پرداختن به صنایع دستی

صنایع دستی می‌تواند راه نجات از زندگی پراسترس انسان در عصر مدرن باشد

پرداختن به صنایع دستی در عصر مدرن و دیجیتال و در دورانی که انسان‌ها به شکل ممتد متاثر از استرس‌ها و فشارهای روزانه این عصر هستند، می‌تواند راهی برای شاد زیستن و ارتقا سطح و کیفیت زندگی باشد.

پرداختن به صنایع دستی و سرگرمی‌هایی نظیر سفالگری، نقاشی، باغبانی، آشپزی، گلدوزی، ساخت اجسام چوبی، بافندگی، قلاب‌دورزی و … مفری برای خلاصی از شر تاثیرات منفی زندگی در عصر وحشتاک مدرن است و تاثیرات مثبت آن بر روان انسان و ارتقا سلامت روانی او اثبات شده است.

پرداختن به صنایع دستی به عنوان یک شیوه درمانی

شاهد هستیم که پس از جنگ جهانی اول و بعد از بازگشت سربازان به خانه‌هایشان، یکی از شیوه های درمانی برای حل مشکلات روحی و روانی سربازان که معرفی شد، شیوه درمانی موسوم به کاردرمانی بود که فعالیت هنری و صنایع دستی یکی از مهمترین ارکان این شیوه درمانی را تشکیل می‌داد.

اینها سربازانی بودند که از اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD رنج می‌بردند. به همین منظور شیوه درمانی فوق تمرکز خود را بر درگیر کردن سربازان به فعالیت‌های هنری و صنایع دستی گذاشت. در این شیوه، علاوه بر اینکه سربازان به تدریج خود را از شر خاطرات جنگ رها می کردند، همچنین مهارت‌هایی را کسب می‌نمودند که آنان را آماده می‌کرد تا بار دیگر زندگی عادی را تجربه کرده و وارد بازار کار شوند.

پرداختن به صنایع دستی از دیدگاه علمی

نتایج یک پژوهش آنلاین بین المللی در خصوص علاقه‌مندان به بافندگی نشان داد که آنها پس از تجربه بافندگی از مزایای روانی آن شامل آرامش، رهایی از شر استرس‌ها، افزایش شادی، کاهش نگرانی، افزایش اعتماد به نفس و ارتقا مهارت‌های شناختی برخوردار شد‌ه‌اند.

کاهش اضطراب و نشانه‌های افسردگی از جمله مواردی هستند که در اکثر تحقیقات به آنها اشاره شده است. همچنین کاهش احساسات منفی و استرس و تفکرات وسواسی از جمله دیگر بازتاب‌های مثبت پرداختن به صنایع دستی است. در تحقیق دیگری مشخص شد بافندگی منجر به کاهش استرس و بی تفاوتی پرستاران در محیط کار می‌شود. همچنین تاثیر دوزندگی بر سلامت روانی و افزایش مهارت‌های شناختی افراد سال‌خورده در تحقیقات مختلف به اثبات رسیده است.

پرداختن به صنایع دستی انسان را شاد می کند

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی در خصوص مقالات منتشر شده درباره پرداختن به صنایع دستی و اهمیت آن در ارتقا سلامت انسان داشته باشیم، باید گفت این نوع سرگرمی در نهایت منجر به شکل‌گیری شادی و نشاط در فرد می‌شود و امنیت و سلامت روان او را ارتقا می‌دهد.

نکته جالب اینکه پرداختن به صنایع دستی را می توان یک فعالیت اجتماعی و یا فردی تلقی کرد، این وضع بستگی به علاقه فرد دارد که چگونه این فعالیت را ادامه دهد. لذا پرداختن به صنایع دستی می‌تواند برخی از ویژگی‌های منفی اجتماعی نظیر خجالتی بودنراه و نیز اضطراب در تعاملات اجتماعی را درمان کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. بلد نیستیم عمو بلد نیستیم

  2. وقتی همش با قیمت کم میخرن ازت ده برابر صادرش میکنن دلیلی نمیمونه

  3. اینکارا صرفا جهت درآمد زایی نیست خیلیا بخاطر علاقه و رشد استعدادی که دارن اینکارو انجام میدن

  4. یعنی واقعا حوصله و اعصابی برای درست کردن این چیزا مونده؟
    اصا براکی باید درست کنن
    پول کو که کسی بخره ازشون