با 10 مرد ثروتمند دنياي فناوري در سال 2013 آشنا شويد

این همه پولی که بابت خریداری انواع و اقسام سخت‌افزار و نرم‌افزار هزینه می‌شود در نهایت به جیب چه کسانی می‌رود و کدام نابغه‌های دنیای فناوری را فربه‌تر و ثروتمندتر از قبل می‌کند؟ خوشبختانه در این فهرست ده تایی با افرادی متمولی روبرو می‌شویم که دستی به خیر دارند و در کنار تجارت سرسختانه‌شان، مؤسسات و بنیادهای عام‌المنفعه‌ای راه انداخته‌اند که نفعش به بیچارگان اقصی نقاط جهان نیز می‌رسد.

1- بیل گیتس

ارزش خالص دارایی 67 میلیارد دلار

بیل گیتس نه تنها ثروتمندترین مرد دنیای فناوری است، بلکه دست و دلبازترین آن‌هاست. او تاکنون بیش از 28 میلیارد دلار صرف موارد عام‌المنفعه کرده است و در پنجمین نامه‌ی سالیانه‌ای که برای بنیاد بیل و ملیندا گیتس نوشته است، اذعان می‌کند که عدد جمع کل سرمایه‌گذاری کم اهمیت‌تر از ارزیابی میزان تأثیر آن است، مواردی نظیر کاهش نرخ مرگ و میر کودکان برای نمونه بسیار مهم هستند. او که در سال گذشته درآمد خالصش با افزایش 6 میلیارد دلاری به رقم 67 میلیارد دلار رسیده است، موفق شد بدون اتکا به شرکت مایکروسافت، و بدون بهره از 5 درصد سهامی که در این کمپانی دارد بر ثروت خود بیفزاید. او توانست با تجارت پرسود سهام شرکت‌های خصوصی و اوراق قرضه شرکت‌هایی نظیر کمپانی فناوری Ecolab، شرکت پخش تلویزیونی مکزیک (Televisa) و بزرگ‌ترین شرکت تولید نوشابه‌ در امریکای مرکزی به نام FEMSA که متعلق به اوست این همه درآمد اضافی کسب کند.


2- لری الیسون

ارزش خالص دارایی 43 میلیارد دلار

لری الیسون در سال گذشته سومین مرد ثروتمند امریکایی نام گرفت و در حوزه‌ی خرید و فروش مسکن کار بزرگی کرد. وی در ماه ژوئن موفق شد 98 درصد از جزیره‌ی لانای (Lanai) را در هاوایی از دیوید مورداک، مرد افسانه‌ای رسانه‌ها، خریداری کند. ارزش این معامله رقمی در حدود 500 میلیون دلار یا بیشتر تخمین زده می‌شود، و بدین ترتیب الیسون در حدود 141 مایل مربع از این جزیره را مالک شده است، که شامل دو هتل مجلل و مرکزی مسکونی می‌باشد. در ماه فوریه نیز ارزش سهام اوراکل که او سهامدار عمده‌اش است با افزایش چشمگیری همراه بود.


3- جف بزوس

ارزش خالص دارایی 25.2 میلیارد دلار

سایت آمازون متعلق به جف بزوس را می‌توان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی اینترنت در نوع خود دانست، که بنا به آمار و ارقام در سال 2012 میزان فروش آن از 61 میلیارد دلار گذشته است و رشد 13 میلیارد دلاری را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد. بدین ترتیب ارزش سهام آمازون با رشد 40 درصد همراه بوده و به همین خاطر افزایش 6.8 میلیارد دلاری دارایی‌های جف بزوس را در یک سال گذشته به همراه داشته است. این شرکت که مقر اصلی‌اش در شمال غرب امریکا و در شهر سیاتل است، در سال گذشته برای افزایش سرعت خدمات رسانی خود 20 مرکز جدید ارسال بسته را راه‌اندازی کرده است.


4- لری پیج

ارزش خالص دارایی 23 میلیارد دلار

لری پیج یکی از بنیان گذاران شرکت گوگل است و از آوریل 2011 به سمت مدیرعامل این کمپانی بزرگ انتخاب گردید و موفق شد نقطه عطفی را در سال 2012 با درآمد 50 میلیارد دلاری به ثبت برساند. ارزش سهام گوگل در سال گذشته 30 درصد افزایش نشان می‌دهد که در نهایت مبلغ 4 میلیارد دلار را به دارایی‌های خالص لری پیج اضافه می‌کند. همراه با بلوغ سرویس جستجوی رومیزی گوگل، پیج و یارانش تمرکز ویژه‌ای را بر روی جستجوی ابزارهای همراه متمرکز کرده‌اند، حوزه‌ای که آن‌ها «دنیای کشف‌نشده» می‌نامند.


