عکاسی سلفی

عکاسی سلفی را با این 8 نکته حرفه‌ای بیاموزید

عکاسی سلفی روز به روز نزد کاربران متداول‌تر و محبوب‌تر می‌شود. همانند هر نوع عکاسی دیگر، برای گرفتن سلفی نیز روش‌هایی وجود دارد که بدون توجه به آن‌ها، تصاویرتان جذاب نخواهند بود. در این مطلب با 8 تکنیک مهم عکاسی سلفی آشنا می‌شویم.

گرفتن سلفی دارای تکنیک‌های خاص خود است، به همین دلیل در شبکه‌های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام، صفحه‌هایی را مشاهده می‌کنید که سلفی‌های بسیار حرفه‌ای درونشان بوده و سایر کاربران نیز به زیبا بودن عکس‌های سلفی مالک صفحه اعتراف کرده‌اند. سلفی گرفتن نیز همانند هر دسته‌بندی دیگری در دنیای عکاسی دارای تکنیک‌‌های منحصربه‌فرد خود است.

برخلاف سال‌ها قبل که حین قرار گرفتن در یک محیط زیبا، باید منتظر مانده و از فردی درخواست می‌کردیم تا به وسیله دوربین عکاسی یا گوشی‌ موبایل عکسی از ما ثبت کند، امروز افراد ترجیح می‌دهند حتی در صورت وجود فردی دیگر به منظور کمک گرفتن از وی برای عکاسی، خودشان این کار را انجام داده و سلفی بگیرند!

اهمیت یادگیری عکاسی سلفی

از طرفی دیگر وقتی به یک محیط جدید رفته و دیدن مناظر زیبا سبب می‌شود اختیارتان را از دست بدهید، در هر لحظه نخواهید توانست به منظور ثبت خاطره، از دیگران درخواست کنید از شما عکس بگیرند. نکته مهم دیگر، عدم اطمینان به توانایی سایر افراد در عکاسی است، به این معنی که احتمال عدم ثبت مناسب تصویر توسط فردی دیگر بالاست. چند نفر دارای ذوق بالا در عکاسی در بین اطرافیان خود می‌شناسید؟

اما با یاد گرفتن تکنیک‌های عکاسی سلفی می‌توان مطمئن بود بهترین تصاویر را به وسیله گوشی هوشمند خود ثبت خواهید کرد. توصیه می‌کنیم پیش از خواندن موارد زیر، اگر جزو طرفداران پروپاقرص عکاسی سلفی هستید، حتما خرید یک گوشی دارای دوربین جلویی مجهز به رزولوشن و کیفیت بالا را نیز مد نظر قرار دهید.

ترکیب‌بندی صحیح

همانند هر نوع دیگری از عکاسی، حین گرفتن سلفی نیز باید خلاقیت به خرج داده و از پیروی از روال تکراری دیگر کاربران خودداری کنید. به عنوان نمونه لازم نیز در تمامی سلفی‌ها تلاش کنید صورتتان دقیقا در میانه چهارچوب عکس قرار داشته باشد.

عکاسی سلفی

یکی دیگر از نکات مهم در عکاسی بدون در نظر گرفتن نوع آن، توجه به زاویه است. در عکاسی سلفی بیشتر توصیه می‌شود دوربین گوشی را بالاتر از سر خود نگه داشته و آن را رو به صورت خود خم کنید. یکی از مزایای این روش، قرارگیری بیشتر چشم‌ها در کانون توجه است.

فراموش نکنید بالا بردن بیش از حد گوشی، که در ادامه شما را به خم کردن زیاد آن مجبور خواهد کرد، سبب ایجاد اعوجاج شده و نتیجه‌ای برخلاف آن چه مد نظر داریم ایجاد خواهد شد.

یافتن نقاط قوت

این تکنیک عکاسی سلفی نیاز به تمرین داشته و به مرور زمان به دست خواهد آمد. به منظور گرفتن بهترین تصاویر پرتره، باید نقاط قوت و ویژگی‌های مهم صورت خود را پیدا کرد. همچنین با وجود تاکید به قرارگیری دوربین کمی بالاتر از صورت حین عکاسی، بهتر است هر فرد زاویه‌های مختلف اعم از بالا یا پایین را برای سلفی گرفتن امتحان کرده و شرایطی که در آن تصاویر جذاب‌تری حاصل می‌شوند را به خاطر بسپارد.

عکاسی سلفی

به عنوان نمونه فردی که دارای چشم‌های رنگی است، باید با کمی زوم کردن، توجه بیشتری را به سمت رنگ چشم‌هایش جلب کند. فردی با موهای دارای رنگ زیبا نیز باید تلاش کند این قسمت از سر و صورت خود را در کانون تمرکز قرار بدهد.

استفاده یا عدم استفاده از محیط اطراف

برخی افراد حین عکاسی سلفی هیچ توجهی به محیط اطراف و یا پشت سرشان ندارند. به عنوان نمونه ممکن است پشت سرشان یک سطل زباله باشد، اما بدون توجه آن را درون کادر تصویر قرار می‌دهند. همچنین بعید نیست با وجود قرار داشتن یک درخت زیبا پشت سر خود، از جای دادنش درون کادر تصویر غافل شوند.

عکاسی سلفی

اگر درون محیطی بسته تصمیم به گرفتن سلفی گرفته‌اید، بهترین پس‌زمینه برای تصویر شما در صورت عدم وجود هر چیز جذاب در محیط اطراف به منظور قرار دادنش درون چهارچوب عکس، یک دیوار صاف خواهد بود.

