وان پلاس

نگاهی به گوشی های وان پلاس از آغاز تا به امروز

وان پلاس یکی از تولیدکنندگان نوپای گوشی های هوشمند است که حضور موفقی را در این بازار رقابتی تجربه کرده. وان پلاس 6 جدیدترین محصول این برند چینی نام دارد که به زودی روانه بازار خواهد شد. در ادامه نگاهی به سیر تکاملی گوشی های عرضه شده توسط OnePlus خواهیم داشت.

وان پلاس در پایان سال جاری میلادی، پنج ساله خواهد شد و تاکنون شاهد متولد شدن هشت مدل گوشی هوشمند تحت لوای این برند بوده‌ایم. پیش‌تر خط‌مشی سران وان‌پلاس عرضه‌ی تنها یک گوشی باکیفیت در هر سال بوده است، سیاست موفقی که اپل نیز در آغاز راه خود در پیش گرفته بود؛ اما اخیراً این کمپانی تغییر استراتژی داده و پس از عرضه‌ی هر نسل جدید از محصولات خود، مدل بهبود یافته‌ی آن‌ها را نیز پس از چند ماه معرفی می‌کند.

وان‌پلاس وان (OnePlus One)

وان پلاس وان

هنگامی که در سال 2014 اولین گوشی وان‌پلاس رونمایی شد، کاربران چندانی جذب اندروید خالص گوگل نشده بودند. در آن روزها Android One تنها مناسب گوشی های رده پایین بود و کار گوشی های مجهز به Play Edition نیز یک سال پیش از آن تمام شده بود.

اما وان‌پلاس وان که لقب «قاتل پرچمدار» را یدک می‌کشید برگ برنده‌ای به نام سیانوژن مود (CyanogenMod) داشت که بعدها نسخه تجاری آن توسط کمپانی سیانوژن معرفی و به Cyanogen OS تبدیل شد. این گوشی با قیمت نه چندان گران خود امکاناتی چون صفحه نمایش 5.5 اینچی با وضوح 1080p، تراشه اسنپدراگون 801 و مقدار قابل توجهی فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران قرار می‌داد. قیمت 300 دلاری وان‌پلاس وان هم‌ردیف نکسوس 4 گوگل بود که دو سال پیش از آن عرضه شده بود.

البته به دلیل نوپا بودن وان‌پلاس، تولید این محصول در حجم بالا صورت نگرفت و تعداد اندکی از علاقه‌مندان موفق به خریداری آن شدند. مشکل بزرگ‌تر برای وان‌پلاس انعقاد قرارداد همکاری بین سیانوژن و کمپانی هندی مایکرومکس بود که رقیبی بلقوه برای وان‌پلاس محسوب می‌شد. در پی این قرارداد، سیانوژن (که پیش‌تر علیه گوگل نیز اقداماتی انجام داده بود) حق انحصاری فروش گوشی های مجهز به سیستم عامل خود در جنوب آسیا را به مایکرومکس واگذار کرد؛ عاملی که وان‌پلاس را بر آن داشت تا از آن پس در محصولات خود رابط کاربری دیگری به نام اکسیژن را (با ورژنی اختصاصی به نام هیدروژن برای کاربران چینی) به کارگیری کند.

در مجموع آمار فروش اولین پرچمدار وان‌پلاس حدود یک میلیون دستگاه بود که 40 درصد آن به آسیا، 30 درصد به اروپا و 20 درصد به آمریکای شمالی اختصاص یافت. سرعت عملکرد وان‌پلاس وان مجهز به سیانوژن هم‌ردیف و حتی بیشتر از گوشی هایی با دو برابر قیمت خود بود و بسیاری هنوز از آن به عنوان بهترین محصول وان‌پلاس یاد می‌کنند.

وان پلاس 2 (OnePlus 2)

وان پلاس 2

یکسال بعد وان پلاس 2 معرفی شد و همانند مدل پیشین باز هم علاقه‌مندان ملزم به ثبت نام برای خریداری آن بودند؛ البته این بار تعداد گوشی های قابل عرضه آنچنان اندک نبود اما استقبال مشتریان به حدی بود که سرورهای وبسایت وان پلاس در ساعت ابتدایی فروش دچار اختلال شدند. در نهایت تا پایان روز سوم فروش، یک میلیون و تا پایان هفته اول حدود دو میلیون نفر برای پیش خرید این محصول نام‌نویسی کردند.

