سکندری خوردن فضانوردان در کره ماه

صحنه‌هایی تماشایی از سکندری خوردن فضانوردان در کره ماه

ناسا صحنه‌هایی جالب از سکندری خوردن و افتادن فضانوردان در کره ماه را جمع‌آوری و در قالب یک ویدیو منتشر کرده است که شما را به تماشای آن دعوت می‌کنیم.

احتمالا شما هم ویدیوهایی از جست و خیز فضانوردان در کره ماه را دیده‌اید؛ گویی که بهترین لحظات عمرشان را تجربه می‌کنند. اما دلیل واقعی این حرکات، سخت بودن کنترل بدن در محیطی با جاذبه اندک است و این را در ویدیوی تهیه شده توسط ناسا، به وضوح می‌توان دید.

البته ناسا این ویدیو را تنها برای نشاندن خنده بر لب بینندگان منتشر نکرده و دلیل از دست رفتن تعادل فضانوردان در کره ماه را طی گزارشی مبسوط، تشریح کرده است.

سکندری خوردن فضانوردان در کره ماه

ظاهرا اهداف علمی پشت این سکندری خوردن‌ها نهفته بود؛ به عنوان مثال در ماموریت آپولو 15، هدف محققان ناسا بررسی تغییرات متابولیکی بدن فضانوردان هنگام پیمودن اراضی مختلف کره ماه از جمله سربالایی، سراشیبی و مناطق مسطح بوده است. در ماموریت آپولو 16، تفاوت بین میزان چالاکی و تحرک فضانوردان در کره ماه و زمین مورد بررسی قرار گرفت تا درک بهتری از شدت جاذبه‌ی سطح این قمر و تاثیر آن بر حرکات بدن انسان حاصل شود.

یکی از علل ناشیانه به نظر رسیدن حرکات فضانوردان در این ویدیو، این است که اگرچه وزن انسان روی سطح ماه کاهش می‌یابد؛ اما چگالی بدن تغییری نمی‌کند و مقاومت بدن نسبت به تحرک هم که به چگالی مرتبط است (نه به وزن)، بدون تغییر باقی می‌ماند. بنابراین نحوه حرکت فضانوردان در کره ماه با آنچه که روی زمین به آن عادت داشتند، بسیار متفاوت بوده و همین سبب کودکانه قدم برداشتن آن‌ها شده است.

ناسا یکی از این صحنه‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند:

فرمانده ماموریت آپولو 15 «دیوید اسکات» به سمت منطقه جدیدی در حال حرکت است و در همین حال، جزئیات آن محل را تشریح می‌کند. ناگهان هنگامی که روی قطعه سنگ‌هایی قدم می‌گذارد، پای راست او درون یک فرورفتگی می‌رود و تعادلش را از دست می‌دهد. با لغزیدن پای چپ اسکات روی یک سنگ کوچک، تعادل او بیش از پیش بر هم می‌خورد و تلاش او برای مایل کردن مرکز ثقل خود به جلو و حفظ تعادل، بی‌نتیجه می‌ماند. اسکات با دستان باز شده از هم، به پهلوی چپ خود می‌افتد و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، می‌غلتد تا اینکه سرانجام از تیررس دوربین خارج می‌شود.

داستان زمین خوردن خلبان ماژول آپولو 16 هم این‌طور نقل شده است:

دلیل افتادن «چارلز دوک» این بود که ایستاد تا یک جفت انبر را بردارد؛ اما پایش روی آن‌ها رفت و این سبب بر هم خوردن تعادلش شد.

فرمانده «جان یانگ» نیز هنگام برداشتن یک برس و کیسه‌ی جمع‌آوری نمونه، زمین خورد. در سایر موارد هم افتادن فضانوردان، ناشی از مواد خاکستر گونه‌ی سطح کره ماه موسوم به رگولیت بوده است؛ چرا که هنگام قدم گذاشتن روی آن‌ها، اصطکاک سطحی به سختی برقرار می‌شود.

شاید از بدشانسی این فضانوردان بوده که تمامی حرکات بعضا خجالت‌آور آن‌ها، ثبت و ضبط شده و در آشیو ماموریت های آپولو موجود است. اما فارغ از جنبه شوخی و فان ماجرا، در این تصاویر و گزارش‌های مرتبط انتشار یافته از سوی ناسا، اطلاعات ارزشمندی نهفته است که با توجه به احتمال بازگشت بشر به کره ماه در آینده نزدیک، می‌توانند برای انجام ماموریت‌های آتی مفید واقع شوند.

ویدیوی زمین خوردن فضانوردان در کره ماه

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. براوووو همیشه آرزوى موفقیت دارم براى این سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا (آمریکا)
    🙂
    😉

  2. بیچاره ها رو چ اسکول کردن

  3. خوش بحالشون چه تجربه های جذابی داشتن

  4. هههه چه باحال یعنی راه رفتن تو فضا انقد سخته