بازی با نور

در هنر عکاسی، توجه به نورپردازی صحیح یکی از کلید‌ترین نکاتی است که هرگز نباید فراموش کرد. از طرفی دیگر، حتی اگر بهترین تجهیزات نورپردازی را نیز در اختیار داشته باشیم، هیچ کدام به اندازه نور مستقیم خورشید در بهبود کیفیت تصویر اثربخش نخواهند بود.

عکاسی سلفی

اهمیت استفاده از نور طبیعی در دوربین‌های موبایل مخصوصا دوربین سلفی، به خاطر حساسیت کمتر نسبت به نور، افزایش پیدا می‌کند. پس اگر درون محیطی بسته قرار داشته و تصمیم به گرفتن سلفی دارید، حتما این کار را کنار یک پنجره انجام بدهید. البته تابش مستقیم نور شدید آفتاب نیز سبب محو شدن صورت درون عکس شده و تاثیر منفی خواهد داشت.

عکاسی سلفی با دوربین DSLR

سلفی، به معنی گرفتن عکس از خود است، پس به گوشی هوشمند محدود نخواهد شد! اما حین استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای، که ابعاد و وزن بیشتری نسبت به گوشی موبایل دارند، عکاسی سلفی چطور امکان‌پذیر است؟

البته برخی دوربین‌های امروزی دارای نمایشگر مجهز به توانایی چرخش 180 درجه‌ای هستند که کار گرفتن سلفی با آن‌ها را راحت‌تر می‌کند، اما از آنجایی که نمی‌توان دوربین‌های بزرگ را با یک دست نگه داشت، مجبور به نگه داشتن آن با دو دست خواهد بود که به معنی نزدیک بودن بیش از حد صورت به لنز دوربین است.

عکاسی سلفی

روش دیگری که حین استفاده از گوشی های هوشمند نیز کاربردی بوده و سال‌ها است طرفداران زیادی دارد، عکس گرفتن از خود درون آینه است که با وجود نگه داشتن دوربین به وسیله دو دست، مشکلی به وجود نخواهد آورد.

استفاده از ابزارهای مناسب

گرفتن سلفی با دوربین DSLR به راحتی بیرون آوردن گوشی از جیب و لمس یک دکمه نیست، به همین دلیل به ابزارهایی همچون یک سه پایه احتیاج خواهید داشت. مزیت استفاده از سه پایه، اطمینان از عدم جنبش دوربین و امکان تنظیم ارتفاع بسته به شرایط است.

عکاسی سلفی

وجود سه پایه به منظور سلفی گرفتن با دوربین DSLR ضروری است، اما وجود دو ابزار دیگر یعنی ریموت کنترل و فلاش LED جداگانه اجباری نبوده و تنها سبب راحت‌تر شدن کار خواهند شد. با استفاده از فلاش‌های خارجی غول‌پیکر دوربین‌های عکاس،ی کیفیت تصاویر بهبود پیدا کرده و به کمک استفاده از ریموت، دیگر نیازی به تنظیم زمان عکاسی خودکار، دور شدن از دوربین با عجله زیاد و سپس نشستن در سر جای مورد نظر نخواهد بود!

توجه به قاب‌بندی

موازی با نحوه نوردهی، توجه به قاب‌بندی صحیح نیز یکی از کلید‌ترین اعمالی است که باید حین عکاسی مد نظر قرار بدهید. وقتی دوربین را در دست گرفته و از درون منظره‌یاب یا نمایشگر به محیط رو به روی لنز نگاه می‌کنید، راحت‌تر از زمانی که نگاهتان از دریچه لنز دور است قادر به قاب‌بندی صحیح هستید.

قاب بندی عکس

پس باید بعد از کار گذاشتن دوربین بر روی سه پایه، چندین مرتبه از منظره عکس گرفته و بهترین موقعیتی که باید در آن قرار بگیرید را مشخص کنید. سپس آن محل را برای جلوگیری از فراموش شدن علامت‌گذاری کنید.

استفاده از فوکوس خودکار و دستی

به دلیل ذکر شده در بالا یعنی دور بودن از دریچه لنز حین ثبت شدن عکس، باز هم نمی‌توانید نقاط فوکوس را به خوبی مشخص کنید. پس بعد از گرفتن چند عکس، از نقاط مورد تمرکز اطمینان حاصل کرده و تلاش کنید در محل‌های فوکوس دوربین قرار بگیرید تا در کانون توجه عکس باشید.

نکته آخر، ثبت چندین عکس

این مهمترین نکته‌ای است که باید فارق از وسیله مورد استفاده برای عکاسی سلفی رعایت کنید. بهترین عکاس‌ها که در در مسابقات جهانی شرکت می‌کنند، گاهی از یک منظره خاص صدها تصویر ثبت کرده و در نهایت یکی از آن‌ها را به عنوان اثر خود به مسابقه ارسال می‌کنند. برای عکاسی‌های عادی عموم کاربران نیز باید چنین روالی البته به شیوه‌ای با سخت‌گیری کمتر رعایت شود.

عکاسی سلفی

بهتر است در زمان تصمیم به گرفتن سلفی، زاویه دوربین، نحوه تابش نور، نحوه قاب‌بندی و دیگر موارد را چندین مرتبه تغییر داده و در هر سری یک یا حتی چند عکس ثبت کنید. به این ترتیب در زمان مرور نهایی، انتخاب‌های بیشتری به منظور برگزیدن از میانشان در اختیار خواهید داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. تو عکس سلفی باید تو دوربین نگاه کرد یا به صفحه گوشی؟ 😀
    اکثرا به صفحه نگاه میکنن که باعث میشه عکس خوب درنیاد

  2. خیلی بدرد بخور بودن
    واسه اینستا