طراحان این نسل از گوشی های وان‌پلاس، تمرکز خود را روی بدنه دستگاه معطوف ساختند. وان پلاس 2 ساختاری از آلیاژ آلومینیم-منیزیم داشت و قاب‌های متنوعی از جنس کولار (نوعی فیبر مصنوعی) یا انواع چوب نیز قابل ارائه به مشتریان بوده است.

تراشه خوش آوازه و دانکلاک شده‌ی اسنپدراگون 810 به منظور مدیریت بهتر حرارت در این گوشی تعبیه و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی آن نیز به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) مجهز شد (مدل‌های 5 و 5 تی فاقد OIS هستند اما وان پلاس 6 بار دیگر به آن تجهیز شده است).

دیگر ویژگی قابل ذکر وان پلاس 2 وجود اسلایدر نوتیفیکیشن بود که ایده‌ی آن از آیفون اپل به عاریه گرفته شده است. از عمده مشکلات نسل دوم گوشی های وان‌پلاس نیز باید به پاسخ‌دهی نامناسب صفحه لمسی آن اشاره کرد.

وان پلاس ایکس (OnePlus X)

وان پلاس ایکس

این اولین گوشی وان‌پلاس مجهز به نمایشگر آمولد و پنل پشتی شیشه‌ای بود که با فریم‌های آلومینیمی خود بی شباهت به وان پلاس 6 نیست. وان پلاس ایکس که ابعادی کوچک‌تر از وان پلاس 2 داشت همچنان از اسنپدراگون 801 بهره می‌بُرد اما به علت قیمت پایین‌تر (250 دلار در برابر 330 دلار) از امکانات بسیاری شامل لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، حسگر اثر انگشت و درگاه USB تایپ C محروم شده بود؛ البته این گوشی قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD داشت که پیش از این در گوشی های وان‌پلاس بی سابقه بوده است.

مشکل اساسی وان پلاس ایکس که با اندروید 5.1 لالی‌پاپ عرضه شد، پشتیبانی نرم افزاری کوتاه مدت آن بود؛ به طوری که این پشتیبانی تنها پس از یکسال با انتشار آپدیت اندروید 6.0 مارشملو خاتمه یافت.

وان پلاس 3 (OnePlus 3)

وان پلاس 3

برای اولین بار در بین محصولات کمپانی، وان پلاس 3 بدون نیاز به پیش ثبت‌نام و دعوت‌نامه به فروش رسید. ساختار زیبای فلزی، تراشه اسنپدراگون 820 و حافظه رم 6 گیگابایتی از عمده مشخصات این گوشی بودند. رابط کاربری اکسیژن نیز که در ابتدا چندان تعریفی نداشت بعدها تکامل یافت و وان پلاس 3 به تلفن هوشمندی پرطرفدار تبدیل شد. تکنولوژی شارژ سریع این گوشی موسوم به Dash Charge با توان خروجی 20 وات، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای شارژ دستگاه را در اختیار کاربران قرار داده است. ضمن اینکه گرایش وان‌پلاس به استفاده از پنل های آمولد سامسونگ در گوشی های خود از وان پلاس 3 آغاز شد.

وان پلاس 3 تی (OnePlus 3T)

وان پلاس 3 تی

چند ماه پس از عرضه‌ی وان پلاس 3، مدل 3 تی در نوامبر سال 2016 با بهینه‌سازی‌هایی شامل تراشه اسنپدراگون 821، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی و در دو رنگ جدید رونمایی شد. همچنین در حالی که وان پلاس 3 تنها با حافظه داخلی 64 گیگابایتی موجود بود، وان پلاس 3 تی در دو مدل 64 و 128 گیگابایتی عرضه شد. پشتیبانی نرم افزاری به مراتب بهتری نیز از این دو محصول صورت گرفت و اندروید پیش فرض 6.0 آن‌ها تاکنون به اندروید 8.0 اوریو ارتقا یافته است.

