مارک زاکربرگ

اطلاعات کاربران فیس بوک در اختیار 60 شرکت بزرگ دنیا قرار دارد!

اطلاعات کاربران فیس بوک علاوه بر کمبریج آنالیتیکا به عنوان یک شرکت داده‌کاوی، در اختیار 60 شرکت سازنده دستگاه‌های مختلف همچون اپل، سامسونگ، آمازون و مایکروسافت نیز قرار دارد! به این ترتیب باید اهمیت حریم خصوصی در فیس بوک را زیر صفر خطاب کرد!

به نظر می‌رسد فیس بوک، هیچ اهمیتی برای حریم خصوصی قائل نشده و این عبارت برایش تعریف نشده است. بر اساس جدیدترین گزارش نیویورک تایمز، اطلاعات کاربران فیس بوک در اختیار ده‌ها شرکت بزرگ و کوچک قرار داشته و آن‌ها از این اطلاعات به نفع خود و در جهت رسید به منافع بیشتر استفاده می‌کنند. اطلاعات کاربران فیس بوک در اختیار شرکت‌های زیادی قرار دارد!

از قرار معلوم فیس بوک با شرکت‌های زیادی قرارداد اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران خود را دارد. به این قراردادها حتی بعد از رسوایی فیس بوک به خاطر ماجرای آن با کمبریج آنالیتیکا خدشه‌ای وارد نشده و شرکت‌های بزرگ سازنده محصولات نرم افزاری و سخت افزاری همچون مایکروسافت، آمازون، اپل و سامسونگ به اطلاعات کاربران فیس بوک همچنان دسترسی دارند.

فیس بوک

نیویورک تایمز مدعی است دسترسی شرکت‌های نام برده در بالا علاوه بر ده‌ها شرکت دیگر به اطلاعات کاربران بزرگترین شبکه اجتماعی، اتفاق جدیدی نیست و از ده سال قبل متداول بوده است. فیس بوک سال‌ها قبل بارها این موضوع را رد کرده و به صیانت از اطلاعات کاربران خود اصرار داشت، اما شرکت‌های بزرگ و کوچک برای اهداف مختلف، می‌توانستند اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی را در سطحی وسیع مورد آنالیز قرار بدهند.

اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران فیس بوک

شرکت‌ها قادر بودند به اطلاعات دوستان کاربران نظیر روابط آن‌ها با دیگران، عقاید، وضعیت زندگی و جبهه‌گیری‌های سیاسی دسترسی داشته باشند. این شبکه اجتماعی با رد گزارش نیویورک تایمز، اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران خود با دیگر شرکت‌ها بدون اجازه آن‌ها را رد کرد.

در سال 2012 برای نخستین مرتبه سر و صدای کاربران به خاطر شنیده شدن اخباری پیرامون این موضوع بلند شد. مسئول بخش حریم خصوصی شبکه اجتماعی فیس بوک در آن زمان اکنون مدعی است این حرکت فیس بوک در آن‌ سال‌ها آزمایشی بوده و بعید به نظر می‌رسد همچنان ادامه پیدا کرده باشد، مخصوصا این که مارک زاکربرگ در برابر اعضای کنگره آمریکا به حفظ حریم خصوصی کاربران شهادت داده است.

فیس بوک

بر اساس گزارش نیویورک تایمز با وجود توقف اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران فیس بوک ، هنوز شرکت‌های زیادی قادر به دسترسی به اطلاعات دوستان اعضای این شبکه اجتماعی هستند. این روزنامه مدعی است اگرچه قراردادهای برخی شرکت‌ها با فیس بوک مدت‌ها است به پایان رسیده و اکنون دیگر با یکدیگر همکاری ندارند، اما بیشتر آن‌ها همچنان می‌توانند به اطلاعات کاربران فیس بوک دسترسی داشته باشند.

فیس بوک در سال 2014 از دسترسی توسعه‌دهندگان به اطلاعات دوستان کاربران این شبکه اجتماعی نظیر تاریخ تولد، روابط و عقاید سیاسی و دینی جلوگیری کرد. اگرچه از پیاده شدن این قانون مطمئن هستیم، اما بر اساس گزارش جدید نیویورک تایمز، این قانون شامل حال شرکت‌های بزرگ نشده است!

رییس بخش مشارکت محصولات فیس بوک طی انتشار یک پست وبلاگی با عنوان «چرا ما با نیویورک تایمز مخالف می‌کنیم»، اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی با نزدیک به 60 شرکت دیگر را تایید کرد. در بین این شرکت‌ها نام کمپانی‌های بزرگی همچون آمازون، اپل، بلک بری، اچ تی سی، مایکروسافت و سامسونگ دیده می‌شود.

فیس بوک

البته آن‌‌ها مدعی هستند این اتفاق برای گذشته بوده و اکنون صادق نیست. فیس بوک ادعا می‌کند زمانی که چیزی تحت عنوان فروشگاه اپلیکیشن وجود نداشت، به وسیله اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران با شرکت‌های دیگر به آن‌ها کمک می‌کرد تجربه‌ای شبیه به فعالیت در این شبکه اجتماعی را برای کاربران خود فراهم کنند. بزرگترین شبکه اجتماعی ادعا می‌کند در قراردادش با سایر شرکت‌ها، به صراحت ذکر شده استفاده از اطلاعات کاربران برای مقاصدی به جز مورد بالا کاملا ممنوع است.

به گفته فیس بوک، برخلاف ادعای نیویورک تایمز، اطلاعات دوستان همچون تصاویر تنها زمانی که کاربران تصمیم به اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران می‌گرفتند، قابل دسترسی بوده است. به عبارت دیگر، در زمانی که می‌خواهید یک عکس یا سایر اطلاعات را درون فیس بوک برای دیگری ارسال کنید، باید به دستگاه مجوز انجام این کار را بدهید. پس فیس بوک در سو استفاده احتمالی سایر گوشی‌سازان دخالتی نداشته است. فیس بوک مدعی است گسترش پلتفرم‌های اندروید و آی او اس و کاهش نیاز شرکت‌ها به اطلاعات کاربران به منظور ایجاد تجربه کاربری شبیه به فیس بوک سبب شده تا الان قرارداد 22 شرکت با آن‌ها به اتمام برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. فیس بوک دیگه کسی استفاده نمیکنه میکنه؟؟

  2. روز به روز گند فیس بوک بیشتر در میاد

  3. خاک تو سرش مردتیکه یعوضی