ماه گرفتگی خونین

ماه گرفتگی خونین نشانه ای از آخرالزمان است؟

ماه گرفتگی خونین را همه دیدند. ماه از میان سایه سرخ و خونین و تا حدود مکدر و غبار گرفته زمین عبور کرد و برای مدتی در تله این سایه گرفتار بود و همه برای مدتی شاهد ماه گرفتگی خونین و ترسناکی بودند.

ماه گرفتگی خونین دو شب گذشته برای بسیاری از ستاره‌شناسان، نمونه کاملی از یک خسوف طولانی بود و حتی صحبت از طولانی‌ترین خسوف قرن بود، بدین معنا که هر ۱ قرن یک بار، انسان شاهد چنین ماه گرفتگی خونین و ترسناکی خواهد بود.

البته در این میان هم روایت‌های ترسناکی به گوش می‌رسید. داستان‌هایی که دهان به دهان می‌چرخد و اشاره به این موضوع دارد که ماه گرفتگی خونین چند شب پیش آخرین ماه گرفتگی است که انسان قادر به مشاهده آن خواهد بود و دیگر انسانی نخواهد بود که خسوفی را مشاهده کند.

کسانی که به روایت چنین داستان‌های وهمناکی می‌پردازند، عقیده دارند ماه گرفتگی خونین  و ماه خونین نشانه ای از آخر الزمان است. آنها با اطمینان عجیبی از این موضع سخن به میان می‌آوردند که این ماه گرفتگی خونین بدون شک نشانه‌ای از پایان دنیاست.

البته اولین بار نیست که انسان موضوع ماه گرفتگی خونین را به آخرالزمان نسبت می‌دهد. در طول تاریخ شاهد هستیم که در فرهنگ‌های مختلف همواره ناپدید شدن ماه را یک نشانه شوم و بد تفسیر کرده‌اند. در برخی فرهنگ‌ها، خسوف را به این شکل تعبیر می‌کنند که یک ببر غول‌آسا ماه را بلعیده است و در فرهنگ‌های دیگر نیز دیوها را عاملان اصلی به سرقت رفتن ماه تلقی می‌کنند.

به هر حال ماه گرفتگی خونین همواره با ترس و نوعی خوف همراه بوده است و در فرهنگ‌های مختلف این نوع خسوف را نشانه ای بدیمن عنوان کرده‌اند. البته این نوع خوف و وحشت از ماه گرفتگی خونین شامل انسان کنونی هم می‌شود تا جایی که برخی تا قبل از خسوف دو شب گذشته با اطمینان از این موضوع سخن می‌گفتند که این خسوف نشانه‌ای از پایان زندگی انسان و زمین است.

ماه گرفتگی خونین در روایت های انجیل

هر چند در انجیل به طور مستقیم به کلمه ماه خونین اشاره‌ای نشده، اما به بحث در خصوص تغییر رنگ ماه به رنگ خون پرداخته شده است. در عهد قدیم تغییر رنگ ماه نشانه‌ای از آخرالزمان عنوان شده است آنجا که می‌گوید:” قبل از قیامت خورشید رو به تاریکی می‌نهد و ماه به رنگ خون درمی‌آید”.

دو مطلب دیگر نیز در عهد جدید اشاره به ارتباط بین ماه خونین و آخرالزمان دارد آنجا که گفته می‌شود:” قبل از محشر خورشید تاریک می‌شود و ماه به رنگ خون درمی‌آید”. همچنین در عهد جدید به وقوع زلزله و خاموشی خورشید و رنگ سرخ ماه قبل از قیامت اشاراتی شده است.

بر این اساس می‌توان هر نوع کسوف و یا خسوف و ماه گرفتگی خونین را نشانه‌ای از آخرالزمان تلقی کرد. اما در واقعیت شاهد هستیم که با وجود رخ دادن ماه گرفتگی خونین در مقاطع زمانی و قرون مختلف هنوز هم آخر الزمان رخ نداده و انسان‌ها به حیات خود ادامه می دهند. ۴ و نیم میلیارد سال از زمان شکل‌گیری زمین و قمر آن می‌گذرد و زمین همچنان و با وجود ماه گرفتگی خونین در زمان‌های مختلف به بقای خود ادامه می‌دهد.