ماهواره مخابراتی بومی

ماهواره مخابراتی بومی تا سال 1404 در مدار زمین قرار می‌گیرد

ماهواره مخابراتی بومی ایران تا سال 1404 هجری شمسی در مدار زمین قرار خواهد گرفت. رئیس سازمان فضایی ایران همچنین از تدوین برنامه برای طراحی شبکه ماهواره‌ای سنجش از دور، مخابراتی و راداری خبر داد.

مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران در جریان بازدید از پژوهشکده سامانه‌های ماهواره اظهار کرد توسعه زیرساخت‌های فضایی مبتنی بر سند چشم انداز و نقشه راه حوزه فضایی کشور، یکی از اولویت‌های مهم دولت است. با توجه به سند توسعه فضایی کشور، طراحی و توسعه سه شبکه ماهواره‌ای در نظر گرفته شده است. یکی از این سه شبکه، شبکه ارتباطات ماهواره‌ای است که با تلاش پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده سامانه‌های ماهواره انجام می‌شود.

طراحی و توسعه ماهواره مخابراتی بومی تا 7 سال آینده

رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد که تا سال 1404 هجری شمسی، ماهواره مخابراتی بومی ایران طراحی و در مدار زمین قرار بگیرد و به ارائه سرویس و خدمات بپردازد. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود شبکه ماهواره‌ای سنجش از دور و شبکه ماهواره‌ای رادار از دیگر برنامه‌های تدوین شده در این سند است. به گفته براری، در برنامه ششم توسعه، جذب مبلغ 900 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های فضایی در نظر گرفته شده که اکنون سازمان فضایی ایران به دنبال جذب این سرمایه‌گذاری و استفاده حداکثری از آن است. وی اضافه کرد:

در راستای اجرایی شدن این برنامه‌ها، پروانه اپراتورهای ماهواره‌ای توسط سازمان فضایی ایران تدوین و ارائه شده و در جلسه‌ی بعدی کمیسیون تنظیم مقررات، تصویب این پروانه در دستور کار قرار می‌گیرد. پروانه اپراتورهای ماهواره‌ای نقطه عطفی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این حوزه خواهد بود. در حال حاضر حوزه فضایی کاملا اقتصادی شده و به یک بستر تولید و اشتغال بسیار مهم تبدیل شده است. امروزه در دنیا 75 درصد گردش اقتصاد فناوری فضایی در بخش خصوصی شکل می‌گیرد و دولت‌ها تنها 25 درصد سهم دارند.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد صنعت فضایی در کشورمان در حال گذر از یک صنعت کاملا دولتی به سمت خصوصی است و با توجه به گران‌قیمت بودن توسعه زیرساخت‌های فضایی و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، سازمان فضایی ایران علاوه بر استفاده‌ی کامل از تمامی ظرفیت‌های بخش دولتی، تلاش می‌کند تا بستر را برای حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با توجه به قانون برنامه ششم توسعه فراهم کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

13 دیدگاه

  1. ماهواره بومی ساخت روسیه 🙂

  2. عجب جوکی ، خداییش شد جوکر برتر قرن ، حتما کارشم پارازیت انداختن رو بقیه ماهواره هاست

  3. ما که از خدامونه اما یادمون نرفت یه میمون رفت توی مدار زمین و یه میمون دیگه برگشت

  4. بعدش چی میشه بدون مخابرات میشیم حتما

  5. وعده سر خرمن!

    نمی تونن مردم رو با وعده های پوچ، امیدوار کنند

    تموم ماجرا

    با سپاس

  6. گور بابا شون اینا فقط بلدن هر مفت بزنن! ایران رو چه به فضا خخخخ شماها آفتابه لگن هم به زور میسازین!!!
    😀
    😀
    😀
    😉

  7. مسئولان تپه های فضایی رو نشونه گرفتن

  8. امیدوارم مدل غربی نزنن

  9. خب این ماهوراه چه نفع یا ضرری داره برای ما؟