فناوری هوش مصنوعی IBM

فناوری هوش مصنوعی IBM یک مناظره‌کننده حرفه‌ای است!

فناوری هوش مصنوعی IBM با نام “Project Debater”، در یک مناظره که هفته گذشته در سان فرانسیسکو برگزار شده بود، توانست یک انسانی واقعی را شکست دهد.

آی بی ام که احتمالا آن را بیشتر با تولید کامپیوترها و ابررایانه‌ها می‌شناسید، در زمینه هوش مصنوعی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سال 1997 بود که کامپیوتر شطرنج‌باز این شرکت آمریکایی به اسم “Deep Blue” موفق شد قهرمان بی چون و چرای شطرنج آن روزها یعنی گری کاسپاروف را شکست دهد. اگرچه در این مسابقه خبری از مناظره نبود و دو طرف باید از توانایی عقلی خود بهره می‌بردند، اما حالا IBM تکنولوژی خود را توسعه داده و موفق به طراحی سیستمی جدید شده است که می‌توان آن را به عنوان یک مناظره‌کننده بسیار حرفه‌ای معرفی کرد.

هوش مصنوعی مناظره کننده آی بی ام که با نام “Project Debater” آن را می‌شناسیم، با غربال منابع مورد اعتماد می‌تواند اطلاعات صحیح، اطلاعات غلط و اطلاعاتی که «متهم» به غلط بودن هستند را به تفکیک فراهم کند. آی بی ام در وب‌سایت خود می‌گوید «نهایتا Project Debater با فراهم کردن استدلال‌های متقاعدکننده، بامدرک و بدون تاثیر احساسات، تعصب یا ابهام، به مردم در استدلال کردن کمک خواهد کرد.» اگرچه ممکن است این ادعا با کمی بزرگ‌نمایی همراه باشد، اما رویداد 17 ژوئن (27 خرداد) به آن اعتبار می‌بخشد.

مطابق با گزارش BBC، فناوری هوش مصنوعی IBM مناظره هفته گذشته را بدون اتصال به اینترنت انجام داده است؛ بنابراین می‌توان گفت Project Debater به صدها میلیون سند داخلی-که عمدتا روزنامه‌ها و مجلات علمی هستند- دسترسی دارد. جذاب‌تر از آن، این رایانه هیچ اخطاری برای موضوع بحث نداشته است. هرچند، گفته می‌شود هوش مصنوعی آی بی ام با یادگیری 100 موضوع مختلف، در بسیاری از زمینه‌ها آماده مناظره است.

فناوری هوش مصنوعی IBM

“Noa Ovadia”، قهرمان مسابقات ملی مناظره رژیم صهیونیستی در سال 2016 که اخیرا نیز در توسعه این پروژه هوش مصنوعی همکاری خود را با آی بی ام آغاز کرده است. یکی از رقبای Project Debater بود. موضوع مورد بحث، بودجه عمومی برای اکتشافات فضایی انتخاب شد و هرکدام از رقبا، 4 دقیقه زمان برای صحبت و به چالش کشیدن گفته‌های یکدیگر و همچنین 2 دقیقه زمان برای نتیجه‌گیری داشتند.

Project Debater در پاسخ به استدلال Ovadia مبنی بر اینکه پول می‌تواند بهتر خرج شود، این‌گونه جواب داد:

گفتن آن [موضوع] بسیار آسان است و چیزهای مهم‌تری برای خرج کردن پول برای آنها وجود دارد، من با این نظر موافقم. هیچ کسی ادعا نمی‌کند که این مورد تنها آیتم موجود در لیست هزینه‌های ما است. ولی در این مورد نکته دیگری وجود دارد. از آنجایی که کمک‌های یارانه‌ای برای اکتشافات فضایی به وضوح باعث منعفت جامعه می‌شود، من معتقدم که این موضوع چیزی‌ست که دولت باید آن را دنبال کند.

این تحلیل باعث شد تا افراد حاضر در محل مناظره، بابت مفیدتر بودن اطلاعات به Project Debater رای مثبت دهند.

مهندسان هم‌چنان در حال توسعه فناوری هوش مصنوعی IBM هستند چرا که در عملکرد آن، بعضا ایراداتی مثل بیان جملات عجیب و غریب دیده می‌شود؛ اشتباهای جزئی که البته معمولا وجود دارند. جدای از تلاش این سیستم جدید برای سخنرانی همچون یک انسان، پاسخ‌ها و استدلال‌های محتاطانه آن از میان حجم انبوهی از اطلاعات است. مسلما کیفیت استدلال‌های Project Debater به کیفیت اطلاعات در دسترس آن محدود است. توسعه این پروژه، سوال‌های بسیاری را در مورد آینده اطلاعات و نظر دادن مطرح می‌کند. اگر از شما خواسته شود در مورد موضوعی نظر دهید، آیا حاضرید سراغ یکی از این ماشین‌ها بروید؟

در ویدیوی ضمیمه‌شده، بیشتر با این سیستم آشنا خواهیم شد.

معرفی فناوری هوش مصنوعی IBM

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. همین الانشم با اینهمه تجهیزات و تکنولوژی انسان سکوت کرده دیگ

  2. من مطنم یروزی نسل انسان منقرض میشه