جی ال ایکس شاهین

تحویل گوشی های جی ال ایکس شاهین پیش فروش شده باز هم به تاخیر افتاد

گوشی ایرانی جی ال ایکس شاهین که با نام جنرال لوکس شاهین عرضه می‌شود از بهمن‌ماه سال گذشته پیش فروش شد و قرار بود در اردیبهشت 97 تحویل داده شود، اما بدقولی‌های شرکت جی ال ایکس صدای خریداران را درآورده است.

شرکت ایرانی جی ال ایکس در بهمن‌ماه 1396 پیش فروش گوشی شاهین که با نام جنرال لوکس شاهین در بازار کشور عرضه خواهد شد را آغاز کرد. طبق اعلام جی ال ایکس در آن زمان، قرار بود گوشی های پیش فروش شده در اردیبهشت امسال به خریداران تحویل داده شود، اما این شرکت هر بار به بهانه‌ای، تحویل گوشی های جی ال ایکس شاهین را به تاخیر انداخته است. این اتفاق موجب نارضایتی خریداران شده و بسیاری از کاربران با ارسال پیام‌ها و ایمیل‌هایی به ما خواستار پیگیری این موضوع شدند. آنچه در ادامه می‌خوانید، متن ایمیل یکی از کاربران در مورد بدقولی‌های بی پایان GLX است:

سلام، بنده و چند هزار نفر از مردم از بهمن‌ماه سال گذشته اقدام به پیش خرید گوشی هوشمندی به اسم شاهین از شرکت ایرانی جی ال ایکس کردیم و نزدیک به 1 میلیون تومان هم به حساب این شرکت واریز کردیم. در آن زمان اعلام کردند که تاریخ تحویل گوشی در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه است، اما در روزهای پایانی اردیبهشت، شرکت اطلاعیه‌ای منتشر کرد که هنوز نرم افزار دوربین گوشی مشکل دارد و گوشی‌ها در خردادماه ارسال خواهد شد. در پایان خردادماه اطلاعیه دوم صادر شد که نوشته بود در راه تولید این گوشی دو مشکل داشتیم: یک مشکل نرم افزاری و دو مشکل دیر رسیدن برخی قطعات که نیاز به واردات داشت و دیر به دست ما رسید که تمامی این مشکلات حل شده و ارسال از روزهای آغازین تیر شروع خواهد شد. چند روز بعد استوری گذاشتند که گوشی‌ها در هفته دوم تیر ارسال خواهد شد و در‌ آخر هفته دوم تیر دوباره اطلاعیه دادند که برخی از قطعات از اردیبهشت‌ماه در گمرک مانده و ما بر اساس قول‌های گمرک در مورد ترخیص به مشتریان، زمان تحویل گوشی‌ها را اعلام کردیم، ولی متاسفانه گمرک به قول خود عمل نکرده و از زمانی که گمرک قطعات را ترخیص کند، مونتاژ آن‌ها یک هفته زمان نیاز دارد و بعد ارسال شروع خواهد شد. لطفا پیگیری کنید، گناه ما چیست که ندیده اعتماد کردیم و از بهمن و اسفند سال گذشته 1 میلیون تومان پول بابت گوشی ندیده به این شرکت برای حمایت از تولید ملی پرداخت کردیم.

همان‌طور که این کاربر محترم در پیام خود به گجت نیوز نوشته، شرکت جی ال ایکس در یک ماه اخیر با صدور اطلاعیه‌هایی در مورد تاخیر در تحویل گوشی های جی ال ایکس شاهین توضیح داده است. اولین اطلاعیه در روز یکشنبه 27 خرداد 1397 توسط شرکت ارتباط همراه گویا اروند در مورد ارسال گوشی های شاهین پیش خرید شده منتشر شد. در این اطلاعیه آمده که دو سری پیش فروش برای گوشی جی ال ایکس شاهین در سایت فعال شده بود. گروه اول برای تحویل اواخر اردیبهشت که این گروه با تاخیر یک ماهه مواجه شدند و سفارشات آن‌ها ظرف روزهای آغازین تیرماه ارسال خواهد شد. برای این گروه به علت تاخیر پیش آمده، هدیه‌ای نیز در نظر گرفته شد. گروه دوم برای تحویل اواخر خرداد در نظر گرفته شده بود که سفارش این گروه نیز با تاخیر چند روزه در روزهای آغازین تیرماه ارسال خواهد شد و برای این گروه هم هدیه ناقابلی در نظر گرفته شده است.

