نوشیدن قهوه

چه مقدار نوشیدن قهوه در روز برای سلامت قلب مفید است؟

دانشمندان در تحقیقات تازه خود به این نتیجه رسیدند که نوشیدن قهوه غلیظ و تند به میزان چهار فنجان در روز، تاثیر مثبتی در سلامت قلب خواهد داشت؛ به ویژه در مورد افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته است.

تیمی متشکل از محققان آلمانی با هدایت دو زیست‌شناس مولکولی به اسامی «جودیث هندلر» و «یوآخیم آلشمید» مطالعه‌ای را به منظور بررسی تاثیر نوشیدن قهوه و کافئین موجود در آن، بر سلامت قلب تدارک دیدند و معتقدند که از میزان بهینه مصرف روزانه قهوه، اطلاع حاصل کرده‌اند.

نوشیدن قهوه

در این مطالعه محققان با قرار دادن موش‌های آزمایشگاهی و همین‌طور بافت‌های انسانی در معرض کافئین، مشاهده کردند که وجود چنین محرکی می‌تواند عملکرد سلول‌های موجود در خون را متحول سازد؛ به بیان دقیق‌تر، کافئین موجب می‌شود پروتئین های سلولی خاصی در بدن افراد مسن‌تر، رنگ و روی تازه‌ای به خود بگیرند و به مانند سلول‌های جوان و سرزنده عمل کنند.

به گفته‌ی آلشمید:

نوشیدن قهوه اسپرسو به میزان چهار یا پنج فنجان در روز، نیروی محرکه سلول‌های بدن را تقویت کرده و به نظر می‌رسد از این طریق، نقش حافظتی خود را ایفا می‌کند.

پیش‌تر نیز محققان به این نتیجه رسیده بودند که نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌هایی چون ناراحتی قلبی، سکته مغزی و دیابت در میان افرادی که عادت به نوشیدن قهوه دارند کمتر است. یکی از جامع‌ترین مطالعات پیرامون این موضوع، در ایالات متحده با حضور 400 هزار نفر و دیگری در اروپا با مشارکت بیش از 500 هزار نفر به انجام رسیده است. بر این اساس، مصرف روزانه سه تا چهار فنجان قهوه، احتمال مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را 19 درصد کاهش می‌دهد.

مزایای نوشیدن قهوه اما تنها به سلامت قلب محدود نمی‌شود و محققان به نقش آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کبد، برخی انواع سرطان، زوال عقل، آلزایمر و افسردگی نیز اشاره کرده‌اند.

آلشمید امیدوار است نتایج این مطالعه تازه، خط بطلانی بکشد بر این توصیه قدیمی که افراد مبتلا به ناراحتی قلبی باید از نوشیدن قهوه پرهیز کنند؛ زیرا شواهد به دست آمده حکایت از آن دارند که مصرف روزانه چهار شات اسپرسو، خطر حمله قلبی را به ویژه در افراد دارای اضافه وزن یا مستعد ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش می‌دهد. آلشمید در این خصوص اظهار داشت:

البته نوشیدن قهوه را نباید جایگزین سایر فعالیت‌های مفید کرد؛ ورزش کردن را ادامه دهید، خوراک سالم داشته باشید، قهوه را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اما اگر قهوه با ذائقه شما سازگار نیست، می‌توانید به جای آن از چای سبز استفاده کنید؛ چرا که سطح کافئین موجود در آن تقریبا هم اندازه قهوه است و می‌تواند تاثیر مشابهی در سلامت قلب بر جای بگذارد.

البته بسیار ضروری است که با توجه به نتایج این مطالعه، در نوشیدن قهوه افراط نکنید؛ زیرا زیاده‌روی در این کار سبب افزایش نرخ ضربان قلب و بروز مشکلات خاص خود می‌شود. به گفته‌ی متخصصان قلب و عروق، نوشیدن حداکثر شش فنجان قهوه در روز نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه در تقلیل دادن ضربان نامنظم قلب نیز موثر خواهد بود.

نوشیدن قهوه

نوشیدن قهوه به بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی توصیه نمی‌شود

با این حال، این نکته نباید فراموش شود که مطالعه اخیر تنها روی موش‌های آزمایشگاهی و بافت سلولی انسان صورت گرفته است، نه با حضور افراد داوطلب و نوشیدن قهوه توسط آن‌ها؛ به این معنی که نتیجه‌ی وارد کردن دُز مشخصی کافئین به بدن موش‌ها در شرایط کنترل شده‌ی آزمایشگاهی، شاید با نوشیدن قهوه توسط افراد در منزل یا محل کار، همخوانی نداشته باشد. چیزی که آلشمید هم به آن اشاره کرد و اظهار داشت که نوشیدن چهار فنجان اسپرسو توسط دو فرد مختلف، لزوما تغییرات یکسانی در خون آن‌ها به بار نخواهد آورد.

نکته مهم دیگری که این محقق متذکر شده، این است که کافئین می‌تواند منجر به رشد رگ‌های خونی بشود و اکسیژن بیشتری را برای تغذیه تومورهای سرطانی فراهم کند:

افرادی که یک تومور در بدنشان شناسایی شده، بهتر است از مصرف قهوه پرهیز کنند. اما در غیر این صورت، مصرف قهوه نه تنها مضر نیست؛ بلکه سبب عملکرد بهتر قلب و سیستم گردش خون بدن در دراز مدت می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. یه سایت میگه قهوه برای قلب ضرر داره یکی دیگه میگه مفیده خخخخخ

  2. قهوه اسپرسو انرژی خاصی به آدم میده ،اگه اعتیاد آور نباشه

  3. قهوه به خاطر کافینشم ضرر هم داره

  4. کی اسپرسو میخوره نزه زهر مار میده

  5. اتفاقا زیاد خوردن اسپرسو(2 فنجون بیشتر) احتمال بیماری قلب و رگ رو افزایش میده

  6. ما که فقط چایی میخوریم مارو چ به قهوه