ربات سیار هاروارد

ربات سیار هاروارد همچون یک دوزیست روی آب راه می‌رود و شنا می‌کند

ربات سیار هاروارد یک ربات بسیار کوچک ساخت دانشگاه هاروارد است. حال محققان این دانشگاه مشغول دسته و پنجه نرم کردن با چالش جدیدی به منظور افزودن توانمندی‌های بیشتر به این ربات هستند.

ربات سیار هاروارد موسوم به HAMR (هامر) یک ربات بسیار کوچک شبیه سوسک است که می‌تواند روی زمین راه برود. با این حال این قابلیت دانشمندان دانشگاه هاروارد را راضی نکرده و آنان در پی افزودن قابلیت شنا و راه رفتن زیر آب برای این ماشین کوچک خود هستند.

ربات سیار هاروارد

سازندگان با افزودن صفحه‌هایی نیمه شناور به پاهای این ربات و بهره گیری از قابلیت کشش سطحی مایعات، به این ربات کوچک امکان شناور ماندن ربات روی آب و حرکت بر سطح آن را می‌دهد. البته ناگفته نماند وزن کم 1.65 گرمی این ربات نیز به شناور ماندن آن روی سطح آب کمک شایانی می‌کند. جالب است بندانید این ربات کوچک می‌تواند 1.44 گرم بار نیز با خود حمل کند که این بار، برای مثال، می‌تواند یک سنسور کوچک باشد.

به منظور فرو رفتن در آب و راه رفتن روی زمین زیر سطح آب، ربات با کاستن از زاویه تماس بین پاها با سطح آب به کمک اعمال ولتاژ، در آب فرو می‌رود. هنگامی که لازم باشد تا ربات سیار هاروارد به خشکی بازگردد، با انتقال قدرت زیادی به پاهایش باعث افزایش اصطکاک بین پاها و سطح شیبداری که از آن بالا می‌آید شده و از آب خارج می‌شود.

با وجود این‌ها سازندگان در پی توسعه توانمندی‌های ربات خود هستند و قصد دارند تا قابلیت‌هایی همچون بازگشت ربات به خشکی بدون نیاز به سطح شیبدار و امکان پرش ربات را نیز به هامر بیافزایند و همچنین کاری کنند تا ربات بتواند همچون مارمولک به سطوح بچسبد. اگر دانشمندان موفق به اعمال این بهسازی‌ها و ارتقاها شوند، شاهد رباتی با توان حمل سنسورهای زیر آبی و شاهکاری خواهیم بود که قادر به انجام وظایفی است که ربات‌های بزرگتر از انجام آنان عاجز هستند.