قمر تایتان سیاره زحل

زیبایی قمر تایتان سیاره زحل در تصاویری تازه به نمایش درآمد

جدیدترین تصاویر قمر تایتان سیاره زحل که با استفاده از داده‌های ارسالی فضاپیمای کاسینی خلق شده‌اند، برای اولین بار زیبایی مسحور کننده‌ی نهفته در پس حجاب آن را به نمایش گذاشته‌اند.

تایتان، اتمسفری به شدت متراکم و غنی از نیتروژن دارد که به نور مرئی اجازه عبور نمی‌دهد؛ به همین دلیل در تصاویر پیشین، چهره‌ی این دومین قمر بزرگ منظومه شمسی همواره پنهان بوده است. اما برخی از طول موج‌های نور مادون قرمز قادر به عبور از این اتمسفر مه‌آلود هستند و محققان از همین طریق، چهره واقعی قمر تایتان سیاره زحل را به تصویر کشیده‌اند.

در عکس‌هایی که ناسا آن‌ها را بهترین تصویرگری ممکن از تایتان توصیف کرده است؛ می‌توان سطح یخ‌زده‌ی این قمر، تل‌های شنی رقصنده در باد و دریایی از متان را دید.

قمر تایتان سیاره زحل

این تصاویر کامپیوتری، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از دستگاه VIMS (طیف سنج نگاشت نور مرئی و مادن قرمز) که روی فضاپیمای کاسینی قرار داشت خلق شده‌اند؛ این فضاپیما برای مدتی بالغ بر 13 سال، قمر تایتان سیاره زحل را از زوایای مختلف و تحت شرایط نوری متفاوت زیر نظر داشت.

کاسینی ماموریت 3.2 میلیارد دلاری خود را که حاصل همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی ایتالیا بود، در سال 1997 آغاز کرد و در تابستان 2004 به نزدیکی‌های زحل رسید. تا پیش از سپتامبر 2017 و سقوط برنامه‌ریزی شده در این سیاره، فضاپیمای کاسینی اطلاعات ارزشمندی از زحل، حلقه‌های معروف آن و همین طور برخی از اقمار سیاره به زمین مخابره کرد.

در مورد قمر تایتان اما، مهم‌ترین یافته‌های کاسینی را باید کشف دریاچه‌هایی از متان مایع و حاوی ترکیباتی موسوم به «واینیل سیانید» دانست. دانشمندان معتقدند این ترکیبات می‌توانند از حیات فرازمینی پشتیبانی کنند و جایگزینی مناسب برای فسفولیپیدها در ساختار غشای سلولی موجودات زنده باشند.

با این حال دانشمندان ناسا برای آگاهی از وجود میکروارگانیسم‌های زنده در تایتان که دمای آن به منفی 143 درجه سانتیگراد می‌رسد، نیازمند افزایش دانش خود درباره ویژگی‌های بیوشیمیایی آن هستند که شاید با اجرای «ماموریت دراگون فلای» تا چند سال آینده، این امر محقق شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هیچ قمری به قشنگی کره زمین نمیشه