5- سرگی برین

ارزش خالص دارایی 22.8 میلیارد دلار

سرگی برین دومین قل از بنیان گذاران شرکت افسانه‌ای گوگل است که هم‌اکنون مدیر بخش پروژه‌های خاص این شرکت است. و بدین ترتیب مدیریت امور روزانه را به شریک خود لری پیج واگذار کرده است و خود بر اقدامات پیشروی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آینده همچون خودروهای بدون سرنشین و عینک گوگل متمرکز شده است. از ژوئن 2012 و رونمایی از این عینک پیشرفته، سرگی برین بارها همراه با یکی از این عینک‌ها بر روی چشم، در انظار عمومی و شهر نیویورک ظاهر شده است.

 


6- مایکل دل

ارزش خالص دارایی 15.3 میلیارد دلار

مایکل دل که سهام شرکت مطبوعش طرفداران چندانی در وال استریت ندارد، مایل است تا شرکت خود را به صورت خصوصی مدیریت نماید. در آیین ویژه‌ای که می‌توان آن را بزرگ‌ترین خریداری داخلی سهام در این چند ساله نامیده‌اند. مایکل دل و شرکای سرمایه‌گذارش در سیلور لیک توافقنامه‌ای را در فوریه به امضاء هیئت‌مدیرۀ رسانده‌اند تا در قالب این سند همکاری، دست به خریداری کلیه سهام‌ شرکت به ارزش 24.4 میلیارد دلار بزنند؛ شرکتی که در سال 1984 توسط مایکل دل پایه‌گذاری شده است. این در حالی است که بسیاری از سهامداران برجسته ساز مخالف کوک کرده‌اند و معتقدند که چنین اقدامی به کاهش ارزش سهام دل می‌انجامد.


7- استیو بالمر

ارزش خالص دارایی 15.2 میلیارد دلار

استیو بالمر مدیر عامل و رئیس هیئت‌مدیرۀ مایکروسافت 33 سالی است که در این شرکت مشغول به کار است و در این مدت به فروش محصولات جدید پرداخته است و در عین حال با رقبای سرسختی همچون گوگل و اپل در حوزه‌های گوناگون سرشاخ شده است. کاهش شدید فروش رایانه‌های شخصی نیز مزید بر علت شده تا او آماج انتقادها شود. بالمر هم‌اکنون 13 سالی است که مدیرعامل مایکروسافت است و در پنج سال گذشته ارزش سهام مایکروسافت 1.32 درصد تنزل پیدا کرده است؛ به دلیل همین سکان‌داری درازمدت است که بالمر هدف انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته است.


8- پل آلن

ارزش خالص دارایی 15 میلیارد دلار

پل آلن یکی دیگر از بنیان گذاران شرکت مایکروسافت و چهره‌ای بشردوست است که در حوزه‌هایی نظیر خرید و فروش املاک، فناوری و انرژی سود سرشاری را نصیب خود کرده است. در اواخر سال گذشته‌ی میلادی شرکت معاملات املاک Vulcan که او صاحب آن است توانست 12 ساختمان را به آمازون بفروشد و از آنجا که ساختمان‌های مورد معامله ارزشی بالغ بر 1.15 میلیارد دلار داشته است، به عنوان بزرگ‌ترین معامله‌ی خرید و فروش املاک امریکا لقب گرفت. پل آلن بخشی از سهام مایکروسافت را فروخته و در دیگر بخش‌های سودآوری چون بازار رسانه‌ها، انرژی و فناوری سرمایه‌گذاری کرده است.


9- مارک زاکربرگ

ارزش خالص دارایی 13.3 میلیارد دلار

مارک زاکربرگ که تنها 28 سال سن دارد یکی از معدود مدیرعامل‌های جوان دنیای فناوری با دارائی‌ چند میلیارد دلاری است. پس از آنکه سهام این شرکت در سال گذشته میلادی در بازار سرمایه عرضه شد، درآمدهای این جوان جاه‌طلب مدام با بالا و پایین رفتن ارزش سهام همراه بود. سهام فیس‌بوک در اوت گذشته به پایین‌تر از 20 دلار به ازای هر سهم سقوط آزاد کرد و در فوریه با ارائه موفقیت‌آمیز راهکارهای کسب درآمد تبلیغات در حوزه‌ی تلفن همراه سهام آن‌ها با رشد 30 درصد همراه شد.


10- عظیم پرمجی

ارزش خالص دارایی 11.2 میلیارد دلار

عظیم پرمجی دست و دلبازترین فرد آسیایی فعال در حوزه‌ی فناوری است، وی در فوریه‌ی گذشته بیش از 2.3 میلیارد دلار از ارزش سهام خود را برای پشتیبانی از بنیاد عام‌المنفعه و آموزشی‌اش هزینه کرده است. پرمجی در ژوئن گذشته جلسه‌ای با بیل گیتس و راتان تاتا در شهر بنگلور هند برگزار کرده است و پیش‌تر در سال 2010 بیش از 2 میلیارد دلار را در زمینه‌های بشر دوستانه صرف کرده است. جالب است بدانید او چهارمین فرد بشر دوست پولدار در جهان است.

 

 


منبع : forbes

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*