ناچ

مروری بر تاریخچه ناچ استایل؛ بریدگی بالای نمایشگر گوشی‌ها چه کاربردی دارد؟

ناچ استایل جدیدترین سبک طراحی گوشی های هوشمند بوده و به نظر نسل آتی گوشی های موبایل نیز دارای بریدگی بالای نمایش خواهند بود. اما ناچ بالای صفحه نمایش چیست و چرا به وجود بریدگی بالای نمایشگر نیاز است؟

طی سال‌های اخیر چندین مفهوم جدید به دنیای موبایل راه پیدا کرده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی بدون حاشیه و دوربین دوگانه اشاره کرد. قرار داشتن دو دوربین کنار یکدیگر در پشت و یا جلوی دستگاه و اضافه شدن قابلیت‌های جدید به گوشی به لطف آن‌ها و همچنین پوشیده شدن قسمت بیشتری از بدنه توسط نمایشگر، برای کاربران چیزهای خوشایندی هستند.

یکی دیگر از مفاهیم جدیدی که رفته رفته پای خود را به دنیای گوشی های هوشمند به طور کامل باز کرده است، طراحی ناچ استایل محسوب می‌شود، با این تفاوت که برخلاف دو مورد قبل، اغلب کاربران دید خوبی نسبت به آن ندارند. به عقیده آن‌ها هیچ سودی در قرار دادن یک بخش زائد در بالاترین قسمت نمایشگر وجود نداشته و تنها سبب مزاحمت می‌شود. اغلب آن‌ها طراحی پرچمدار اپل را دوست نداشته و به همین دلیل سایر گوشی های ناچ استایل را نیز یک کپی بی‌شرمانه از آیفون ایکس خطاب می‌کنند!

آیفون ایکس

اما این سبک طراحی از کجا آمد و چرا گوشی‌سازان با وجود مخالفت کاربران اصرار دارند آن را تبدیل به مفهومی همه‌گیر کنند؟ آیا می‌توان به آینده گوشی های ناچ استایل امیدوار بود و یا این که در آینده‌ای نزدیک، این سبک طراحی گوشی هوشمند کنار گذاشته می‌شود؟

اولین گوشی ناچ استایل

به عقیده کاربران، بریدگی بالای صفحه نمایش برای نخستین مرتبه توسط اپل در آیفون ایکس به کار رفت، اما این تصوری کاملا اشتباه است. گفتنی است در ابتدا، این قسمت توسط هر کاربر به شیوه‌ای خطاب می‌شد، اما رفته رفته نام ناچ سر زبان‌ها افتاد و همه این قسمت به ظاهر زائد را این‌چنین خطاب کردند.

کاربرانی که بیشتر به اخبار دنیای تکنولوژی سر می‌زنند، گوشی اسنشال فون که اولین گوشی شرکت اسنشال محسوب می‌شود را اولین محصول دارای بریدگی بالای نمایشگر خطاب می‌کنند، در حالی که این موضوع نیز صحیح نیست.

در واقعیت شارپ آکواس اس 2 (Sharp Aquos S2) اولین محصولی بود که درونش بعد از حذف کامل حاشیه بالای نمایشگر، یک زائده به منظور قرارگیری دوربین سلفی قرار گرفت. البته فاصله معرفی شارپ آکواس اس 2 و اسنشال فون تنها چند روز بود، به همین دلیل فرضیه کپی‌برداری یکی از دیگری نقض شده و هر دوی آن‌ها با هم اولین گوشی های ناچ استایل محسوب می‌شوند.

گوشی ناچ استایل

در کمال تعجب این دو گوشی ظاهری شبیه به یکدیگر داشته و از طرفی به هیچ کدام یک از گوشی های دارای بریدگی بالای صفحه نمایش کنونی شباهت ندارند. بعد از حذف کامل حاشیه‌های بالای صفحه نمایش، قسمتی کوچک در بالاترین بخش نمایشگر در نظر گرفته شده که دوربین سلفی را در خود جای می‌دهد. به عقیده برخی کاربران، این دو شرکت می‌توانستند بعد از حذف این قسمت زائد، دوربین سلفی را در حاشیه پایین قرار بدهند، اما این قسمت، مکان خوبی برای قرارگیری دوربین سلفی محسوب نمی‌شود.

گوشی دیگری که با دو مدل ناچ استایل نام برده شباهت زیادی دارد، شارپ آکواس کریستال محسوب می‌شود، گوشی موبایلی که به عقیده بسیاری باید آن را جد بزرگ گوشی های دارای طراحی بدون حاشیه به شمار آورد! معرفی این محصول به سال 2014 برمی‌گردد، زمانی که گوشی هایی همچون شیائومی می میکس به بازار عرضه نشده و چیزی تحت عنوان طراحی بدون حاشیه تبدیل به یک مفهوم فراگیر نشده بود.

اگرچه در دو طرف و همچنین بالای این گوشی هیچ حاشیه و بریدگی وجود نداشت، اما در عوض در پایین صفحه نمایش آن حاشیه‌ بسیار زیادی در نظر گرفته شده بود. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، دوربین سلفی نیز در پایین نمایشگر گوشی قرار دارد. شارپ در آن زمان توانسته بود یکپارچگی صفحه نمایش و گوشی تلفن را به شیوه‌ای فراهم کند.

گوشی ناچ استایل

اما این گوشی نیز دارای دردسرهای خاص خود بود. به عنوان نمونه کاربران برای گرفتن سلفی مجبور به سر و ته گردن گوشی می‌شدند، در غیر این صورت در اغلب تصاویر سلفی، آثار انگشتان در میانه‌های عکس دیده می‌شد.

