AK-12 و AK-15

AK-12 و AK-15 جایگزین فرزند خلف کلاشنیکف در ارتش روسیه می‌شوند

روسیه تولید انبوه تفنگ تهاجمی معروف AK-74M را از سال 1991 آغاز و این سلاح تا به امروز سلاح سازمانی ارتش روسیه بوده است. حال پس از تقریبا سه دهه خدمت، نوبت آن رسیده تا AK-12 و AK-15 جایگزین AK-74M شوند.

AK-12 و AK-15

AK-74 اوایل دهه 1970 توسط میخائیل کلاشنیکوف معروف به عنوان جایگزینی برای تفنگ تهاجمی AKM معرفی شد؛ AKM خود نمونه بروز شده AK-47 معروف است. تا اینکه در سال 1991، سازندگان با ارتقا و بهسازی نمونه پیشین، نسخه AK-74M را معرفی کردند. AK-74M نیز از بزرگان تفنگ‌های تهاجمی محسوب می‌شود، اما دیگر وقت آن رسیده تا گود را به جوانترها واگذار کند.

AK-12 و AK-15 هر دو ساخت گروه کلاشنیکوف هستند. این دو تفنگ از خشاب‌های 30 گلوله‌ای تغذیه می‌کنند و دارای آهنگ آتش 700 گلوله در دقیقه هستند. این دو تفنگ هر یک به طیف گسترده‌ای از چشمی‌ها و هدفگیرها مجهز می‌شوند و البته ضمن شباهت‌هایشان، تفاوت‌هایی نیز دارند.

AK-12 و AK-15

AK-12

مهم‌ترین تفاوت این دو تفنگ، کالیبر گلوله‌های آنان است. AK-12 گلوله‌های سبک‌تر 5.45 میلی‌متری و AK-12 گلوله‌های سنگین‌تر و البته سنتی روسی 7.62 میلی‌متری را شلیک می‌کند. 7.62 در مقایسه با 5.45 کالیبر سنگین‌تری است و قدرت بیشتری دارد.

AK-12 و AK-15 پس از آزمایش‌ها و بررسی‌های وزارت دفاع روسیه پذیرفته و به زودی در دست نیروهای پیاده نظام، هوابرد و تفنگداران دریایی روسیه قرار خواهند گرفت. از آنجا که این نیروها پیشتر به تفنگ‌های نسبتا مشابهی مسلح بودند، پس با ورود به خدمت AK-12 و AK-15 نیاز به آموزش چندانی نیست و این دو سلاح به زودی می‌توانند خود را در بین نیروها جا بیاندازند.

AK-12 و AK-15

AK-15

هر دو تفنگ به هدفگیر نقطه قرمز، هدفگیر و چشمی دید در شب فروسخی، نارنجک انداز زیر لوله، دسته جلویی برای کنترل بهتر هنگام شلیک و هدفگیری با دقت، نشانگر لیزری، چراغ قوه،‌ صدا خفه کن و تجهیزات رزمی دیگر مجهز می‌شوند.

AK-12 و AK-15

سربازان روسی مجهز به برخی اجزای سیستم رزمی رنتیک در سوریه

تسلیح نیروها به این دو سلاح گامی دیگر از سوی ارتش روسیه در قالب پروژه «رنتیک» است. برنامه رنتیک مربوط به بروزرسانی نیروها و سیستم‌های جنگ آوری نوین برای آینده است که از جمله اجزای آن می‌توان به زره‌های سبک،‌ قدرتمند و نوین برای نیروها، کلاه‌خودهای رزمی مجهز به دید در شب و سیستم‌های تصویر ساز فروسرخ و تجهیزاتی از این قبیل اشاره کرد.

AK-12 و AK-15

سربازان روسی مجهز به برخی اجزای سیستم رزمی رنتیک در سوریه

گفته می‌شود تحویل اولیه برخی اجزای نخستین نسل از سیستم رنتیک در سال 2013 تحویل سربازان روسی شد و برخی از اجزای این سیستم در دست سربازان روسی مستقر در شبه جزیره کریمه و سوریه نیز رویت شده است. روسیه همچنین مدعی است نسل دوم لباس و سیستم رزمی رنتیک نیز تا سال 2020 وارد خدمت خواهد شد. 2022 نیز سالی است که نسل سوم این لباس ظهور خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. روسیه هم چیش اشغال ودر واقعیت هم زباله ساز معروف هست

  2. قنداق این تفنگ رو هول بدید تو دهن پوتین عوضى مرده شورشو ببرن!!!
    😀
    😛

  3. زنده باد روسیه همپیمان جبهه حق

  4. روسیه داره تجهیزاتشو قوی میکنه