منشا درد شدید زخم ناشی از کاغذ در کجاست؟

منشأ درد شدید زخم ناشی از کاغذ به چه عواملی بازمی‌گردد؟ درد ناشی از این زخم به گونه کاملا آشکارا شدید و غیر معمول است و همین امر پژوهشگران را بر آن داشت تا منشا درد شدید زخم ناشی از کاغذ را پیدا کنند.

بریدن پوست با کاغذ اتفاقی است که تقریبا یک بار هم که شده همه آن را تجربه کرده‌اند، اما این اتفاق آن چیزی نیست که توجه محققان را به خود جلب کرده است. آنان بیشتر علاقه‌مند به این موضوع هستند که چرا زخم ناشی از تماس پوست با لبه تیز کاغذ این‌چنین دردناک است و لذا منشا درد شدید زخم ناشی از کاغذ برای آنها تبدیل به یک معما شده بود.

بریدن پوست با کاغذ درد شدیدی را به همراه دارد که تا حدود زیادی غیرمتعارف و غیرعادی است. لبه تیز و برنده اما نامشخص کاغذ در تماس با پوست ما قادر است آن را برش داده و به نواحی عمیق‌تر برسد. در حال انجام کارهای روزانه و یا اداری خود هستید و اصلا به ذهنتان هم خطور نمی‌کند کاغذی که با آن سر و کار داریدبه یک‌باره تبدیل به سلاحی مخوف شود و بخشی از بدن شما را ببرد و زخمی ایجاد کند که درد وحشتناکی را به همراه دارد. اما به‌راستی منشا درد شدید زخم ناشی از کاغذ در کجاست؟

دلیل درد شدید زخم ناشی از کاغذ حساسیت تارهای عصبی است

به‌طور کلی دلایل مختلفی وجود دارد که بریدن پوست با کاغذ را تا این حد دردناک جلوه می‌دهد. یکی از این دلایل آن است که اصولا بریدن پوست با کاغذ در نواحی صورت می‌گیرد که دارای حساسیت عصبی بالایی هستند که از جمله مهم‌ترین این نواحی می‌توان به انگشت، لب و یا زبان اشاره کرد که هر سه این قسمت‌ها اصلی‌ترین قربانیان زخم ناشی از کاغذ هستند.

شبکه عصبی قسمت‌هایی از بدن که در بالا به آن اشاره شد با دقت و شفافیت خاصی به تفکیک انواع احساسات می‌پردازد و به‌گونه‌ای طراحی شده که به راحتی بین احساس فشار، گرما، سرما و یا آسیب‌های وارد شده تفکیک قائل می‌شود.

از سوی دیگر مغز انسان دارای بخش بسیار خاصی است که وظیفه آن دریافت سیگنال‌هایی با کیفیت بسیار بالا از نواحی یاد شده است. در واقع کیفیت خاص شبکه عصبی نواحی یاد شده دارای دو کارکرد متضاد است؛ از یک سو باعث می‌شود تا بخش‌هایی از بدن بمانند انگشتان و یا زبان دارای عملکردی ممتاز در قیاس با دیگر قسمت‌های بدن باشند و از سوی دیگر به خاطر حساسیت بالای شبکه عصبی این نواحی، در صورت بروز هر نوع دردی آن را تشدید می‌کنند.

همچنین نواحی یاد شده از جمله قسمت‌هایی از بدن هستند که به‌شدت کاربرد روزانه دارند و انسان همواره از آنها استفاده می‌کند، لذا در صورت ایجاد هر نوع زخمی در این نواحی این احتمال وجود دارد که بار دیگر دهانه زخم باز شود و این اتفاق برای چندین بار رخ دهد که به معنای تجربه ممتد درد خواهد بود.

از سوی دیگر در این نوع از زخم عمق برش آن‌قدر زیاد نیست تا تارهای عصبی پوست را از بین ببرد و از تبادل سیگنال‌های درد جلوگیری کند. این نوع زخم تارهای عصبی را تحریک می‌کند، اما آنها را از بین نمی‌برد و این به معنای تجربه تشدیدشده‌ی درد خواهد بود.

در زخم‌های دیگر نواحی تارهای عصبی به‌شدت صدمه می‌بینند و قادر نیستند تا به خوبی احساس درد را مبادله کنند، اما در برش پوست با کاغذ این تارها تحریک شده و حتی فعال‌تر هم می‌شوند.

راهکار هایی برای کاهش درد

به منظور کاهش درد ناشی از بریدن پوست با کاغذ راهکارهای مختلف و موثری وجود دارد که از آن طریق بتوان درد را به حداقل ممکن رساند. به عنوان اولین راهکار می‌توان به‌سرعت محل بریدن پوست با کاغذ را با آب و صابون شستشو داد. این اقدام همچنین امکان عفونی شدن زخم را به‌شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا در روند التیام زخم تسریع ایجاد شود. محل زخم را تمیز نگاه دارید و در صورت امکان برای چند روز آن قسمت را بانداژ کنید تا از باز شدن مجدد دهانه برش جلوگیری شود.

تاکنون به تاثیرات روانی ناشی از بریدن پوست با کاغذ  توجه نشده است، زیرا به نظر می‌رسد اهمیت چندانی ندارد، اما باید تاکید کنم که تاثیرات روانی بریدن پوست با کاغذ پیچیده و مهم هستند و باید در این زمینه تحقیقات لازم به عمل آید.

در زمان ایجاد زخم به خاطر استفاده از کاغذ احساسات پیچیده‌ای شکل می‌گیرند. ابتدا از اینکه کاغذ چنین پتانسیل خطرناکی را در خود مخفی کرده است شوکه می‌شوید. خودباوری خود را زیر سوال می‌برید زیرا قادر نبوده‌اید یک کار ساده را انجام دهید و خودتان با وسیله‌ای زخمی کرده‌اید که می‌تواند منجر به خندیدن دیگران شود. از دست خودتان عصبانی می‌شوید، همچنین نگران هستید که این اتفاق بار دیگر رخ دهد.

در مجموع بریدن پوست با کاغذ امر کاملا عادی و کم‌اهمیت تلقی می‌شود اما شاهد هستیم که از لحاظ روانی واکنش‌های احساسی متفاوت و پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند که باید به آنها توجه شود.

به هر حال کاغذ که ظاهری نرم و دوستانه دارد رازی مرموز را در خود نهفته است. این ابزار بسیار کارآمد که در اکثر فعالیت‌های انسان نقش دارد قادر است به یک‌باره تبدیل به سلاحی جدی و خطرناک شود. پس در زمان استفاده از کاغذ همواره به نقش دوم و خوفناکی که می‌تواند هرلحظه آن را اجرا کند توجه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. دردشم اونقدر درد ناک نیست بابا

  2. تاثیراتروانی 》 پاراگراف نهم
    پیچیده‌ایشکل 》 پاراگراف دهم

    لطفا تصحیح کنید

  3. خب دیگ اینو الان همه هم میدونن تجمع عصب توی نوک انگشتا بیشتر از سایر قسمت های بدنه