نکته اینجاست که طراحی بدون حاشیه تنها یک مفهوم بوده و تاکنون به طور کامل در هیچ محصولی پیاده‌سازی نشده است. به عبارت دیگر هنوز هیچ گوشی هوشمندی وجود ندارد که با وجود استفاده از ناچ هیچ حاشیه‌ای در اطراف و مخصوصا پایین آن رویت نشود. حتی در گوشی های سری Mi Mix شیائومی نیز حاشیه‌های قابل توجهی در پایین نمایشگر وجود دارد.

ناچ استایل به شیوه اپل

ناچ بریدگی اپل آیفون ایکس

بعد از معرفی آیفون 10 در سال گذشته، برخی کاربران آگاه، اپل را به کپی‌برداری از شارپ و اسنشال فون متهم کردند، در حالی که این شرکت راهکار متفاوتی را برای طراحی گوشی ناچ استایل خود در نظر گرفته بود. حاشیه‌های پایین آیفون ایکس به طور کامل حذف شده و بریدگی بالای صفحه نمایش نیز دیگر تنها مکان قرارگیری دوربین سلفی نبود. اپل تعداد زیادی سنسور بر روی ناچ پرچمدار خود قرار داده بود، به همین دلیل این قسمت عرض زیادی داشت و در کناره‌های آن فضای زیادی دیده نمی‌شد.

اپل را نباید اولین و یا حتی دومین شرکت پیرو طراحی ناچ استایل دانست، بلکه باید آن را شرکتی دانست که بریدگی بالای صفحه نمایش را به شیوه‌ای متفاوت پیاده‌سازی کرده است. پس در حال حاضر، این ایده که سایر شرکت‌ها از سبک طراحی اپل در آیفون ایکس کپی‌برداری می‌کنند، قابل قبول است.

آیفون ایکس

گوشی‌سازان اندرویدی امروزی می‌توانند برای طراحی ناچ استایل همچون اسنشال و شارپ عمل کرده و یک زائده بسیار کوچک را در بالای نمایشگر به منظور قرارگیری دوربین سلفی، سنسور مجاورت، چراغ نوتیفیکیشن و گوشی تلفن در بالای آن در نظر بگیرند، اما آن‌ها ترجیح داده‌اند به جای طراحی به شیوه‌ای کاربردی، به طراحی به سبکی زیبا و دارای ظرافت بیشتر روی بیاورند.

اپل به وسیله استفاده از ناچ توانست به طور کامل حاشیه‌های اطراف نمایشگر را حدف کند، اما امروز در پایین صفحه نمایش گوشی های اندرویدی دارای ناچ، حاشیه‌های قابل توجهی دیده می‌شود که اصل کاربرد بریدگی بالای نمایشگر را زیر سوال برده است. به همین دلیل باید در حال حاضر، اپل را شرکتی دانست که به بهترین شکل ممکن از این مفهوم استفاده کرده است.

طراحی گوشی های هوشمند آینده

ویوو اپکس

ویوو اپکس

خوشبختانه یا به عقیده تعداد کمی متاسفانه، ناچ در طراحی گوشی های هوشمند آینده جایی ندارد. در نسل آتی گوشی های موبایل که طی چند سال آینده عرضه خواهند شد، طراحی بدون حاشیه به بهتربن شکل ممکن، بدون استفاده از بریدگی بالای نمایشگر پیاده‌سازی خواهد شد. ویوو اپکس را می‌توان گوشی هوشمندی متعلق به چند سال آینده دانست، چرا که به زودی محصولات بیشتری شبیه به آن مشاهده می‌کنیم.

حذف کامل حاشیه‌های اطراف نمایشگر و عدم وجود قسمتی تحت عنوان ناچ به این معنی است که باید برای دوربین جای دیگری در نظر گرفته شود. هر شرکت ممکن است ایده‌ای متفاوت برای این کار ارائه کند، اما در حال حاضر ویوو اپکس نمونه‌ای بسیار کاربردی را نمایش می‌دهد.

درون این گوشی هیچ اسکنر اثر انگشت فیزیکی وجود نداشته (درون نمایشگر قرار دارد) و دوربین سلفی در زمان نیاز، به شکل کشویی در بالای نمایشگر ظاهر خواهد شد. این ایده بسیار شگفت‌انگیزی است، اما ایرادهای خاص خود را دارد. به عنوان نمونه از آنجایی که این بخش مکانیکی است، در معرض خراب شدن به مرور زمان و همچنین شکستن در اثر وارد شدن ضربه قرار دارد.

ویوو اپکس

اما پیاده‌سازی دوربین به این شیوه چندان راحت نیست، چرا که شرکت‌‌های گوشی‌ساز احتمالا در آینده ترجیح خواهند داد دوربین سلفی محصولاتشان را نیز دوگانه کنند. با توجه به این مشکلات، ناچ در حال حاضر یک پل موقتی به سمت طراحی بدون حاشیه دلخواه گوشی‌سازان محسوب می‌شود، به همین دلیل چندین سال باید تحمل وجود آن را داشته باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. اتفاقا خیلی هم خوبه چون به خاطر آیکون های باتری و آنتن و نوار اعلان قسمتی از نمایشگر به هدر نمیره چون این آیکون ها توی ناچ قرار میگیرند

  2. والا هیچ کاربردی نداره از نظر من

  3. عهه پس ناچ به این میگن
    هی میگفتم خدایا ناچ چیه نگو اینهههههه

  4. والا هیچ فرقی نداره
    فقط زیباییش چشم گیره

  5. اه خیلی بده این ناچ ها
    اگ نباشه خیلی بهتره