شرکت نگین خودرو

اطلاعیه شرکت نگین خودرو در مورد دریافت ارز دولتی برای واردات

شرکت نگین خودرو با صدور اطلاعیه‌ای در مورد ماجرای دریافت ارز دولتی برای واردات خودروهای رنو شفاف‌سازی کرد. در ادامه، متن مکاتبه نگین خودرو با بانک مرکزی را مشاهده می‌کنید.

پس از انتشار لیست شرکت های واردکننده خودرو که با ارز رسمی و دولتی اقدام به واردات کرده بودند، شرکت نگین خودرو اطلاعیه‌ای صادر کرد و به شفاف‌سازی در این رابطه پرداخت. طبق این اطلاعیه، شرکت نگین خودرو به عنوان نماینده انحصاری رنو فرانسه، پیرو اخبار منتشر شده مبنی بر تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و به منظور جلوگیری از خدشه‌دار شدن نام خود و رفع هرگونه ابهامات در ارتباط با نحوه تخصیص ارز، با بانک مرکزی ایران مکاتبه کرده است.

شرکت نگین خودرو از شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه انعکاس اخبار مربوط به دریافت ارز دولتی انتقاد کرده و نامه زیر را به دکتر سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران ارسال کرده است. در ادامه، متن کامل مکاتبه نگین خودرو با بانک مرکزی را مشاهده می‌کنید:

متن مکاتبه شرکت نگین خودرو با بانک مرکزی

احتراما پیرو انتشار فهرست واردکنندگان خودرو که در سال جاری از سیستم بانکی و سامانه نیما اقدام به دریافت ارز کرده‌اند، ضمن دفاع از اصل شفافیت اقتصاد، به استحضار می‌رساند ایراد جدی به شیوه اطلاع‌رسانی خام و نحوه انعکاس اخبار مربوطه در افواه عمومی وارد است.

اولا به خوبی مستحضرید که از سال 1391 تمامی ثبت سفارش‌های خودرو در این شرکت از محل ارز متقاضی صورت گرفته و اساسا سیستم بانکی به این فعالیت ارز تخصیص نداده است. با این وجود، این شرکت نیز مانند بیشتر شرکت‌های رسمی واردکننده تحت نظارت و رصد سازمان‌های نظارتی مانند وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و معدن و تجارت، سازمان استاندارد، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و غیره بوده و صرفا پس از تاریخ 21 فروردین 1397 طی بخشنامه جدید ارزی حسب الزام خرید ارز از سامانه نیما و سیستم بانکی، واردکنندگان ناگزیر از این امر شده‌اند. بنابراین ایجاد این تصور در افکار عمومی که نظارت از طریق ارائه اطلاعات ارز تخصیصی بدون اشاره به نیاز این شرکت‌ها موجب شفافیت بیشتر می‌شود نه تنها به نوعی خودزنی دولت در بیان ناکارآمدی سازمان‌های تحت نظارتش می‌شود، بلکه بر پیچیدگی‌ها و ابهامات موجود اضافه می‌کند.

دوما به استحضار می‌رساند از رقم 11 میلیون و 429 هزار و 721 یورو ارز تخصیص داده شده تا این تاریخ، 11 میلیون و 303 هزار و 600 یورو در سامانه نیما از طرف شرکت خدمات تجارت نگین خودرو به حساب فروشنده انتقال یافته است که تنها برای واردات کمتر از 500 دستگاه خودرو کفایت می‌کند. در حالی که نگین خودرو دارنده بالاترین سهم بازار خودروهای وارداتی در سال 1396 بوده، این میزان ارز تخصیصی تنها حدود 7 درصد ارز مورد نیاز برنامه شرکت در چهار ماهه اول سال است.

سوما از آنجا که بیشتر خودروهای قابل عرضه خود را در قالب قراردادهای پیش فروش واگذار کرده‌ایم، عدم تخصیص ارز به میزان کافی و نحوه انتشار این اطلاعات باعث تنش و خدشه بر اعتبار این شرکت می‌شود. بدین وسیله اعلام می‌کنیم در صورتی که امکان تخصیص ارز به میزان مورد نیاز برای ایفای تعهد به کلیه مشتریان در چارچوب تصمیمات جاری ارزی کشور وجود نداشته باشد، این شرکت قادر به ایجاد تبعیض بین مشتریان خود نبوده و آماده است ضمن برگشت ارز تخصیص داده شده به سیستم بانکی از طریق بدون انتقال ارز نسبت به تامین کامل ارز مورد نیاز خود از بازار ثانویه اقدام کرده و ضمن حفظ اعتبار خود، حقوق مشتریان محترمی که به این شرکت اعتماد کرده‌اند را به شکلی عادلانه پاس بدارد.

بدیهی است این شرکت پاسخگویی به سازمان‌های نظارتی را وظیفه و در ارائه‌ی شفاف اطلاعات به مشتریان به عنوان اصلی‌ترین ارزش‌های محوری سازمان خود پیش‌قدم بوده و خواهد بود. بنابراین از آن مقام محترم استدعا داریم ضمن ارائه پاسخ صریح و شفاف در این خصوص، دستور تسریع نیز صادر فرمایند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. بدیهیست یه آقازاده پشت این شرکته

  2. چرا فقط دنبال توجیه هستند!

    یک عذرخواهی اون قدر سخته؟ یا شاید از محاکمه می ترسند!

    انتشار اطلاعات اقتصادی حق مسلم شهروندی هست

    با سپاس

  3. ارز دولتی جریانش چیه؟؟؟

    • دولت دلار 4200 تومانی در اختیار بعضی از شرکت های وارد کننده میزاره که بهش میگن ارز دولتی.
      در طول سال یه مسافر میتونه یه بار برای خروج از کشور ارز ددلتی بگیره.
      در غیر اینصورت باید ارز رو از صرافی به قیمت روز خرید.
      حالا بعضی میان ارز دولتی میگیرن اما خود دلار یا کالایی که خریدن رو به قیمت روز توی بازار میفروشن

  4. که چی
    این همه بدبختی رو کسی نمیبینه
    زرد بودنم حدی داره

  5. چه اسم هایی چه شرکتا جدیدی
    من تا حالا فقط فتر میکردم ایران خودرو و سایپا رو فقط داریم