وان پلاس 5 (OnePlus 5)

وان پلاس 5

با طراحی مشابه نسبت به مدل پیشین، تغییر اصلی وان پلاس 5 را باید وجود دوربین دوگانه در پنل پشتی آن دانست که از یک سنسور اصلی 16 مگاپیکسلی سونی و یک سنسور ثانویه 20 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو تشکیل یافته است. البته کاستی‌هایی نیز در این مجموعه دوربین به چشم می‌آید که می‌توان به زوم اپتیکال 1.6x آن (با وجود ادعای وان‌پلاس مبنی بر توانایی زوم اپتیکال 2x) و فقدان OIS اشاره کرد.

طبق روال معمول، ظرفیت حافظه رم نسل پنجم گوشی های وان‌پلاس نیز بسیار قابل توجه (8 گیگابایت) است. وان پلاس 5 را باید آخرین گوشی این کمپانی با نسبت تصویر 16 به 9 دانست؛ البته صفحه نمایش این محصول از تیغ تیز انتقادات در امان نماند و برخی کاربران به وجود مشکلی موسوم به اعوجاج تصویر (jello effect) در آن اشاره کردند (هر چند که این مشکل در بسیاری از گوشی های دیگر نیز وجود دارد).

وان پلاس 5 تی (OnePlus 5T)

وان پلاس 5 تیکمپانی چینی مطابق سیاست جدید خود در اواخر سال 2017 نیز محصول دیگری را با نام وان پلاس 5 تی روانه بازار کرد. صفحه نمایش این گوشی دارای تراکم پیکسلی مشابه مدل پیشین اما با نسبت تصویر 18 به 9 است. به موجب این تغییر، حسگر اثر انگشت در وان پلاس 5 تی به پنل پشتی انتقال یافته و قابلیت فیس آنلاک نیز در آن وجود دارد که البته امنیت آن در حد فیس آی دی آیفون 10 نیست.

در ساختار دوربین دوگانه‌ی دستگاه نیز تغییرات اندکی ایجاده شد؛ به طوری که همچنان دو سنسور 16 و 20 مگاپیکسلی در آن وجود دارد اما عمق میدان دوربین ثانویه مشابه دوربین اصلی است که تنها می‌توان از آن برای افکت بوکه (و نه برای زوم کردن) بهره برد. چنین مساله‌ای در وان پلاس 6 نیز به چشم می‌خورد و این در حالی است که وجود لنز واید یا تله فوتو (یا حداقل سنسور سیاه و سفید) در دوربین ثانویه منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

وان پلاس 6 (OnePlus 6)

وان پلاس 6

در نهایت به وان پلاس 6 می‌رسیم که نمایشگر کشیده‌تری دارد و همانند بسیاری از گوشی های امروزی، ناچ (برش بالای صفحه نمایش) هم در آن به چشم می‌خورد. البته وان‌پلاس بر خلاف بسیاری از کمپانی‌ها همچنان جک هدفون را در این پرچمدار تازه‌ی خود حفظ کرده است.

لرزشگیر اپتیکال تصویر به همراه سنسور اصلی بزرگ‌تر، کیفیت عکاسی با وان پلاس 6 (به ویژه در تاریکی) را افزایش خواهند داد. دوربین دستگاه همانند گلکسی اس 9 و آیفون های جدید توانایی ضبط ویدیو با وضوح 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه و همین طور ضبط ویدیوی اسلوموشن با رزولوشن 720p و نرخ 480 فریم بر ثانیه را دارد.

البته برای گنجاندن چنین فایل های حجیمی، این گوشی مجهز به حافظه داخلی 256 گیگابایتی شده است. وان پلاس 6 در برابر آب نیز مقاوم است (هر چند که درجه‌بندی IP آن اعلام نشده) اما با وجود بدنه‌ی شیشه‌ای از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی‌کند و احتمالاً سران وان پلاس رونمایی از این قابلیت را برای مدل 6 تی نگه داشته‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*