمیز آن بر روی اقیانوس اطلس،‌ دعوت می‌کنیم:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بنگلادش و چه به ماهواره

  2. الان ساعت 3.55 یکشنبه 13-5-2018 ، گجت نیوز بدون ف.. شکن باز نمیشه