ارز دیجیتال

ارز دیجیتال به زودی در ایران رسمی می‌شود؛ تاثیر ارزهای مجازی برای دور زدن تحریم

ارز دیجیتال ملی در حال توسعه و آزمایش است. به گفته مسئولان، ارز دیجیتالی به زودی در ایران رسمی و قانونی می‌شود و می‌توان از آن برای مبادلات تجاری با کشورهای دیگر و دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد.

به تازگی متخصصان شرکت خدمات انفورماتیک توانستند ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال و بستر بلاک چین را معرفی کنند. این شرکت، همگام با سیاست‌های کلان بانک مرکزی ایران و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فنی، انوع مختلف ارزهای دیجیتالی را تولید کرده و کاربری‌های آن را به صورت آزمایشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

طبق گزارش شرکت خدمات انفورماتیک، هدف از توسعه‌ی زیرساخت ارز دیجیتال ملی پایه ریال، ارزیابی قابلیت‌های این فناوری در تسهیل مبادلات اقتصادی، افزایش شفافیت و توسعه خدمات مالی و پرداخت در نظام بانکی کشور است. این زیرساخت می‌تواند ارز دیجیتال ملی را به پشتوانه پول ملی کشور در اختیار بانک‌های تجاری قرار دهد تا از آن به عنوان توکن و ابزار پرداخت برای تبادلات مالی، تسویه بین بانکی و توسعه خدمات خود استفاده کنند.

گفته می‌شود نسخه‌ی نهایی این زیرساخت پس از انجام آزمایش‌های گوناگون به صورت یک اکوسیستم باز و طی سه ماه آینده در اختیار بانک‌ها، شرکت‌های حوزه تکنولوژی و فعالان نظام پولی و بانکی قرار خواهد گرفت. پیش از این، بانک مرکزی استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین را ممنوع اعلام کرد، اما در ادامه گفته شد این تصمیم به معنای ممنوعیت به کارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نخواهد بود.

ارز دیجیتال

اکنون ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده ارز دیجیتال به زودی در کشور قانونی و رسمی خواهد شد. به گفته فیروزآبادی، وضعیت ارز دیجیتال در جلسه‌ی اخیر شورای عالی فضای مجازی بررسی شد و تصمیم‌گیری‌ها بر این است که ارز دیجیتالی رسمی شود. وی افزود:

هنوز تصمیم‌گیری برای این که کدام یک از ارزهای دیجیتال در کشور قانونی شود گرفته نشده، اما قرار شد کمیسیون اجتماعی دولت کارگروهی را در این زمینه تشکیل دهد و برای موضوع راه‌اندازی صرافی‌های مجازی، صرافی پول‌های مجازی، داده‌کاوی پول‌های مجازی و این که چه پول‌هایی در کشور مجاز خواهد بود، تصمیم‌گیری کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی اضافه کرد قرار است برای مبادلات اقتصادی بین کشورهای دوست که معامله‌های زیادی با آنها داریم، یک ارز ملی و مشترک طراحی کنیم که به این موضوع نیز در جلسه‌های بعدی شورا خواهیم پرداخت. به این ترتیب، این ارزها می‌توانند در دور زدن تحریم‌ها نیز نقش به سزایی را ایفا کنند. حتی صادق نجفی، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ از امکان تجارت با کشور ترکیه از طریق ارز دیجیتال خبر داده است. وی گفت در صورتی که زیرساخت‌های لازم برای تجارت از طریق پول الکترونیک فراهم شود، امکان تجارت دو کشور با پول الکترونیک فراهم است.

اهمیت توسعه ارز دیجیتال در ایران

از سوی دیگر، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد توسعه ارز دیجیتال در دستور کار معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد که تا پنج سال آینده 50 درصد معامله‌های دنیا با ارز دیجیتال انجام می‌شود این ارزها بستری برای انتقال وجه به شمار می‌روند. دلیری افزود با توجه به شرایط کشور باید به این موضوع ورود کنیم. در حال حاضر تعداد زیادی شرکت در کشور وجود دارد که می‌توانند ارز داخلی تولید کنند، اما باید ایرادهای آن هم رفع شود. وی در ادامه گفت:

ما در معاونت علمی به دنبال توسعه ارز دیجیتال هستیم و بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا از طریق شرکت‌های دانش بنیان و مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، زمینه کاربردی کردن ارز دیجیتالی را در کشور به وجود بیاوریم. وارد کردن ارز دیجیتال داخلی در عرصه معاملات از برنامه‌های معاونت علمی است. این پول دیجیتالی، جابجایی و انتقال پول را در هر نقطه از دنیا تسهیل می‌کند و در شرایط تحریم نیز به ما کمک خواهد کرد.

گفتنی است ارزهای دیجیتال یا رمزنگاری شده از فناوری غیر متمرکز استفاده می‌کنند و به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول بدون نیاز به ثبت نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه را می‌دهند. بیشتر ارزهای دیجیتالی بر روی پایگاه داده توزیع شده‌ای به نام Blockchain اجرا می‌شوند. این نوع ارزها با هدف امنیت و ناشناخته بودن ساخته شده‌اند و به همین دلیل تقلب در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال امکان‌پذیر نیست. در واقع کسی نمی‌تواند آن‌ها را متوقف یا هک کند و هیچ حکومتی بر روی آن‌ها نظارت و کنترل ندارد. ارز دیجیتال در کامپیوتر فرد مالک ذخیره می‌شود و می‌توان آن را فروخت و حتی در قبال آن یورو یا ریال دریافت کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. به نظر من با جزیره ادم خوارها تجارت کنند بهتره یا اینکه با قاچاقچیان انسان غیر از این راهی نیس

  2. خخخ توی خاب مگه ببین همچین چیزی رو

  3. اینا خودشونو مسخره کردن واقعا؟ فازشون چیه چه فکری کردن

  4. خخخ اول اینکه یک کشور رو نمیشه با ارز دیجیتالی اداره کرد

    دوم اینکه تحریم شده کشور و هیچ کشوری مبادله تجاری انجام نمیده حالا میخواد پول حقیقی باشه یا مجازی

    سوم باید برن با قاچاقچی ها و غیره کشورهای دیگه بده بستون کنن

    هشتادمیلیون نفر مسخره کردن