کشف جسد دختران مومیایی اینکایی

کشف جسد دختران مومیایی اینکایی پوشیده شده با ماده سمی

کشف جسد دختران مومیایی اینکایی شگفتی دانشمندان را در پی داشت زیرا اجساد یاد شده به شکل مرموز و عجیبی در میان البسه ای قرار داشتند که آغشته به ماده سمی بود.

اینکاها سرخپوستانی از آمریکای جنوبی بودند که یک امپراطوری متشکل از کشورهای پرو، اکوادور، بولیوی، و بخش‌هایی از آرژانتین، شیلی و کلمبیا را تشکیل دادند. این امپراطوری در قرن شانزدهم با ورود اسپانیاییها سقوط کرد.

در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال پیش دو دختر جوان اینکایی که یکی از آنها ۹ و دیگری ۱۸ ساله بود به شیوه ای که متعلق به این قوم است در شمال شیلی خاکسپاری شدند. مقبره کشف شده از آنان حاوی اشیا ارزشمند بسیاری بود. هر دو جسد در درون لباس هایی به رنگ سرخ پیچانده شده بودند و از همه مهمتر اینکه لباس های مومیایی آغشته به نوعی ماده سمی موسوم به سولفور جیوه بودند.

برای نخستین بار است که اجسادی پوشیده در لباسهایی آغشته به ماده سمی در این منطقه یافت می شوند. پژوهشگران معتقدند هر دو این دختران جوان قربانیان مراسم کاپاکوچا  هستند که در واقع مراسم آیینی قربانی کردن انسان بود.

این مراسم در ابتدا در شهر کوزکو در ۱۲۰۰ کیلومتری مقبره دختران مومیایی انجام می شد.  هدف از این مراسم که قربانیان آن اکثرا کودکان بودند، اهدا پیشکش به خدایان به منظور پیشگیری از بالایای طبیعی و یا صرفا انجام مراسمات دینی بود.

وجود تعداد زیادی از اشیا قیمتی در مقبره نشان دهنده اهمیت این قربانیان و مراسم مربوط به آن بوده است. این دختران از شهر (پایتخت) کوزکو به این منطقه سفر کرده اند که به احتمال زیاد این سفر ماه ها به طول انجامیده است.

کشف جسد دختران مومیایی اینکایی و یک علامت سوال بزرگ

لباس دختران مومیایی حاوی مقادیر قابل توجهی از ماده سمی سولفور جیوه بود. سوال اینجاست که چرا این ماده سمی بر روی این اجساد پاشیده شده است. شاید هدف تسریع در خشک شدن صورت و بدن دختر ها بوده است.

همچنین این ماده می تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از هجوم مهاجمان مقبره و مجازات آنها در صورت شکافتن مقبره مورد استفاده قرار گرفته باشد.

بطور کلی اینکاها و دیگر جوامعی که علاقمند به استفاده از سولفور جیوه بودند از این ماده در زمینه های مهم و باشکوه استفاده می کردند. بر همین اساس به نظر می رسد اجساد مومیایی شده دارای ارزش و اهمیت بالایی بوده اند.

بطور کلی مومیایی کردن این دو دختر، وجود اشیا قیمتی داخل مقبره و استفاده از سولفور جیوه شاید نشان ذهنده این باشند که این مراسم قربانی برای یک واقعه خاص و مهم صورت گرفته است و به احتمال زیاد این واقعه مهم قرار گرفتن این منطقه تحت سلطه کامل امپراطوری بوده است.

نتایج پژوهش در خصوص مومیایی های این مقبره در مجله Archaeometry منتشر شد و تاکید دارد که ماده سمی موجود در لباس اجساد هشداری برای باستان شناسان است که در مواجهه با چنین مواردی جانب احتیاط را رعایت کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. خدا رحمتشون کنه چه سرنوشت تلخ و وحشتناکی داشتن

  2. اینا رو از کجا پیدا میکنن هر بار یه چیز جدید