بنا بر این اطلاعیه، دو علت برای تاخیر پیش آمده برای تحویل گوشی جی ال ایکس شاهین وجود دارد. علت اول بحث نرم افزاری شاهین بود. هنگامی که شما قطعات مختلف مانند دوربین، پردازنده و حافظه را در کنار هم برای یک گوشی جدید تولیدی استفاده می‌کنید، سیستم عامل اندروید نیز باید با تمام این قطعات انطباق لازمه را پیدا کند که این مورد برای بهبود عملکرد نرم افزاری از نظر کیفیت نرم افزار دوربین و سرعت اجرا مدتی به طول انجامید تا بهترین عملکرد را برای گوشی شاهد باشیم. علت دوم تاخیری بابت قطعات بود. بخشی از قطعات طبعا نیاز به واردات داشتند که با مشکلاتی مواجه شده و رسیدن این قطعات با تاخیر مواجه شد.

جی ال ایکس شاهین

این شرکت در ادامه اعلام کرد تمام مشکلات فوق مرتفع شده و شرکت جی ال ایکس ضمن قدردانی از حمایت‌های همیشگی شما هموطنان عزیز و عرض پوزش بابت تاخیر به وجود آمده، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بهترین کیفیت را برای خریداران سری جنرال لوکس مهیا کند. در نهایت شرکت ارتباط همراه گویا اروند در این اطلاعیه تاکید کرد که ارسال گوشی های شاهین از روزهای اولیه تیرماه برای همه خریداران آغاز خواهد شد.

اطلاعیه دوم در مورد تحویل جی ال ایکس شاهین

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و در روز دوشنبه 11 تیر 1397، اطلاعیه تکمیلی در مورد عرضه گوشی جنرال لوکس شاهین منتشر شد. این شرکت ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در تحویل گوشی های ثبت نامی، برای شفاف‌سازی وضعیت و آگاهی دادن به مشتریان، دلایل تاخیر در تولید گوشی جی ال ایکس شاهین را به اطلاع خریداران رساند:

تاخیر اول مربوط به نرم افزار دوربین بود. برای بالا بردن کیفیت دوربین از دوربین سونی با لنز 1.8 استفاده کردیم که همخوانی کردن این دوربین با نرم افزار، کار زمان‌بری بود و این مورد در ابتدای خرداد حل شد و تست‌های نهایی نرم افزاری انجام شده است.

مشکل دوم وارد کردن برخی قطعات مهم این گوشی است که در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است. برخی از قطعات نهایی این گوشی در اردیبهشت‌ماه وارد گمرک کشور شده که متاسفانه از آن زمان در گمرک خوابیده و بروکراسی جدید قوانین گمرکی مانع بزرگی برای ترخیص آنها شده است. با توجه به عدم تحقق زمانبندی و امیدواری‌هایی که از گمرک بابت ترخیص قطعات به ما داده شده بود، تاخیرات مهمی در تحویل این محصول را شاهد بودیم. تلاش جدی و مستمری برای ترخیص سری نهایی قطعات در حال انجام است. بلافاصله پس از ترخیص بخش نهایی قطعات، مراحل پایانی تولید ظرف یک هفته تکمیل شده و ارسال سفارشات آغاز خواهد شد. این فرایند حداکثر طی چند هفته آینده انجام خواهد شد.

شرکت به پاس قدردانی از صبر و شکیبایی مشتریان عزیز و جهت جبران تاخیر همزمان در حال تهیه ایرفون بلوتوثی شکیل به عنوان هدیه برای گوشی شاهین است.

با این که بیش از 10 روز از انتشار این اطلاعیه می‌گذرد، هنوز خبر جدیدی در مورد تحویل گوشی های پیش فروش شده به خریداران اعلام نشده و کاربران با ارسال پیام‌هایی به ما از این موضوع ابراز ناراحتی کردند. به کاربران محترم قول می‌دهیم که باز هم این موضوع را پیگیری کرده و در صورت دریافت خبرهای جدیدتر، آن را به سمع و نظر شما خواهیم رساند.